Hbitý vytrvalec. První test nové Škody Fabia Combi na naftu

Radek Pecák Radek Pecák
12. 2. 2015 6:02
Jen velmi obtížně bychom hledali chyby, nebýt nevhodných převodů pro jízdu po městě.
Bílá barva nové fabii combi sluší. Zajímavým designovým prvkem je černé orámování zadních světlometů.
Bílá barva nové fabii combi sluší. Zajímavým designovým prvkem je černé orámování zadních světlometů. | Foto: Vojtěch Marek

Nová Škoda Fabia získala titul Auto roku nejen v Česku, ale například také ve Velké Británii. Najít na ní nějakou závažnější chybu tedy není jednoduché. Pokusili jsme se o to během týdenního redakčního testu, při němž jsme s karosářskou variantou combi ujeli téměř 900 kilometrů po tuzemských silnicích.

Vůz jsme využili například při cestě z Prahy na biatlonové závody v Novém Městě na Moravě, ale i při běžných jízdách po hlavním městě nebo na reportáže do míst vzdálených desítky kilometrů od redakce v pražském Karlíně.

Silueta vozu vypadá sportovně.
Silueta vozu vypadá sportovně. | Foto: Vojtěch Marek

K testování jsme získali automobil poháněný dieselovým motorem 1,4 TDi ve výkonnější variantě. Dynamiku vozu udělovalo až 77 kW, motor spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou.

V současnosti se jedná o nejdražší agregát, který si lze do fabie objednat. K dostání je s prostředním nebo nejvyšším stupněm výbavy. Cena začíná na 366 900 korunách.

Zahřátý motor pracuje klidně a relativně tiše.
Zahřátý motor pracuje klidně a relativně tiše. | Foto: Radek Pecák

Tato motorizace se tedy nestane prioritní volbou soukromých zákazníků, spíše o ní budou uvažovat firmy. Ty totiž může zlákat deklarovaná nízká spotřeba - v kombinovaném režimu pouhých 3,5 litru nafty podle Nového evropského měřicího cyklu.

Úsporná nejen na papíře

Po velkou část testu jsme se soustředili na to, o kolik se spotřeba zvýší v reálných podmínkách zimního provozu v Česku.

Nejúspornější je tato verze mimo městský provoz. Při několika cestách na trase Praha - Olbramovice na Benešovsku (a zpět) ukazoval palubní počítač průměrnou spotřebu 4,5 litru. Na této přetížené trase nemá moc smysl spěchat, občas se lze dokonce schovat v aerodynamickém stínu některého z četných kamionů, což samozřejmě uspoří nějaké ty desetinky litru paliva.

Technické údaje:

Délka, šířka, výška v mm: 4257, 1732, 1488

Objem zavazadlového prostoru: 530 litrů

Výkon motoru. 77 kW

Maximální točivý moment: 250 Nm

Maximální rychlost: 196 km/hod

Zrychlení 0-100 km/hod: 10,2s

I na jiných trasách ale motor nespotřeboval o moc víc. Pod hranici pěti litrů se dokáže dostat prakticky každý řidič, díky čemuž lze o této variantě fabie combi mluvit jako o úsporném autě. Do nádrže lze načerpat 45 litrů paliva, postačí na zhruba 900 kilometrů.

Svižná dálniční jízda na hranici rychlostního limitu 130 kilometrů za hodinu znamená spotřebu těsně pod šesti litry na sto kilometrů. Ve městě pak spotřeba dosahovala šest až šest a půl litru.

Tvarování sedačky a délka sedáku i opěradla jsou příkladné.
Tvarování sedačky a délka sedáku i opěradla jsou příkladné. | Foto: Radek Pecák

Nevhodné převodové poměry

Soužití s testovanou verzí fabie combi v pražském provozu ovšem nebylo zcela bezproblémové. Důvodem jsou převodové poměry, které prakticky neumožňují jízdu povolenou městskou rychlostí 50 kilometrů za hodinu na pátý rychlostní stupeň. I při zařazené čtyřce totiž otáčkoměr ukazuje jen zhruba 1200 otáček za minutu a zvuk zpod kapoty prozrazuje, že to motoru není příliš milé.

Nebyli jsme moc spokojeni ani se zadrhávající se řadicí pákou manuální převodovky. Benzinové verze, s nimiž jsme už dříve jezdili při mezinárodní prezentaci ve Francii, rozhodně řadily lépe.

