Vysoká pořizovací cena a krátký dojezd, který znemožňuje praktičtější využití elektromobilů. To jsou zásadní negativa, která zatím brání většímu rozšíření aut do zásuvky na silnicích. To by se ale mohlo brzy změnit. Automobilky už zkoumají možnosti nové generace baterií, které by měly nejen významně prodloužit dojezd, ale také snížit cenu.
Možnosti takových článků řeší například automobilka Mercedes-Benz, která je nazývá „post lithium-ion systems“. Dnešní elektromobily totiž v drtivé většině využívají Li-Ion baterie, což jsou stejné články jako v běžné spotřební elektronice. Slibně vypadají lithium-sirné baterie (Li-S). Ty mají téměř dvojnásobnou kapacitu - 500 kWh na jeden kilogram hmotnosti oproti 265 kWh u Li-Ion. Podle Mercedesu mohou být navíc až o polovinu levnější.
Než se ale nová generace baterií zavede, představí výrobci řadu nových elektrických aut. Před nedávnem švédská automobilka Volvo ukázala své koncepty Volvo 40.1 a 40.2, které jsou nejen základem pro nové modely, ale demonstruje na nich i svou elektrickou budoucnost. Ukazuje platformu s prostorem pro baterie umožňující až 500 km dojezdu na jedno nabití. Elektromobily s dlouhým dojezdem chystá Porsche, Volkswagen a teď i Mercedes.
Ten představil vlastní platformu pro elektrická auta, která umožní výrobu řady rozdílných modelů. Řešení je stejně navržené jako platforma pro luxusní elektromobily Tesla. Baterie jsou umístěné ve spodní části vozu pod podlahou, přičemž lze instalovat elektromotory na přední i zadní nápravu. Auta tak mohou mít pohon všech kol.
První elektrický model Mercedesu by se mohl – alespoň v podobě konceptu – představit už na podzimním autosalonu v Paříži. Do produkce se pak zřejmě dostane až v roce 2019, tedy v podobném čase, v jakém své elektrické auto s dlouhým dojezdem chystá představit i Porsche, které už jeho příchod ohlašuje konceptem Mission E.
Mercedes má ale ještě jedno eso v rukávu. Chystá pro svůj hybridní sedan S 500 e bezdrátové dobíjení pomocí indukce. Bude stačit, aby auto zastavilo nad vyznačenou plochou, a baterie se začnou dobíjet díky elektromagnetickému poli, které vznikne mezi dvěma cívkami (jedna je na podvozku, druhá v nabíjecí ploše na zemi). Dobíjení by mělo mít zhruba 90 procent efektivity standardního nabíjení, čas se proto oproti řešení s kabely prodlouží jen minimálně. Majitel ale bude moci zapomenout na otravné zapojování těžké kabeláže.
Pokud chcete řídit elektromobil nebo hybrid, podívejte se na aktuální nabídku všech modelů na českém trhu zde.