Organizátoři sice dlouho doufali, ale letošní ženevský autosalon nakonec kvůli tehdy nastupující pandemii koronaviru museli zrušit. Udělali to na základě nařízení švýcarské vlády v pátek 28. února, autoshow přitom měla začít novinářským dnem již v úterý 3. března.
Nad dalšími pokračováními ale už otazníky visí teď, takřka tři čtvrtě roku dopředu před očekávaným ročníkem 2021. Příčinou je ekonomická situace a podmínky půjčky, o níž pořadatelé autosalonu jednali s ženevskými úřady. Ty jsou sice ochotné poskytnout autosalonu 16,8 milionu švýcarských franků (tedy asi 424 milionů korun), ale pod podmínkami, že se autosalon příští rok uskuteční a že jeho pojetí bude mít na starosti výstaviště Palexpo. Obojí je pro pořadatele neakceptovatelné.
Jedenáct milionů z půjčky mělo přijít na odškodnění vystavovatelů (to přitom původně organizátoři odmítali, odvolávali se na vyšší moc) a zbytek na přípravu příštího ročníku. Podle oborového magazínu Automotive News Europe ale pro příští rok automobilky se svou účastí spíše váhají.
Příčin je celá řada. Mnoho výrobců již dříve omezovalo svoje náklady na prezentace na autosalonech a dávali přednost akcím ve vlastní režii, z nichž mají často také lepší mediální pokrytí. V době po koronaviru se navíc řada výrobců čím dál více přiklání i k virtuálním on-line prezentacím novinek, které si v době pandemie vyzkoušeli. Dá se také tušit, že zrušením celé akce na poslední chvíli si organizátoři neudělali u automobilek zrovna dobré jméno.
Nový šéf pořadatelské společnosti Sandro Mesquita Automotive News řekl, že automobilky tváří v tvář ekonomické krizi vysílají signály, že by se na ženevské výstaviště vypravily až v roce 2022. "V současné době tedy přemýšlíme o tom, že by se autosalon konal za dva roky," prohlásil.
Mesquita přiznává, že připravovat akci na příští rok a pak ji rušit, by byla katastrofa. Podle Pierre Maudeta, který má v ženevské vládě na starosti ekonomické záležitosti, ale úřady bez ročníku 2021 pořadatelům nepůjčí. "Nechceme se dostat do situace, kdy někomu půjčíme téměř 17 milionů a pak příští rok nebudeme mít autoshow," cituje ho Automotive News.
Organizátoři autosalonu za půjčku zastaví svůj podíl ve výstavišti Palexpo. Podle Maudeta ale samotný autosalon představuje třetinu hodnoty výstaviště, a když se příští rok neuskuteční, finanční výše zástavy klesne. Show navíc představuje pro Ženevu jako takovou příjem ve výši 200 milionů franků, tedy asi pěti miliard korun.
Mesquita v rozhovoru pro Automotive News Europe tvrdí, že chce financování autoshow zajistit jinak. "Jednám s finančními institucemi a investory. Ve hře ja také podpora přímo od švýcarské vlády," tvrdí.
Letošní rok a koronavirová pandemie však může znamenat další urychlení úpadků kdysi slavných automobilových výstav. S ohledem na bezpečnost byly zrušeny i letošní výstavy v Paříži, Detroitu a New Yorku.
Po neúspěšném loňském roce bylo rozhodnuto o přemístění německého autosalonu ve Frankfurtu. Ten by se příští rok na podzim měl konat v Mnichově. Pokud se potvrdí, že Ženeva v roce 2021 neproběhne a z Mnichova naopak také nesejde, jednalo by se o časově nejbližší velký autosalon v Evropě.
Podobně dlouhý autosalonový půst může vést automobilky k zamyšlení, jestli podobné akce skutečně potřebují.