Revoluce mezi obytnými přívěsy? Koncept s vlastním pohonem řeší problém elektromobilů

Eva Srpová Eva Srpová
16. 9. 2018 8:44
Německá firma Dethleffs představila obytný přívěs s velkokapacitní baterií a elektromotory v kolech. Zajímavý koncept by mohl vyřešit problém, který mají elektromobily.
Zvenčí přívěs jako každý jiný, ale skrývá vlastní pohon.
Zvenčí přívěs jako každý jiný, ale skrývá vlastní pohon. | Foto: Dethleffs

Německou společnost Dethleffs vyrábějící obytné vozy založil Arist Dethleffs už před 80 lety. Přál si vybudovat firmu s mobilními domy na kolech, se kterými by se dalo jezdit po světě a být zároveň pohromadě s rodinou.

Vypadá to eko friendly, ale ve skutečnosti by BMW i3 přívěs táhnout nemohlo. Nesmí.
Vypadá to eko friendly, ale ve skutečnosti by BMW i3 přívěs táhnout nemohlo. Nesmí. | Foto: Dethleffs

Firma Dethleffs nyní představuje koncept obytného přívěsu, který nese název e.home Coco. Je unikátní tím, že má vlastní elektrický pohon a baterie ukryté v podlaze. Takový přívěs by mohl zaujmout především majitele aut s omezeným hmotnostním limitem taženého přívěsu, například některých elektromobilů.

Skupinová fotka s BMW i3 je nicméně trochu zavádějící, protože elektrický bavorák má v technickém průkazu jasně zapsáno, že přívěsy táhnout nesmí.

Koncept má ale i další přednosti. Dokáže například snížit spotřebu a emise benzinového auta, které by tento obytný dům táhlo. Tím, že přívěs je osazen bateriemi s vlastními elektromotory, jeho tažení není pro vozidlo tak zatěžující.

Revoluční vize pokrytá solárními panely se ukázala na veletrhu Caravan Salon konaném vloni v srpnu v Düsseldorfu, avšak funkční koncept byl představen na stejné akci pořádané letos.

Elektromotory jsou tu dva, každý u jednoho kola.
Elektromotory jsou tu dva, každý u jednoho kola. | Foto: Dethleffs

Pohonné ústrojí je unikátní i v tom, že lze nastavit přesnou hmotnost, kterou bude mít na starosti. Lze tedy navolit, kolik kilogramů přívěsu bude pohánět vlastní elektromotor a kolik zbude na auto, které ho táhne. Rozsah je navíc široký, je možné přenechat vozidlu vpředu třeba i pouhých 100 kilogramů.

Baterie uložená v podlaze přívěsu kapacitně přesahuje i mnohé současné elektromobily na trhu, je výkonnější než třeba ta v základní Tesla Model S. Má kapacitu 80 kWh a doplňují ji dva elektromotory umístěné přímo v kolech, z nichž každý disponuje výkonem 40 kW.

Točivý moment lze přerozdělit na jednotlivá kola podle potřeby, takže e.home Coco by mělo být na silnici i stabilnější a lépe by se s ním mohlo manévrovat v omezených prostorech, díky mobilní aplikaci ho lze i zvenčí snadno zaparkovat na vybrané místo ke kempování.

Střecha je pokrytá solárními panely, které baterii nabíjejí. A pokud přívěs zrovna nepojede, může se jeho pohon využít na dovolené i jako vlastní elektrocentrála, která se kempaři hodí.

Poslouží například k svícení diodovými žárovkami, je vhodný i pro pohon klimatizace nebo zdroj pro nezávislé topení nebo přístroje v mobilní kuchyni. Jeho nespornou výhodou je i to, že zatímco běžný generátor je hlučný a navíc produkuje emise, e.home Coco je přece jen ekologičtější.

 

Právě se děje

před 48 minutami

Ajax překonal rekord nizozemské ligy, Venlu nastřílel 13 gólů

Fotbalisté Ajaxu deklasovali 13:0 Venlo a zaznamenali nejvyšší výhru v historii nizozemské ligy. Útočník Lassina Traoré přispěl k debaklu pěti góly a třemi asistencemi. Pět gólů v jednom utkání dal v dresu slavného amsterodamského celku naposledy před 35 lety legendární Marco van Basten.

Ajax překonal svou nejvyšší výhru ze sezony 1971/72, kdy porazil 12:1 Arnhem. Také střelecký rekord v utkání na soupeřově hřišti byl dosud v držení úřadujícího nizozemského šampiona, který před třemi lety vyhrál na půdě Bredy 8:0.

Favorit ovládl první poločas ve Venlu 4:0, po změně stran navíc dostal červenou kartu domácí Christiaan Kum a Ajax spustil ve zbytku utkání kanonádu. Míč držel 76 procent hracího času a prostor mezi tyčemi trefil třiadvacetkrát. Soupeř naproti tomu ani jednou.

Výjimečný výkon devatenáctiletého útočníka Traorého z Burkiny Faso doplnili i další spoluhráči. Dva góly a asistenci zaznamenal Jurgen Ekkelenkamp, dvakrát se trefil i střídající veterán Klaas-Jan Huntelaar.

Ajax se tak posunul do čela soutěže, na první místo se ale v případě nedělní výhry v Arnhemu může vrátit PSV Eindhoven. Venlo je s pěti body z šesti zápasů ve středu tabulky.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Ženy opět vyšly do boje proti Lukašenkovi

Několik stovek běloruských žen dnes opět demonstrovalo v Minsku za odstoupení autoritářského prezidenta Alexandra Lukašenka. Nejméně deset aktivistek policie zadržela. Menší protivládní demonstrace se konaly i v dalších městech země. Ženy pochodovaly centrem města a měly v deštivém dni červenobílé deštníky v barvách historické běloruské vlajky. Nesly také transparenty, na nichž měly napsány své profese, aby zdůraznily šíři opozice vůči Lukašenkovi. Ten vládne v Bělorusku už 26 let a letos v srpnu ho ústřední volební komise opět vyhlásila vítězem prezidentských voleb. Opozice, EU, USA i další země považují výsledky za zmanipulované. Demonstrace v Bělorusku pokračují už dva a půl měsíce i přes četné zatýkání i mnohdy brutální zákroky vůči jejich účastníkům. 

před 2 hodinami

Wellens vybojoval na Vueltě první etapový triumf, dál vede Roglič

Pátou etapu cyklistické Vuelty vyhrál Belgičan Tim Wellens ze stáje Lotto-Soudal. Čtvrtý dojel obhájce prvenství Primož Roglič (Jumbo-Visma) ze Slovinska a nadále vévodí celkovému pořadí. Jan Hirt (CCC) byl se ztrátou více než čtyř minut jednasedmdesátý, Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick Step) obsadil 107. místo s mankem téměř 13 minut.

Po páteční rovině přišla na řadu již čtvrtá kopcovitá etapa v programu náročného úvodního týdne. Po takřka 185 kilometrech na trase Huesca - Sabiňánigo se rozhodovalo mezi trojicí závodníků, která se zformovala přibližně 70 kilometrů před cílem a dotáhla svůj únik až k obsazení pódia.

V závěru měl při dojezdu v těžkém stoupání do cíle nejvíc sil devětadvacetiletý Wellens. Udolal Francouze Guillaumea Martina (Cofidis) a dočkal se etapového vavřínu při prvním startu na Vueltě. Na Grand Tours slavil dvakrát také na Giru d'Italia. Třetí byl Nizozemec Thyman Arensman (Sunweb), který ale z boje o etapový primát odpadl již několik desítek metrů před cílem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy