Zatím bude fungovat pouze pro studenty, ale pokud se projekt nazvaný Uniqway osvědčí, brzy se dostane i na ostatní obyvatele Prahy. Řeč je o nové platformě pro sdílení automobilů, do jejíhož vývoje se zapojila automobilka Škoda. "Půjde o komunitní car sharing, u nějž existuje potenciál až pro 70 tisíc zákazníků. Do konce roku ho spustíme v testovací fázi, zatím mezi studenty vysokých škol," řekl Michal Pres, marketingový manažer značky.
Za projektem z velké části stojí studenti tří pražských vysokých škol, tedy Českého vysokého učení technického, VŠE a České zemědělské univerzity. Připraveno je nyní šest fábií, pro každou školu dvě. Do testovacího provozu by se mělo zapojit 300 studentů. Po skončení testovací fáze se projekt vyhodnotí a poté se rozhodne o jeho pokračování.
Škoda může podobné projekty podporovat i díky tomu, že jí dlouhodobě vycházejí dobré prodejní výsledky. Letos zaznamenala několik rekordů, třeba třetí měsíc v roce byl nejlepším březnem v historii značky, totéž platilo pro červen, srpen i září. Květen byl prodejně dokonce nejlepším měsícem vůbec. I proto si Škoda brousí zuby na rekordní rok s očekávaným prodejem mezi 88 až 90 tisíci auty na českém trhu.
Nejprodávanější byl do září model Octavia s 20 484 udanými kusy, následují Fabia (16 495) a Rapid (8900 kusů). Modely Superb i Kodiaq se zhruba ze tří čtvrtin prodávají v nejvyšších výbavových stupních Style nebo Laurin&Klement. Octavia jezdící na stlačený zemní plyn (CNG) zaznamenala v posledním roce růst prodejů o 25 procent. Testy vozů značky Škoda najdete zde.
"Poprvé v historii očekáváme také přes 100 tisíc přijatých nových objednávek. Jen model Karoq, který je v předprodeji od července, si už objednaly tři tisíce lidí. Udělali to pouze na základě toho, co viděli v médiích, nebo že si ho prohlédli na autosalonu," řekl šéf prodeje Škody v Česku Luboš Vlček.
Právě zvyšující se úspěch české značky může stát i za zvěstmi, že se část výroby přesune do Německa. Informovala o tom na začátku října agentura Reuters s tím, že podle jejich zdrojů považuje Volkswagen Škodu za nekalou konkurenci a proto zvažuje přesun. To ale Vlček pro Aktuálně.cz vyvrátil. "Něco takového není na pořadu dne a rozhodně se o tom neuvažuje," řekl.
Škoda se nyní chce soustředit i na příchod elektromobility. Na rok 2020 chytá svůj první sériový elektromobil v historii. Letos se představil v podobě konceptu na autosalonech v Šanghaji a ve Frankfurtu. Sériový model by měl mít podle nových informací dojezd až 600 kilometrů. "Díky výkonu 225 kW půjde také o nejsilnější škodu, kterou jsme kdy vyrobili," upozornil Michal Pres.
Na příchod elektrických aut se mají pomalu připravovat i dealerství. Prodejních míst má Škoda v Česku nyní 184, což je s přehledem nejvíce mezi ostatními značkami. Servisních míst je pak dokonce 229.
"V plánu jsou přestavby a modernizace, ale třeba i elektricky soběstačná dealerství. Takový showroom by si vygeneroval elektřinu sám pomocí fotovoltaických článků. Do dvou let bychom jich chtěli mít hned několik. Aktuálně na tom spolupracujeme s vybranými elektrickými koncerny," potvrdil Vlček.