Škoda odhalila svou vlajkovou loď. Superb dorostl a zrychlil

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 17. 2. 2015 22:31
Třetí generace dospěla, superb už není jen prodloužená octavia.
Momentka z představení nového Superbu v pražském sále Forum Karlín
Momentka z představení nového Superbu v pražském sále Forum Karlín | Foto: Matej Slávik

Praha - Konec tajemství, automobilka Škoda odhalila novou generaci své vlajkové lodi. Nová Škoda Superb dospěla a je plnohodnotným zástupcem segmentu vozů střední třídy, tedy takzvaných manažerských vozů. Škoda novinku ve světové premiéře ukázala v pražském sále Forum Karlín.

O stupínek výš nový superb neposunul jen použitý designový jazyk, díky němuž vůz získal ve všech směrech náležité proporce, ale především technická řešení. Zatímco končící druhá generace byla svým způsobem do délky natažená octavia minulé generace, nyní je vůz postavený na podvozkové plošině používané v koncernu Volkswagen pro automobily střední třídy. Jezdí tedy na ní i aktuální Volkswagen Passat.

Superb tak konečně nabídne řadu elektronických asistenčních systémů, které jsou v této třídě vozů obvyklé, ale majitelé starších superbů je k dispozici nemají. Jde například o adaptivní tempomat, systém pro udržování vozu ve vymezeném jízdním pruhu, asistent pro upozorňování na automobil nacházející se v takzvaném mrtvém úhlu, a například i asistent pro čtení dopravních značek.

Škoda čeká o 25 procent vyšší prodeje než u předchozích dvou generací, uvedl předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland. Celkem od roku 2001 prodala automobilka 700 tisíc superbů. Nová generace se začne prodávat na konci prvního pololetí včetně vrcholné verze Laurin&Klement, kombi přijde na podzim.

"Tento vůz zosobňuje důležitý pilíř naší růstové strategie a napovídá mnohé o budoucnosti značky, naším cílem je získat nové zákazníky ze soukromého i podnikatelského sektoru," uvedl Vahland. Nový superb se bude vyrábět v závodě Škody v Kvasinách a také v Šanghaji.

Více prostoru pro lidi i zavazadla

Nový superb opět povyrostl. Délka karosérie limuzíny se prodloužila o 28 milimetrů, šířka vzrostla o 47 milimetrů. Výška je téměř shodná, nárůst činí pouze šest milimetrů. O plných osm centimetrů se pak zvětšil rozvor.

Zvětšily se i vnitřní rozměry, což si redaktor online deníku Aktuálně.cz ověřil při jízdách s maskovaným prototypem na konci minulého roku v Portugalsku. Tentokrát již nenarostla hodnota prostoru pro kolena cestujících na zadních sedadlech, protože ta je stále více než dostatečná, naopak se zvětšila šířka interiéru. V oblasti loktů budou mít lidé sedící na předních sedadlech o 39 milimetrů, vzadu dokonce o 69 milimetrů více místa. Ideální polohu si vzadu nyní najdou i velmi vysocí lidé, protože prostor nad jejich hlavami je podle údajů výrobce nyní vyšší o 25 milimetrů. To, jak dopadlo nezávislé měření parametrů vozu, a také porovnání nového superbu s konkurenty na trhu najdete zde.

Větší je nyní i zavazadlový prostor. K dosavadním 595 litrům přibylo dalších třicet. Karosérie má i nyní vlastnosti liftbacku, což znamená, že lze otevírat celou záď včetně zadního okna. Na rozdíl od minulé generace už ale chybí možnost zvolit si stiskem tlačítka, zda se otevře pouze plechová část zádi, nebo kompletní díl s oknem.

Na 100 km/h pod šest sekund

Nová Škoda Superb je rychlejší a úspornější. Leccos o vylepšení jízdních výkonů napovídá už údaj o snížení celkové hmotnosti. U srovnatelných verzí činí váhový úbytek oproti předchozí generaci až 75 kilogramů.

Pod kapotu se bude montovat pět benzinových a tři dieselové agregáty. Úroveň maximálního výkonu se pohybuje od 88 kW (120 koňských sil) až po 206 kW (280 koňských sil). Škodovka v tiskové zprávě tvrdí, že úspora paliva (opět v porovnání s obdobnou verzí Superbu II) dosáhne až třiceti procent. Zatím nejúspornějším agregátem bude turbodiesel 1,6 TDI spojený s manuální převodovkou, jemuž by v kombinovaném režimu mělo k ujetí stokilometrové vzdálenosti postačovat jen 3,8 litru nafty.

Nejvýkonnější dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, který ve voze nahrazuje dosud používaný šestiválcový motor, má spotřebovávat 7,1 litru benzinu. To je o celých 2,2 litru méně, než vyžadoval podle tabulek superb s motorem 3,6 FSl. Přitom je novinka rychlejší. Například na stokilometrovou rychlost zrychlí již během 5,8 sekundy, což je o šest desetin lepší hodnota v porovnání s minulou generací. I nadále bude mít tato nejvýkonnější varianta superbu vždy pohon všech kol.

Historie modelu Škoda Superb

Škoda Superb I
  • poprvé toto jméno použila Škoda v roce 1934
  • novodobá historie začala v roce 2001
  • v roce 2008 přišel na trh Superb druhé generace
  • od roku 2009 je Superb i ve verzi kombi
  • za 13 let se prodalo přes 700 tisíc vozů Superb I a II

Se všemi motory, které si zákazníci budou moci zvolit, bude možné na německé dálnici překonat maximální rychlost přes 200 kilometrů v hodině. Nejpomalejší je s 206 kilometry v hodině vůz s motorem 1,6 TDi.

Jízdní vlastnosti si mohl redaktor online deníku Aktuálně.cz vyzkoušet již vloni na podzim při krátkém testu. Prodloužený rozvor, větší šířka, lehčí motory i ve škodovkách poprvé použité adaptivní tlumiče se postaraly o velmi dobrý dojem z jízdy. "Zejména po zvolení režimu Comfort se auto přes nerovnosti plavně přenese. Ale superb nebude "kostitřasem" ani po přepnutí do režimu Normal či Sport," znělo hodnocení v testu.

Palubní wifi za příplatek

Seznam výbavy ve vyšších verzích, případně za příplatek, bude velmi obsáhlý. Superb nabídne například třízónovou klimatizaci, obrovskou otevírací panoramatickou střechu (1002 x 1200 milimetrů), zásuvku na 230 voltů, palubní wifi síť nebo elektricky otevíratelné víko kufru. To lze otevírat například kopnutím nohy pod nárazník nebo stiskem tlačítka na klíčku.

Před následky havárie bude cestující chránit sedm airbagů a také třeba multikolizní brzda, která vůz po prvním nárazu zabrzdí tak, aby se neodrazil například do protisměru.

Ceny novinky hodlá Škoda zveřejnit několik týdnů před zahájením prodeje, který je v ČR naplánován na přelom jara a léta. Škoda již má ukončen také vývoj karosářské varianty kombi. Do ní by první zákazníci měli usednout po letošních letních prázdninách.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 7 hodinami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy