"Životní cyklus Nivy Legend byl prodloužen do roku 2030," píše ve svém článku magazín Autorevju. Je to zpráva, která překvapila asi málokoho. Ruský automobilový průmysl je kvůli mezinárodním sankcím v krizi. Prodeje se loni propadly o 59 procent na 626 tisíc aut, což je nejnižší hodnota za několik posledních desetiletí. Zahraniční automobilky ze země odešly už na jaře loňského roku, většina z nich rovněž prodala své výrobní závody.
Renault spolu s moskevskou továrnou, kde se mezitím začaly vyrábět Moskviče z čínských polotovarů, prodal i většinový podíl v automobilce AvtoVAZ. Ta tak přišla o technologickou podporu a také o možnost postavit svá budoucí auta na platformě CMF, kterou mají moderní Dacie i Renaulty. Právě na její verzi se měla od roku 2024 vyrábět nová generace Lady Niva, jejíž podobu francouzský koncern dokonce před několika lety poodhalil.
Jenže podpora Renaultu je pryč a ruské automobilky nemají peněz na rozhazování. Niva Legend, jak se poslední roky nazývá auto poprvé představené v roce 1977, patří navíc stále mezi populární auta. AvtoVAZ proto nemá důvod se ho zbavovat dříve, než to bude nezbytně nutné. Tím spíš, že ruské orgány loni v návaznosti na nedostatek komponentů výrazně snížily nároky na emise či bezpečnost nových aut.
Pokud Niva skutečně vydrží ve výrobě do roku 2030, stane se jedním z nejdéle nepřetržitě vyráběných aut na světě. Dělala by se totiž 53 let, třeba takový Volkswagen Brouk má na svém kontě 65 let, ale Citroën 2CV "jen" 41 let.
V nejbližší době se pak v Toljatti znovu rozběhne i výroba pětidveřové Nivy Legend, která původně skončila v roce 2021.
Kromě obnovení výroby pětidveřového modelu chystá AvtoVAZ na letošní rok podle webu Motor také celkovou modernizaci Nivy. Terénní model má dostat nové nárazníky nebo lepší protihlukovou izolaci v oblasti podlahy v přední části. A pro další roky se chystá i instalace nového motoru, který by nahradil obstarožní sedmnáctistovku, která se do Nivy montuje od 90. let, a s ním spojené použití nového předního pomocného rámu.
Některé z těchto úprav by se měly nejprve objevit na Nivě Sport, jejíž uvedení je naplánováno ještě na letošní rok. Především by novinka měla dostat upravený a posílený motor: šestnáctistovku s výkonem 66 kW, případně osmnáctistovku s výkonem 90 kW. Pravděpodobnější je první možnost. Oba motory pochází z vlastního vývoje a používají se v dalších modelech Lady jako Granta nebo Vesta.
Kromě lepšího motoru má mít Niva Sport i upravený vzhled se 17palcovými koly, posílenou zadní nápravu nebo elektrickou uzávěrku středového diferenciálu. Naopak přijít by měla o plnohodnotnou rezervu nahrazenou jen sadou na opravu pneumatiky.
AvtoVAZ by letos rád vyrobil na 400 tisíc automobilů Lada, loni se přitom dostal ani ne na polovinu z tohoto čísla. Kromě Nivy Legend s pěti dveřmi se letos v Toljatti rozběhne i produkce omlazené Vesty (bude to její zjednodušená verze třeba bez ESP, ale alespoň s ABS), Granta se vrátí i jako pětidveřový hatchback a na podzim opět začne produkce kombi Largus, nově i v elektrické verzi se 110kW elektromotorem a 60kWh baterií. S řidičem a 100 kg nákladu by mělo kombi vycházející z první Dacie Logan MCV ujet až 400 km. Ovšem podle méně přesného cyklu NEDC.
AvtoVAZ také převzal továrnu Nissanu v Petrohradu, o tom jsme psali už koncem minulého roku. Automobilka nicméně teď potvrdila, že se tam letos skutečně rozběhne výroba licenčních aut s logem Lady. Půjde o vozy z čínské produkce, především sedany a SUV nižší střední a střední třídy, které Lada sama nevyrábí. Pro roky 2024 až 2026 ale slibuje jejich postupnou lokalizaci. O modely které čínské automobilky půjde, se vedení ruského výrobce zatím nezmiňuje.
Dřívější spekulace naznačovaly, že by mohlo jít o značky JAC či Dongfeng, které už v Rusku dělají svá auta pod licenční domácí automobilkou, případně Chery. To jako jediné z nejprodávanější trojice čínských značek (Haval, Geely, Chery) na ruském trhu nemá ať už v Rusku nebo Bělorusku vlastní výrobní závod. Ve hře také je, že by se v Petrohradě vyráběla některá čínská auta jako Lada a jiná pod svou vlastní značkou. Právě to by mohlo nakonec nahrávat Chery. Připomeňme, že podle dat z konce loňského roku v Rusku jiné než čínské nebo ruské značky oficiálně nepůsobily.