Vladislav Jasan
27. 6. 2019 6:02
Jak na servis, díl 2.: V minulém díle jsme si vysvětlili, jestli a jak se dá ušetřit na výměně oleje, aniž byste servis auta ošidili a zadělali si tím na drahé problémy. Tentokrát se podíváme, jak je to s ostatními částmi pravidelného servisu: filtry a svíčkami. Zaměříme se rovněž na význam kvalitního paliva.
Na první díl servisního seriálu o oleji se můžete podívat zde:
Laciné palivo může znamenat drahé opravy
Poslední doporučení z ranku prevence se týká paliva - tankujte aditivovaná paliva. Přímovstřikové benzinové motory takřka všechny trpí na karbonování, přičemž karbonové úsady jsou schopny motor zničit. Diesely s EGR si taky s karbonem užijí svoje, navíc citlivé vysokotlaké piezzovstřikovače jsou na kvalitu paliva háklivé již samy o sobě. Aditivovaná paliva od stojanu či prémiová (vysokooktanové benziny nebo s nafty vysokým cetanovým číslem) paliva bez biosložek jsou i o několik korun dražší než standardní.
Aditivaci lze ale vyřešit i svépomocí. Aditiv je na trhu celá řada a některá slibují zázraky. Jiná naproti tomu ověřeně fungují. Dodatečná svépomocná aditivace dobrým aditivem stojí v řádu nižších desítek haléřů na litr paliva. Speciálně pokud jezdíte často kratší trasy, což karbon miluje, rozhodně byste neměli aditiva ignorovat. A pokud ještě navíc dáte jednou za čas motoru na dálnici "za uši" na vyšší otáčky, bude vám také vděčný.
Příště se podíváme na to, jak nakupovat náhradní díly pro opravy, kde lze ušetřit opravdu významně, kde se lze snahou o úspory spálit i na čem se rozhodně šetřit nevyplatí.