Registrace automobilů: Nejen škody, ale i volvo, peugeot nebo BMW vládnou jednotlivým segmentům trhu

Jiří Kaloč
9. 2. 2018 7:00
Menší útlum prodejů nových automobilů v posledních dvou měsících loňského roku signalizoval podle analytiků nasycení českého trhu. To se však v lednu rozhodně nepotvrdilo a první měsíc roku 2018 opět trhal rekordy. Prodalo se celkem 23 210 nových osobních automobilů, což je 11,53 procenta více než ve stejném období loňského roku. Dominantní postavení pak výrazně navýšila Škoda Auto, která prodala celkem 8532 automobilů, a získala tak tržní podíl bezmála 37 procent. Podívejte se v naší galerii, které automobily vládnou českému trhu v jednotlivých kategoriích, kterých je podle statistiky Sdružení dovozců automobilů (SDA) celkem čtrnáct.

Pozici nejoblíbenějšího segmentu obhájily v lednu SUV, které získaly tržní podíl ve výši 25,81 %, nicméně statistici SDA tento segment rozdělili na čtyři podsegmenty podobně jako u klasických automobilů. V tomto případě má největší podíl - 17,33 % - kategorie C-SUV neboli střední třída SUV, kam patří i Škody Karoq a Kodiaq.

Z "normálních" osobních automobilů má tak největší podíl na trhu klasická nižší střední třída (20,42 %), na druhém místě jsou malé vozy neboli segment B (16,07 %). Polepšila si střední třída - segment C - (15,43 %), která na čtvrtém místě vystřídala kategorii MPV (12,53 %). I ta je v novém formátu statistik SDA rozdělena na tři podsegmenty, z nichž největší podíl má segment B-MPV, kam patří třeba Hyundai ix20, Citroën Berlingo nebo Volkswagen Touran.

Co se týče typů motorů, respektive druhu pohonných hmot, u nových osobních automobilů navyšuje svůj podíl měsíc co měsíc benzin. V lednu 2018 měly automobily se zážehovými motory, které ke svému provozu potřebují benzin, podíl 61,53 procenta, vznětové, nebo chcete-li naftové, motory pak 35,24 procenta.

Z alternativních paliv se v lednu nejvíce dařilo stlačenému zemnímu plynu (CNG) s podílem 1,11 % a celkem 258 registracemi. Hybridů se prodalo pouze 31 a čistokrevných elektromobilů 18.

Podíl firemních automobilů se v lednu navýšil na 78,10 %, zatímco bez návaznosti na podnikání byl nový automobil pořízen jen v 5086 případech. U firemní klientely nejvíce uspěla domácí Škoda (7668 aut) a Volkswagen (2141), u soukromníků pak zabodovalo vedle Škody (864) také Hyundai (635), Renault a Dacia (518).

Na žebříček nejprodávanějších automobilů českého trhu se podívejte zde.

Foto: Peugeot

8. Segment B-SUV - Kompaktní

Nově statistiky rozdělují segment SUV na čtyři podsegmenty. Nejmenší modely byly zařazeny do kategorie B-SUV. Jedná se o crossovery, které jsou v převážné většině postaveny na platformách malých vozů a často nahrazují kompaktní MPV. Největší úspěch zde zatím mají zkušení harcovníci. 17procentní podíl získal v lednu s 252 registracemi Peugeot 2008, který je na trhu od roku 2013, druhá skončila Suzuki Vitara z roku 2015 (162) a třetí o dva roky starší Suzuki S-Cross (126). Přes 100 registrací se dostaly i loňské novinky Hyundai Kona (125) a extravagantní Toyota CH-R (102). Letos se v tomto segmentu očekává důkladné zemětřesení, neboť v druhé polovině roku se objevilo nevídané množství novinek, které však zatím do statistik výrazněji nezasáhly. Kromě výše zmíněného Hyundai Kona se jedná například o modely Kia Stonic, Ford EcoSport, Volkswagen T-Roc, Seat Arona nebo Citroën C3 Aircross. Ve druhé polovině roku představí svého zástupce také Škoda Auto.

 

Právě se děje

Další zprávy