Luxusní, sexy a elektrické: Volvo ukázalo budoucnost svých malých modelů. Byli jsme u toho

Jan Markovič Jan Markovič
22. 5. 2016 7:55
Milion prodaných elektrifikovaných vozů si chce do roku 2025 zapsat švédská automobilka Volvo. Během nadcházejících devíti let tak na silnice pošle celou řadu hybridů do zásuvky i čistých elektromobilů. Ve své centrále v Göteborgu proto představila dva koncepty, které jí v tom mají pomoci. Kromě toho, že předvádí ekologické pohony, jsou i poměrně pohledné.
Designér Thomas Ingenlath předvádí jeden ze svých konceptů Volvo 40.1.
Designér Thomas Ingenlath předvádí jeden ze svých konceptů Volvo 40.1. | Foto: Jan Markovič

Mohlo to skončit nudou a zklamáním. Volvo předvedlo koncepty dvou svých kompaktních modelů, a kdyby si chtělo ušetřit práci, klidně stačilo zkopírovat vzhled velkého SUV XC90 nebo sedanu S90 a zmenšit ho do příslušné velikosti. Ostatně, takto to někteří výrobci dělají. To pak ale auta od sebe skoro nerozeznáte. Šéfdesignér automobilky Thomas Ingenlath má ale pro svou značku naprosto odlišný plán.

Dobře to ilustruje na luxusních botách. Na jedné straně má klasickou pánskou lakovku k obleku, kterou by bylo možné používat v několika velikostech, podle toho, jakou má zákazník nohu. "To by bylo logické, ale také velmi nudné. Podívali jsme se na to proto z jiného úhlu. Někdo chce mít čistě formální boty, někdo preferuje boty vhodné k obleku i na běžné nošení, někdo se chce odlišovat," říká během prezentace Ingenlath a postupně odhaluje pánské boty.

První je luxusní, reprezentuje řadu 90, další je semišová – ideální k obleku i na chvíle volna, jako řada 60. Poslední je výstřední mix tenisky a klasické boty od Prady. A taková má podle něj být nová řada 40.

Dva představené koncepty tomu odpovídají. Model Volvo 40.1 je předobraz budoucího malého SUV a model Volvo 40.2 zase praktický liftback. Velká kola, agresivní příď, nápadné světlomety a sportovně střižený tvar dávají jasně najevo, že Volvo míří na mladší zákazníky.

"Jedním z našich hlavních cílů je zaujmout takzvanou generaci Y, tedy mladé lidi, kteří mají jiná očekávání než jejich rodiče. A některé věci jsou pro ně samozřejmostí - zajímají se o moderní technologie a zároveň chtějí, aby ovládání vozu nebo zábavního systému bylo co nejjednodušší,“ vysvětluje Ingenlath.

Podle prvního prozkoumání vzhledu dvou nových konceptů se zdá, že se do vkusu mladých lidí strefil. Představené modely mají i vyloženě futuristické prvky, jako jsou úzká zrcátka s kamerou nebo zapuštěné kliky. Ty se samozřejmě na sériovém voze neobjeví. Naopak ale můžou zůstat pěkné detaily. SUV má zamaskovanou kliku druhé řady dveří, takže připomíná kupé. Liftback zase dostal zajímavě pojatou záď s výraznými brzdovými světly.

Mít styl nestačí, lidé chtějí od auta víc. Aby se Volvo dozvědělo, co přesně si od něj budoucí řidiči přejí, oslovilo přímo je. "Dlouho jsme zjišťovali, co lidé od auta chtějí. Například jsme sbírali fotografie toho, co vozí ve svých kufrech. Tomu byste ani nevěřili, co se tam všechno našlo," směje se Peter Martens, viceprezident vývoje Volva, ale nechce být specifický. "Zjistili jsme, že lidé si přejí konektivitu, vzpřímené sezení s dobrým výhledem i prostornost," dodává. U obou modelů tak slibuje, že ačkoliv půjde o kompakty, lidé v nich najdou dostatek životního prostoru.

