SUV Hyundai ix35 vyráběné v Česku se přejmenuje na Tucson

Radek Pecák Radek Pecák
18. 2. 2015 13:40
Objem zavazadlového prostoru ve voze poprvé překročí hodnotu pěti set litrů.
Foto: Hyundai

Nejdůležitější evropský model značky Hyundai s označením ix35, který se vyrábí v továrně v severomoravských Nošovicích, se vrací k původnímu označení tohoto středně velkého SUV, totiž Tucson.

Vedení korejského koncernu o tom rozhodlo ještě před ženevským autosalonem, kde bude mít vůz svoji oficiální výstavní premiéru. Současně zveřejnilo první snímky exteriéru a interiéru.

Podle mluvčího českého zastoupení Hyundai Miloše Adámka to však neznamená totální ústup od označování vozů pro evropský trh, které dosud začínalo vždy písmenem "i". Modely i30 a ix20, které se rovněž vyrábějí v české továrně Hyundai, si ponechají svá stávající jména.

Tucson vyrostl

Nový Tucson bude pro evropský prodej značky Hyundai velmi důležitý, protože segment C-SUV představoval 22 % jejího prodeje v roce 2014.

Foto: Hyundai

V porovnání se současným vozem ix35 bude nový Tucson o šest a půl centimetru delší (v horizontálním směru je přesná hodnota 4475 milimetrů), také se o tři centimetry na 185 centimetrů rozšířil. Pouze výška nového vozu je menší. Střecha se o dva a půl centimetru přiblížila k zemi a leží nyní ve výšce 167 centimetrů.

Objem zavazadlového prostoru je nyní také větší, do této části auta tak bude možno naložit už 513 litrů zavazadel. Je to nárůst o téměř padesát litrů.

Pod kapotu vozu se budou montovat dva zážehové motory 1,6 GDI (135 k) a 1,6 T-GDI (176 k) a tři vznětové jednotky 1,7 (115 k), 2,0 (136 k) a 2,0 (184 k). S pohonem s využitím vodíku, který už nyní Hyundai montuje v korejské továrně do aktuálního SUV, se podle Adámka zatím pro vozy z Nošovic nepočítá.

Aktualizace navigace v ceně

Ve výbavě se ocitne řada nových prvků. Mezi ně patří například vyhřívaná a odvětrávaná sedadla vpředu s delšími sedáky, dále elektricky ovládané zadní výklopné víko, které se samo otevírá při příchodu osoby s klíčkem, a chytrý parkovací asistent SPAS (Smart Parking Assist System) s funkcí podélného a příčného parkování zvyšující každodenní využitelnost.

Foto: Hyundai

Nová generace navigačního systému se dodává i se sedmiletým předplatným služeb firmy TomTom.

Mezi novinky v oblasti bezpečnosti patří systém autonomního nouzového brzdění AEB (Autonomous Emergency Braking) se třemi provozními režimy: chodec, město a mimo město. Kdykoli tento systém detekuje nebezpečné přibližování vozu k osobě nebo vozidlu vpředu, v nízkých i vysokých rychlostech, aktivuje automatické brzdění.

Dále bude mít řidič k dispozici asistent pro jízdu v jízdním pruhu LKAS (Lane Keeping Assist System). Ten aktivně zasahuje do řízení, aby zabránil nechtěnému opuštění jízdního pruhu, zatímco systém RTCA (Rear Traffic Cross Alert) snímá radarem oblast za vozidlem v rozsahu 180° a upozorňuje řidiče na vozidla přijíždějící z obou stran. Systém sledování slepého úhlu BSD (Blind Spot Detection) pak pomáhá řidiči zaznamenávat pohyb vozidel v bezprostředním okolí vozu.

Kamera umí rozpoznávat rychlostní limity díky sledování dopravních značek na omezení rychlosti. Chodce pak má před nejhoršími následky srážky ochránit aktivní kapota, která se při střetu nadzdvihne.

Prodej auta má být zahájen v létě. Ceny zatím známy nejsou.

 

Právě se děje

před 50 minutami

Lékárníci požadují přístup k záznamům o lécích, které pacienti pobírají

Lékárníci chtějí mít stejný přístup do lékového záznamu pacienta jako lékaři. Jen tak podle nich mohou poskytnout pacientům co nejlepší péči. Léková novela nyní čeká ke schválení ve Sněmovně. Lékárníkům vadí, že Senát navrhl, aby si pacienti mohli vybrat, kteří lékaři a lékárníci budou moci nahlížet do pacientových lékových záznamů.

Vládní novela má v duchu původního záměru zajistit, že ošetřující lékaři a lékárníci budou sdílet údaje o lécích, které má pacient předepsané. Smyslem je zabránit předepisování léků, jejichž vzájemné užívání by mělo nežádoucí účinky na pacienta.

Návrh senátorů Jitky Seitlové a Václava Hampla z klubu KDU-ČSL má však umožnit, aby pacient mohl souhlas s nahlížením do lékového záznamu udělit všem lékařům a lékárníkům, nebo pouze vybraným. Souhlas by mohl udělit kdykoliv a kdykoli jej také odvolat. Senátoři to zdůvodnili mimo jiné obavami ze zneužití možnosti zjistit, jaké léky pacient bere.

"Obavy ze zneužití údajů jsou naprosto zbytečné. Lékárníci jsou jednak vázáni mlčenlivostí stejně jako lékaři, lékový záznam je navíc opatřen řadou zabezpečení. Pouze lékárník, ze všech pracovníků v lékárně, bude moci na základě vlastního osobního bezpečnostního certifikátu vstupovat do tohoto systému," sdělil dnes prezident lékárnické komory Lubomír Chudoba. Navíc, v lékovém záznamu bude zaznamenána kompletní elektronická stopa a případné zneužití bude podléhat významným finančním sankcím i trestněprávní odpovědnosti, dodal.

Zdroj: ČTK
před 52 minutami

Skončila odstávka druhého bloku jaderné elektrárny Dukovany

V jaderné elektrárně Dukovany v sobotu skončila odstávka druhého bloku. Výroba elektřiny měla původně začít na konci června, ale kvůli opravě netěsnosti v parogenerátoru se odstávka o téměř tři měsíce prodloužila.

"Elektřinu začal blok dodávat ve 12:57 hodin", řekl mluvčí elektrárny Jiří Bezděk. V Dukovanech tak nyní pracují tři ze čtyř výrobních bloků. Na prvním výrobním bloku energetici dokončují plánovanou odstávku pro výměnu paliva.

"Přednost má vždy bezpečnost a jistota o stavu zařízení. Proto jsme si na diagnostice stavu, přípravě postupu, samotné opravě i následných zkouškách dali mimořádně záležet. Teprve na základě vyhovujících výsledků jsme se rozhodli druhý výrobní blok Jaderné elektrárny Dukovany opět uvést do provozu," uvedl ředitel Jaderné elektrárny Dukovany Miloš Štěpanovský.

Plánovaná odstávka prvního bloku skončí na přelomu září a října. Elektrárna Dukovany je v provozu od roku 1985. Loni dodala do sítě 14,25 TWh elektřiny. ČEZ prověřuje možnosti provozu nynějších bloků přibližně do roku 2045.

Zdroj: ČTK
Další zprávy