Palubní deska je shodná s tou, kterou najdou řidiči v "krátké" fabii.
Palubní deska je shodná s tou, kterou najdou řidiči v "krátké" fabii. | Foto: Radek Pecák

Jinak jsme si ovšem jízdu s nejmenším kombíkem tuzemské automobilky docela užívali. Z vozu je díky tenkým předním sloupkům velice dobrý výhled, auto také velmi ochotně zatáčí i díky nasazení (sériovému nasazení elektronického asistenčního systému XDS, který přibrzďuje vnitřní přední kolo v zatáčce a naopak urychluje otáčení vnějšího kola).

Líbila se nám i blesková reakce brzd i na poměrně mírné sešlápnutí brzdového pedálu.

Ještě praktičtější než dříve

Design vozu odpovídá současnému pojetí značky. Pro někoho je tedy fabia možná až příliš strohá a hranatá, což platí jak o exteriéru, tak interiéru. Ovšem většině lidí, se kterými jsme o tomto voze hovořili, se zamlouvá.

Na zadní lavici se vejdou i dva průměrně vzrostlí dospělí.
Na zadní lavici se vejdou i dva průměrně vzrostlí dospělí. | Foto: Radek Pecák

Škoda Fabia Combi je nyní ještě praktičtější než dříve. Potěší například velká odkládací schránka před spolujezdcem (je v ní dokonce i vyhrazené místo pro chlazení půllitrové láhve), výborně tvarované sedačky, jejichž dlouhý sedák podepře i stehna osob vyššího vzrůstu, a náležitě rozmístěná ovládací tlačítka.

V našem voze byl dotykový displej, na němž se zatím mohla promítat pouze navigace z připojeného mobilního telefonu. To se však již na jaře změní a zájemci dostanou i pevnou navigaci.

V zavazadlovém prostoru můžete odvézt hned několik plochých televizorů.
V zavazadlovém prostoru můžete odvézt hned několik plochých televizorů. | Foto: Radek Pecák

Mezi příjemné komfortní prvky, které jsme využívali, patřilo bezklíčkové odemykání a startování vozu. Ještě nedávno bylo novinkou také u superbu, vlajkové lodi automobilky, nyní je za dvanáctitisícový příplatek dostupné i pro fabii.

Nejsilnější zbraní fabie combi je logicky kufr. Nejde zdaleka jen o jeho objem přes pět stovek litrů, což je v kategorii městských automobilů unikátní hodnota.

Povinná výbava má v kufru své přesně vyhrazené místo.
Povinná výbava má v kufru své přesně vyhrazené místo. | Foto: Radek Pecák

Pod podlahou jsme měli uložené rezervní kolo, které maximální kapacitu 530 litrů o 25 litrů snížilo. Opravdový uživatel však ocení zejména praktické přihrádky po obou stranách kufru i upoutání lékárničky a výstražného trojúhelníku na snadno dostupném místě.

Chybí úložiště na roletu

Háčky, na něž lze zavěsit nákupní "igelitky", jsou skutečně masivní a unesly by určitě více než jen pár pivních lahví.

Přivítali bychom ale úchyt na uložení svinovacího krytu zavazadlového prostoru, který jsme byli nuceni sejmout při cvičném stěhování LCD televizoru s obrazovkou o úhlopříčce 32 palců a další obří krabice.

Přesně takový nákladový prostor je v nové fabii combi k dispozici, pokud nepotřebujeme využívat zadní sedačky.
Přesně takový nákladový prostor je v nové fabii combi k dispozici, pokud nepotřebujeme využívat zadní sedačky. | Foto: Radek Pecák

Kdo chce převážet delší předměty, může sklopit opěradla zadních sedaček. Bez mezipodlahy, která se dodává za příplatek, vznikne - jak je u škodovek obvyklé - nepraktický schůdek. Přepravní kapacitu lze ale ještě zvýšit po vyklopení sedáků směrem vpřed či jejich úplnému vyjmutí z vozu. Není to úplně snadná manipulace, ale jednou za čas se to zvládnout dá.

Závěrečné hodnocení proto nemůže být jiné než pozitivní. Auto nyní ve své třetí generaci působí o poznání sportovněji a moderněji než předcházející generace fabie, což by mělo nalákat i větší množství privátních zákazníků. Zájem firem, kterým jde především o počítání nákladů, zřejmě zůstane konstantní.

