Slavná továrna VW končí s výrobou, píší v Německu. Jen spekulace, tvrdí automobilka

Slavná továrna VW končí s výrobou, píší v Německu. Jen spekulace, tvrdí automobilka
Od roku 2017 se ve Skleněné manufaktuře dokončují pouze elektrická auta.
Původně měla za úkol návštěvníky hypnotizovat dokonalostí, teď se spíš střízlivě kouká do budoucnosti.
Obří parkoviště dokončených aut ve tvaru tubusu tu je stále, jen na něm nestojí Phaetony.
Takhle to tu vypadalo před dvaceti lety.
Foto: Volkswagen
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
21. 9. 2023 6:06
Měla to být výkladní skříň Volkswagenu, ze které budou vyjíždět nejlepší sedany na světě. Vysněným projektem automobilového bosse Ferdinanda Piëcha svého času proudily davy turistů, aby se podívaly, jak tu na podlaze z javorových parket montéři v bílých kombinézách ručně sestavují luxusní model Phaeton.

Opulentní éra Skleněné manufaktury v centru Drážďan netrvala dlouho, místo aut s benzinovým dvanáctiválcem odsud už sedm let vyjíždějí výhradně elektromobily. Teď má být údajně zase všechno jinak.

Se zprávou, že se ze Skleněné manufaktury má stát vývojové a testovací centrum, přišel obvykle dobře informovaný týdeník Automobilwoche. Nakonec ji převzaly všechny velké německé listy, automobilka však k věci zprvu odmítla poskytnout prohlášení. "Spekulace nekomentujeme," zněla strohá odpověď na otázku, jak to s výrobou v Drážďanech nakonec bude.

Krok by to byl logický, už proto, že Volkswagen nedávno oznámil propuštění 269 zaměstnanců továrny ve Cvikově se smlouvami na dobu určitou. I tam se vyrábějí elektromobily, o které není na trhu taková poptávka, jak si automobilka ještě nedávno slibovala.

Saský ministr hospodářství Martin Dulig však předpokládá, že se na běhu továrny ani v budoucnu nic nezmění. Pro zpravodajskou relaci Tagesschau veřejnoprávní televize ARD prohlásil, že jej o tom telefonicky ujistili zástupci automobilky. "Ve věci nepadlo žádné rozhodnutí," doplnil Dulig.

Rozhodnutí by ale mohlo padnout právě dnes, kdy se v Drážďanech uskuteční pravidelné pracovní setkání managementu. Na programu je zavádění úsporných opatření a hledání efektivních řešení. Jeho výsledek a konkrétní plány chce VW představit veřejnosti začátkem listopadu.

Od roku 2022, kdy továrna zahájila provoz, vyjelo z Drážďan pouze 150 tisíc nových aut. Skleněná manufaktura totiž měla vždy za úkol spíše reprezentovat než vyrábět, což určuje už její poloha nedaleko historického centra města.

Její vznik nebyl jednoduchý, od samého začátku jej provázely protesty ekologů. Nelíbilo se jim, že budova vzniká v těsném sousedství botanické zahrady. Protestovali i místní občané. Těm zase nebyla po chuti moderní architektura v blízkosti barokních staveb, báli se i o nákladní dopravu zajíždějící do středu města.

Petice proti stavbě měla nakonec přes 17 tisíc podpisů, dost málo na to, aby dokázala rozhodnutí úřadů zvrátit. Automobilka se na oplátku zavázala, že k továrně nebudou zajíždět kamióny, ale speciální nákladní tramvaje.

Ještě deset let po otevření organizoval Volkswagen prohlídky manufaktury s průvodcem. Výklad probíhal v angličtině, češtině, polštině i ruštině a celá návštěva byla na účet podniku. Ročně prosklenou továrnu navštívilo 100 tisíc turistů a lze předpokládat, že nezanedbatelnou část z nich tvořili návštěvníci z České republiky.

Ještě větší zážitek však nepochybně měli ti, kteří si sem přijeli pro hotové auto. Do speciálního salonku se spouštělo zdviží z prosklené věže, bouchalo šampaňské a nový majitel dostal spoustu času k tomu, aby se s vozem podrobně seznámil. Vrcholný Phaeton s dvanáctiválcovým motorem vyšel na 115 tisíc eur, což byla částka, za kterou se svého času daly pořídit čtyři Volkswageny Passat.

To vše ale patří minulosti - poslední dva roky ve Skleněné manufaktuře kompletují elektrický model ID.3, ještě před ním tu na čtyři roky zakotvil bateriový Golf. V éře Phaetonu tu dvakrát na čas spustili výrobu vozů značky Bentley, když o drahý Volkswagen opadl zájem nejprve v Evropě a později také v Číně.

 

Právě se děje

Další zprávy