Prodej nových osobních a lehkých užitkových automobilů v Rusku se loni zvýšil o téměř 13 procent na 1,8 milionu vozů. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo podnikatelské sdružení AEB. Silný růst na ruském trhu zažívá česká automobilka Škoda Auto, jejíž odbyt se loni v Rusku zvýšil o 31 procent na 81 459 vozů.
Škoda tak byla v loňském roce podle údajů sdružení AEB sedmou nejprodávanější automobilovou značkou v Rusku. Jedničkou je dlouhodobě ruská značka Lada, která odbyt na domácím trhu loni zvýšila o 16 procent na více než 360.000 vozů.
Sdružení AEB předpokládá, že ruský automobilový trh bude pokračovat v růstu i letos, ale výrazně pomalejším tempem než loni. Prodej by se měl podle jeho prognózy zvýšit o 3,6 procenta na 1,87 milionu vozů.
"Zvyšování daně z přidané hodnoty a možné zpřísnění amerických sankcí vytváří významná rizika pro výkon trhu, zejména v prvním čtvrtletí," upozornil předseda automobilového výboru AEB Jörg Schreiber.
Ruský automobilový trh se v uplynulých dvou letech zotavoval z krize. Ta byla důsledkem slábnoucí ruské ekonomiky, na kterou dolehly nízké ceny ropy a západní sankce uvalené na Rusko kvůli jeho postupu v ukrajinské krizi. Předloni se prodej osobních a lehkých užitkových aut v Rusku zvýšil asi o 12 procent na téměř 1,6 milionu vozů. V roce 2016 o 11 procent klesl a v roce 2015 se propadl dokonce o 36 procent.