Ti, kteří se zajímají, jak se svými parametry obstojí nová fabia combi v porovnání s konkurenty Renaultem Clio Grantour a Seatem Ibiza ST, mohou kliknout zde.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 minutou

Útok z dronu v severozápadní Sýrii zabil dva džihádisty, uvedl syrský exil

Americký útok dronem na severozápadě Sýrie usmrtil dva radikály, kteří měli blízko k teroristické skupině Al-Káida. Uvedla dnes podle agentury AFP exilová Syrská organizace pro lidská práva (SOHR).

Americká armáda potvrdila zabití představitele Al-Káidy krátce poté, co Spojenými státy vedená protidžihádistická koalice uvedla, že dnešní nálety v provincii Idlib nebyly její práce, píše AFP.

"Americké síly dnes provedly protiteroristický zásah v Idlibu v Sýrii a jeho cílem byl vysoce postavený představitel Al-Káidy," uvedla mluvčí velitelství ozbrojených sil USA pro Blízký východ, Perský záliv a severní Afriku (CENTCOM). "Podle našich prvních odhadů, jsme zasáhli osobu, na kterou jsme mířili, a nejsou zde žádné náznaky toho, že by došlo k civilním obětem," pokračovalo prohlášení.

Cílem zásahu podle SOHR byl vůz na silnici vedoucí z města Idlib na severovýchod. Část stejnojmenné provincie přitom ovládají džihádisté. Jeden ze zabitých velitelů radikálů byl podle SOHR z Tuniska, druhý z Jemenu nebo Saúdské Arábie. K jaké skupině muži patřili, SOHR neupřesnila.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Policie v doplněném spisu ke kauze Čapí hnízdo opět navrhla podání obžaloby. Uvedl to mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze

Obhájci premiéra Andreje Babiše (ANO) a jeho někdejší poradkyně Jany Mayerové (nyní Nagyové) se v pondělí seznámili s doplněným trestním spisem v dotační kauze Čapí hnízdo. Uvedl to Deník N. Policie předala doplněný spis  Městskému státnímu zastupitelství v Praze, konkrétně státnímu zástupci Jaroslavu Šarochovi k rozhodnutí o dalším postupu. Opět navrhla podání obžaloby. 

Babiš i Mayerová jsou v souvislosti s udělením padesátimilionové dotace na stavbu farmy Čapí hnízdo obviněni z poškození finančních zájmů Evropské unie a z dotačního podvodu. Vinu dlouhodobě odmítají.

"Už jsme se dnes seznámili se spisem Čapí hnízdo. Pro nás se nic nezměnilo a nic nového jsme se nedozvěděli. Seznamovali jsme se s tím zhruba hodinu," řekl Deníku N Babišův advokát Josef Bartončík, který spolu se svým bratrem Michaelem hájí oba obviněné.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Nesrovnalosti i "atmosféra strachu", kritizuje volby v Rusku Evropská unie

Evropská unie v pondělí odsoudila "atmosféru zastrašování" v souvislosti s parlamentními volbami v Rusku a poukázala na četné nesrovnalosti při hlasování, na které upozorňovali nezávislí pozorovatelé. Polsko zase označilo za protiprávní skutečnost, že do ruské Státní dumy mohli volit i lidé z východní Ukrajiny, což zkritizovala také EU. Podle Británie průběh voleb, po nichž si dvoutřetinovou ústavní většinu v dolní komoře ruského parlamentu udrží vládní strana Jednotné Rusko, svědčí o vážném omezování demokratických svobod v Rusku.

"To, co jsme viděli před volbami, byla atmosféra zastrašování všech nezávislých kritických hlasů," řekl na tiskovém brífinku mluvčí šéfa unijní diplomacie Josepa Borrella. "Nebyli u toho žádní nezávislí mezinárodní pozorovatelé, takže je velmi obtížné zjistit, jak volby skutečně dopadly," dodal mluvčí Peter Stano. Od místních nezávislých pozorovatelů však má EU podle Stana indicie svědčící o "četných nesrovnalostech" při hlasování. Borrell se má podle něj tento týden sejít s ruským ministrem zahraničí Sergejem Lavrovem na okraj zasedání Valného shromáždění OSN v New Yorku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy