Škodovky Fabia a Superb jsou v Evropě skokany roku ve svých kategoriích. Trh poprvé ovládla SUV

Ondřej Běhal
Aktualizováno 30. 3. 2016 20:19
Čím dál populárnější SUV, tedy poloterénní vozidla, už jsou na evropském trhu s novými osobními auty nejprodávanější kategorií. Každý čtvrtý nový letos prodaný vůz v Evropě patří mezi SUV. Meziročně se ale nejvíce zvýšil počet sportovních aut, o 61 procent. SUV jsou druhé s navýšením o 31 procent. Polepšily si všechny sledované segmenty aut, protože celý trh roste o více než deset procent. Největší meziroční nárůst prodeje mezi malými auty si připisuje Škoda Fabia. Skokanem roku v rámci manažerské, tedy střední třídy, je další škodovka - nový Superb.
Škoda Superb Combi.
Škoda Superb Combi. | Foto: Radek Pecák

Mánie jménem SUV ovládla Evropu. Podle údajů společnosti JATO za první dva měsíce letošního roku jsou rádoby terénní vozy nejvíce prodávanou kategorií nových osobních aut ze všech. Zároveň jde o druhý nejvíce rostoucí segment. Meziročně si polepšil o 31 procent, lepší byly už jen sportovní vozy (+ 61 procent).

Jak je to v Česku?

SUV získala v letošním roce 19 procent českého trhu a jde o třetí nejprodávanější kategorii nových aut za kompakty a malými auty. Žebříček nejpopulárnějších modelů v Česku si prohlédněte zde.

Přesto žádné SUV zatím nenajdeme mezi úplně nejprodávanějšími modely. Nejlépe je na tom už tradičně Nissan Qashqai - na deváté příčce. Největší meziroční nárůst si připisují novinky - Hyundai Tucson (celkově je na 24. příčce mezi všemi modely), Renault Kadjar a Suzuki Vitara.

Druhým nejčastěji kupovaným typem auta v Evropě jsou takzvané subkompakty, tedy malé vozy velikosti Škody Fabia. Proti loňsku si polepšily o devět procent. A právě nová generace Fabie je mezi nimi největším meziročním skokanem (navýšila prodej o 49 procent). Fabii patří celkově 19. místo mezi všemi modely a šesté mezi subkompakty.

Více než dvacet procent evropského trhu zabírá třetí největší segment - kompakty, tedy vozy velikosti VW Golf, který je zároveň suverénně nejoblíbenějším modelem v Evropě. Kompakty rostly proti loňsku o 12 procent a nejvíce si z nich polepšil díky nové generaci Opel Astra (o 35 procent). Celkově Astře patří desáté místo mezi všemi modely a bronz (za Golfem a Octavií) v rámci kompaktů.

Čtvrtou nejvýznamnější kategorií na trhu jsou MPV, tedy víceúčelové vozy. Meziročně rostly o šest procent, nejvíce si díky novým generacím polepšily modely VW Touran, Renault Espace a Ford S-MAX.

Deset procent Evropanů volí minivozy. Jejich nejúspěšnějším zástupcem a zároveň skokanem roku je Fiat Panda. Následuje takzvaná střední třída, tedy rodinné a manažerské vozy. Mezi nimi si největší meziroční nárůst prodeje připsala nová generace Škody Superb.

Podíl zbývajících tří segmentů, tedy velkých, sportovních a luxusních aut je mizivý. Právě sporťáky jsou však letos nejrychleji rostoucí kategorií - zejména díky obrovskému úspěchu nové generace Fordu Mustang si meziročně polepšily o 61 procent. V plusu jsou proti loňsku na prudce rostoucím evropském trhu všechny tříděné kategorie nových vozů.

 

Právě se děje

Další zprávy