Mladá Boleslav, Praha - V roce 2018 chce společnost Škoda Auto prodávat celosvětově jeden a půl milionu vozů ročně. Za loňský rok přitom prodala 920 800 vozů, což je o dvě procenta méně než předloni.
Jak chce ambiciózního cíle dosáhnout? Jeden z významných kroků učinil koncern Volkswagen, vlastník Škody, na konci minulého týdne. Potvrdil, že Škoda začne zhruba za dva roky ve východočeských Kvasinách vyrábět nový vůz – zřejmě nové velké SUV.
Potenciál tohoto modelu je zhruba stejně velký jako u menšího sportovně užitkového vozu Yeti. Ročně by se jej tedy mohlo prodávat kolem sta tisíc kusů, přičemž významná část se bude vyrábět v Číně a montovat v Rusku.
Základním stavebním kamenem růstu Škody zůstává octavia, loni se jí celosvětově prodalo téměř 360 tisíc kusů. Letos se poprvé dostanou do prodeje všechny možné varianty a deriváty, tedy například octavia scout či octavia s pohonem na stlačený zemní plyn. A především začne výroba nové generace také v Číně, která je pro škodovku již několik let nejdůležitějším trhem.
Předseda představenstva Škody Winfried Vahland již před časem naznačil, že by rád octavii protlačil do desítky nejprodávanějších automobilů světa. To by ovšem znamenalo, že se zvýší z loňské úrovně na zhruba dvojnásobek. Během příštích čtyř let bude pokračovat životní cyklus současné octavie. Lze tedy předpokládat, že se tento cíl podaří splnit, byť to obchodníci nebudou mít úplně snadné.
Rapid je novou dvojkou
Škoda letos očekává také masivní vzestup prodejů modelů Rapid v obou karosářských variantách. Zatímco liftback se více líbí lidem v České republice a na východ od ní, v západní Evropě se lépe prodává klasičtější hatchback.
Rapid v prvních měsících letošního roku přebírá pozici modelu číslo dvě - střídá fabii, která tento post dlouho držela.
Škoda loni prodala již přes sto tisíc rapidů, zatímco fabií ještě 200 tisíc. Již v letošním roce má ale rapid minimálně stejný, ale spíše ještě vyšší potenciál.
Naopak fabia se letos zřejmě propadne. Hlavně proto, že život její druhé generace se v polovině roku nachýlí a již na podzim bude představen následovník. Výroba i prodeje třetí generace mají nabíhat po celý rok 2015. V dalších letech se ale prodej nových fabií (i díky avizovanému atraktivnímu designu) dostane opět minimálně na úroveň 200 000 kusů.
Nový superb prý bude pecka
Yeti ve své modernizované podobě nejspíše přežije ještě celý příští rok. Každý rok bude přispívat do společného výrobního balíku kolem stovky tisíc kusů. Podobné - a zřejmě ještě o něco vyšší číslo - lze očekávat od superbu. Nová verze má přijít již na začátku příštího roku a lidé, kteří ho viděli, hovoří o tom, že to bude „pecka“.
Tyto nejdůležitější modely (Octavia, Fabia, Rapid, velké SUV a Yeti) tedy dohromady dosáhnou na zhruba 1,3 milionu prodaných kousků ročně.
O dalších dvě stě tisíc - do avizovaného počtu jednoho a půl milionu - se musí podělit například roomster (vloni 33 tisíc) či citigo (vloni 42 tisíc kusů). Od současného roomsteru se již velké zázraky čekat nedají, i když hlasy ze Škodovky tvrdí, že pokud se v médiích objeví hlasy o konci výroby tohoto rodinného vozu, okamžitě stoupne zájem.
Nejmenší SUV a dodávka?
I když o tom ve Škodovce nikdo nechce ani náznakem mluvit, z hlediska jejího tržního zaměření se dá očekávat, že poměrně brzy začne připravovat i třetí, tentokrát nejmenší SUV. Zdá se také být velmi logické, že bude chtít svojí nabídkou oslovovat živnostníky a malé firmy s nějakou dodávkou.
Tyto modely se budou pravděpodobně každoročně prodávat „jen“ v řádech desetitisíců. Všechny dohromady ale zajistí potřebných zbývajících sto tisíc k žádanému celkovému součtu 1,5 milionu kusů.