Volvo si dlouhé čekání dokáže obhájit nejen povedeným designem, ale i technologickou výbavou. Není potřeba zdůrazňovat, že pro švédskou automobilku jde o jeden z nejdůležitějších vozů její historie.
Volvo si dlouhé čekání dokáže obhájit nejen povedeným designem, ale i technologickou výbavou. Není potřeba zdůrazňovat, že pro švédskou automobilku jde o jeden z nejdůležitějších vozů její historie. | Video: Zdeněk Bašus, Jan Markovič

Nové modely se objeví postupně

Volvo by také rádo využilo nové vlny zájmu o elektrická vozidla. Ve Švédsku proto ukázalo platformu CME, která poslouží jako základ pro všechny jeho kompaktní vozy. Modulární systém umožňuje nejen změny rozměrů, ale i zástavbu nejrůznějších druhů pohonů. Kromě klasických spalovacích jednotek se tak objeví i plug-in hybrid do zásuvky a elektromobil.

"Vše je kompaktně umístěno vepředu, tedy nový benzinový tříválcový motor, elektromotor a také nová dvouspojková automatická převodovka. Baterie jsou pak uprostřed vozu, takže má auto správně rozloženou hmotnost," předvádí redaktorovi Aktuálně.cz vystavenou podvozkovou platformu plug-in hybridu Caroline Kjellin, projektová manažerka vývoje motoru T5. Slibuje přitom dojezd čistě na elektřinu okolo 50 kilometrů. Auto tedy může dobře posloužit pro každodenní cestování třeba z domova do práce a zpět bez spálení kapky paliva. Přitom ale u něj není potřeba řešit dojezd.

Na rozdíl od plug-in hybridu T8, který najdeme na palubě větších modelů XC90 a S90/V90, má tento hybrid jen jeden elektrický motor. Proto budou mít auta poháněnou jen přední nápravu, což je v kompaktní kategorii žádanější než pohon všech kol. "Ten ale také nevylučuji, ale už bude fungovat pomocí spojky, nikoliv jen díky paralelnímu zapojení dvou elektromotorů jako u větších modelů," vysvětluje Caroline Kjellin. Na údaj o průměrné spotřebě, době nabíjení nebo maximální rychlosti, do které půjde jet čistě na elektřinu, je podle ní ještě brzo. "Vlastně to může být jakákoliv rychlost, jde jen o to, aby se to ještě energeticky vyplatilo," dodává.

U Volva si dobře všimli úspěchu Elona Muska, kterému se před nedávnem podařilo udat přes 300 tisíc elektrickým vozů Model 3, aniž by byly ještě vůbec vyrobené. Hodně tak sází i na příchod svého prvního elektromobilu a je evidentní, že se chce Tesle vyrovnat: "Náš elektromobil nabídne dojezd 350 kilometrů, takže řidič nebude muset tolik řešit dilema, kde a kdy bude auto dobíjet. Čím bude tahle technologie uživatelsky přívětivější, tím se bude víc rozšiřovat," slibuje si Peter Martens.

Na novou generaci kompaktních vozů Volvo si budeme muset ještě chvíli počkat. Nejdřív si svou premiéru musí odbýt nové Volvo XC60, středně velké SUV, jehož první generace už dožívá. Hned poté ale přijde malé SUV na základě představeného konceptu 40.1, to bude během příštího roku. Okamžitě elektrické ale nebude. "Znáte nás," směje se Martens, "uvádíme obvykle modely a jejich motory postupně. Dlouho ale čekat nebudete." 

Mimochodem, Volvo si od novinek slibuje ještě větší zásah na světových trzích, zejména pak v Číně. Představitelé značky během celého představení neustále zdůrazňují, že jde o vyloženě globální modely. Dosvědčuje to i fakt, že Volvo k vývoji přímo přizvalo i čínského automobilového giganta Geely, pod jehož křídla patří.

Pokud nechcete čekat na budoucí modely Volvo, můžete si prohlédnout parametry a ceny aktuálních modelů. Najdete je zde.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Izraelská armáda znásobí údery na Pásmo Gazy, USA vyšlou na Blízký východ diplomata

Izraelský bezpečnostní kabinet rozhodl na večerním zasedání, že armáda znásobí údery na Pásmo Gazy. Zaměří se na symboly tamního vládního hnutí Hamás. Podle televize Kanál 12 se zřejmě armáda zaměří na symboly Hamásu, které Pásmu Gazy vládne. Jedním z těchto cílů by mohla být podle televize budova ministerstva financí.

