Dacia vyráběla vlastní Smart, Rusové zase Velorex. Zapomenutá socialistická miniauta

Jan Matoušek Jan Matoušek
13. 8. 2023 6:32
Fiat 126p, Zastava 750 nebo ZAZ Záporožec. Malá auta, která východní blok miloval a kupoval - i kvůli jejich nízké ceně - ve velkém. Jenomže ne každý nápad na lidové auto se tak úplně ujal, případně zase nebyl určený masám, ale jen určité skupině obyvatel. Připomeňte si zapomenutá socialistická miniauta: třeba rumunský Smart nebo sovětskou obdobu Velorexu.
Foto: Fortepan / Bauer Sándor

Československý pokus

Zmínku si jistě zaslouží i jeden pokus z československé líhně. A protože elektromobilu EMA jsme věnovali samostatný článek, řeč není o ničem jiném než Avii 350. Její vývoj začal na počátku 50. let a recept byl podobný dalším autům v tomto přehledu: postavit levné a úsporné auto na co nejmenším půdorysu.

Při délce 3,25 metru mělo auto tři místa - jedno vpředu uprostřed, dvě vzadu po stranách. Lehká karoserie byla z duralového plechu, kterých měla Avia po omezení letecké výroby poměrně hodně. K pohonu sloužil motor odvozený od motocyklového dvouválce Jawa o výkonu 10 kilowattů. Poháněná byla zadní kola přes čtyřstupňovou převodovku, z motocyklu pocházely i mechanické brzdy.

Avia vyrobila v roce 1956 hned několik prototypů, do nichž se atypicky nastupovalo odsunutím horní části karoserie směrem vzad, které měly navzájem odlišující se techniku i vnější design. Zkoušky byly poměrně intenzivní, do výroby ale Avia 350 nikdy nezamířila.

 

Právě se děje

Další zprávy