Slabé topení a zamrzlé převodovky. Stížností Rusů na čínská auta v zimě přibývá

Slabé topení a zamrzlé převodovky. Stížností Rusů na čínská auta v zimě přibývá
Po ústupu západních značek z Ruska obsadila jejich místa čínská auta. Nespokojených majitelů ale přibývá, vozy značky Haval údajně spotřebují moc paliva a jejich ochrana proti korozi je nízká.
Stejné problémy jako Haval má v Rusku i značka Great Wall.
U vozů značky Exeed si Rusové stěžují na nekvalitní brzdy.
Automobily značky FAW prý hodně rezivějí a používají laciné plasty.
Foto: Moskevská tisková agentura
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
19. 1. 2024 6:04
Čínská auta poprvé zažívají, co je to opravdová ruská zima. Zatímco loni bylo tamní počasí ještě docela mírné, letos se teploty podívaly hluboko pod nulu. Ukazuje se, že auta z říše středu, která po zahájení války na Ukrajině zaplavila ruský trh, na takové podmínky nejsou připravena.

Novoroční svátky byly v Rusku opravdu mrazivé. Třeba v Jekatěrinburgu bylo -27, v Ťumeni -30 a na Čukotce a v Chabarovsku dokonce mezi -40 až -50 stupni Celsia. Pro obyvatele těchto regionů nic výjimečného, pro čínská auta, která po odchodu západoevropských automobilek opanovala místní trh, však zásadní problém.

"Zamrzají vám módní výsuvné kliky? Tak použijte rychlovarnou konvici, milí solventní majitelé čínských aut," radí ironicky ruský automobilový portál Avtovzgljad. "Mnoho majitelů těchto vozů si stěžuje, že jim za mrazivého počasí nefunguje centrální zamykání. Buď se auto neotevře, nebo naopak nezamkne. A pak jsou tu slabé baterie, které odmítají nastartovat malinké turbomotory, takže k zimním pneumatikám je třeba pořídit také bateriový booster."

"Čínským zázrakům", jak je nazývá autor článku Eduard Raskin, "očekávatelně" vržou plasty v interiéru, ve kterém je navíc docela chladno. "Nezávislé topení Webasto by se hodilo nejen na rozmrazení motoru, ale i vašeho blízkého."

Slabě dimenzované topení s sebou přináší i tu potíž, že okna, údajně "příliš tenká", odmítají za nízkých teplot rozmrznout. "Což jistě rozzlobí bývalého majitele Range Roveru, který nahradil britskou prémii čínskou," píše Avtovzgljad a pokračuje: "Na zvukovou izolaci si už nikdo nepamatuje, doba je teď těžká, musíte být trpěliví. Co byste taky chtěli za tři, pět nebo více milionů rublů."

Konstrukční nedostatky čínských aut jsou však podle Avtovzgljadu jen částí problému. Výrobci se většinou neobtěžují přizpůsobit vozy místním klimatickým podmínkám, ani pokud jde o provozní kapaliny.

Většina čínských aut v Rusku používá robotizovanou nebo bezestupňovou převodovku CVT. A její náplň by v tamních podmínkách měla fungovat i tehdy, když je padesát pod nulou. Jenže majitelé si stěžují, že olej v převodovce tuhne už při -20 stupních, což je doprovázeno nepříjemnými efekty: extrémně pomalým řazením, škubáním či dokonce zápachem "spálené spojky".

Kašovitá hmota, která se v tu chvíli v převodovce nachází, ji samozřejmě před opotřebením nechrání. Avtovzgljad tedy řidičům radí, aby při teplotách nižších než -10 stupňů raději první kilometry jízdy absolvovali v pomalém tempu, než se převodovka stačí trochu ohřát.

V tradiční ruské zimě se sice problémy čínských aut poněkud vyostřily, stížnosti na ně však po internetu kolují po celý rok. Zajímavý je třeba výzkum moskevské agentury pro řízení reputace Sidorin Lab, která s pomocí monitorovacích algoritmů zpracovala půl milionu uživatelských recenzí, připomínek a zkušeností ruských majitelů.

Podle studie mnoho z nich zaznamenalo potíže s údržbou, včetně nedostatku komponentů a vysokých nákladů na opravy a náhradní díly. Asiaté totiž nikomu neposkytují přístup ke katalogu náhradních dílů a servisních postupů, čímž si uchovávají monopol a šroubují ceny. Na tomto místě je však dobré zmínit, že v Rusku jim to legislativa umožňuje, zatímco v Evropě by s takovým postupem nepochodili.

Dalším velkým problémem ruských majitelů čínských aut je fakt, že objednané díly mnohdy špatně pasují, či dokonce nepasují vůbec, neboť některé značky zanikají stejně rychle, jak před pár lety vznikly. A výrobu modelu většinou předají dál jinému majiteli s novou značkou, ovšem bez záruky, že nezmění výrobní postupy a že zajistí dostupnost dílů i pro starší provedení. Stížnosti směřují také ke složité elektronice, se kterou si v Rusku nedokáže nikdo poradit.

A dále už je studie adresná: Vozy značek Haval a Great Wall jsou často kritizovány za zvýšenou spotřebu paliva a špatnou ochranu karoserie před korozí, automobily značky Exeed za nízkou kvalitu brzd, FAW za plastové díly a špatnou antikorozní ochranu. Omoda a Chery za nepohodlná sedadla.

Nadměrný apetit je pozorován také u modelů značek Geely, Tank, Dongfeng a Changan. Produkty firmy JAC zase odpuzují spotřebitele svým designem a nedostatečným komfortem, zatímco Lifan trpí na všudypřítomnou rez a jen průměrné ovládání.

Také banka Otkritie poskytující financování nových vozů si udělala průzkum spokojenosti s čínskými auty. Vyplynulo z něj, že 60 % majitelů si stěžuje na příliš tenké plechy karoserie, nedostatečnou zvukovou izolaci a křehké podvozky, které selhávají na rozbitých ruských silnicích.

 

Právě se děje

Další zprávy