Izrael tvrdí, že se zaměřuje hlavně na vůdce obou skupin, ve středu ohlásil, že zabil šest členů vedení Hamásu. Izraelská armáda podle svého vyjádření zabila celkem 30 radikálů bojujících proti Izraeli. Hamás ve večerní zprávě upřesňující počet obětí v Pásmu Gazy oznámil, že o život tam přišlo 65 lidí, mezi nimiž je 16 dětí a pět žen. Izrael má sedm mrtvých včetně vojáka a dvou dětí.

Spojené státy vyšlou na Blízký východ vysoce postaveného diplomata ve snaze utišit eskalující násilí mezi Izraelem a Palestinci. Podle médií to oznámil ministr zahraničí USA Antony Blinken, který zároveň označil za "trýznivé" záběry, jež v posledních dnech přichází z regionu. Americký ministr obrany Lloyd Austin podle vyjádření Pentagonu hovořil se svým izraelským protějškem a potvrdil mu, že USA Izrael nadále jednoznačně podporují.

"Obrázky, které k nám přes noc dorazily, jsou trýznivé. A ztráta jediného civilního života je tragédií. Požádal jsem zástupce náměstka ministra zahraničí Hadyho Amra, aby ihned odjel do regionu a setkal se s Izraelci a Palestinci (…) a jménem mým a prezidenta Joea Bidena na ně naléhal, aby zmírnili násilnosti," řekl Blinken.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Raška podepsal nováčkovskou smlouvu se San Jose

Hokejový útočník Adam Raška podepsal v NHL tříletou nováčkovskou smlouvu se San Jose Sharks. Devatenáctiletý juniorský reprezentant, který startoval na posledních dvou světových šampionátech hráčů do 20 let, působil v závěru sezony v Rimouski Océanic v kanadské juniorské soutěži QMJHL.

San Jose draftovalo Rašku před rokem v 7. kole jako celkově 201. hráče. Odchovanec Kopřivnice hraje v zámoří od roku 2019. Na začátku této sezony odehrál dva zápasy za extraligový Třinec, dalších jedenáct utkání přidal v prvoligovém Frýdku-Místku.

Po juniorském MS se Raška vrátil do Kanady a stejně jako v minulém ročníku působil v Rimouski. V QMJHL odehrál včetně play off 30 zápasů, ve kterých vstřelil 15 branek a přidal 16 asistencí.

před 2 hodinami

Hertha zdolala Schalke a přiblížila se záchraně v německé lize

Fotbalisté Herthy porazili v dohrávce 31. kola německé ligy poslední Schalke 2:1 a bodovali posedmé v řadě. Berlínský tým, v jehož dresu odehrál 58 minut český reprezentant Vladimír Darida, se posunul na 13. místo a udělal důležitý krok k záchraně.

Do vedení se dostalo v 6. minutě již jistě sestupující Schalke. Amín Harít převzal na hranici šestnáctky přihrávku od Seada Kolašinace, prohnal se kolem Daridy a svou druhou brankou v sezoně otevřel skóre.

Hertha vyrovnala v 19. minutě, kdy se hlavou po standardní situaci prosadil stoper Dedryck Boyata. Obrat hostů dovršil ve druhém poločase střídající německý útočník Jessic Ngankam.

Dvě kola před koncem mají hráči Herthy na šestnáctý Bielefeld tříbodový náskok. Schalke prohrálo sedmý z posledních osmi duelů a s pouhými třinácti body uzavírá tabulku.

Německá fotbalová liga - 31. kolo:

Schalke - Hertha Berlín 1:2 (6. Harít - 19. Boyata, 74. Ngankam).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 32 23 5 4 92:40 74
2. Lipsko 32 19 7 6 57:28 64
3. Wolfsburg 32 17 9 6 57:32 60
4. Dortmund 32 18 4 10 69:44 58
5. Eintracht Frankfurt 32 15 12 5 63:48 57
6. Leverkusen 32 14 9 9 51:35 51
7. Mönchengladbach 32 12 10 10 59:52 46
8. Union Berlín 32 11 13 8 47:41 46
9. Freiburg 32 12 8 12 49:47 44
10. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
11. Hoffenheim 32 10 9 13 49:52 39
12. Mohuč 32 9 9 14 35:51 36
13. Hertha Berlín 32 8 10 14 40:50 34
14. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
15. Brémy 32 7 10 15 34:51 31
16. Bielefeld 32 8 7 17 23:51 31
17. Kolín nad Rýnem 32 7 8 17 33:60 29
18. Schalke 32 2 7 23 21:82 13
Další zprávy