Mladoboleslavská Škoda zažila ve své historii tři úspěšné éry, kdy její závodní vozy vítězily v mezinárodních závodech.
Poprvé to bylo před sto lety, kdy tehdejší značka Laurin&Klement angažovala jezdce jménem Otto Hieronimus. V roce 1907 byl zaměstnán jako šéfkonstruktér a také závodník. Úspěchy slavil například v závodech na ruském území Petrohrad - Moskva a Petrohrad - Sevastopol. V roce 1908 obsadily vozy L&K v závodě Zbraslav - Jíloviště šest prvních a pět druhých míst. Z továrny odešel v roce 1912 a deset let poté se v tréninku na závod do vrchu zabil.
Druhým úspěšným počinem Škody byla v 70. letech éra Johna Hauglanda. Jeho výsledky se Škodou 130 RS byly opravdu pozoruhodné. Především jeho zásluhou vítězily škodovky v kubatuře do 1300 cm3 skoro dvacet let prakticky ve všech evropských soutěžích. Prosazoval se i v absolutní klasifikaci. Například v roce 1978 skončil v britské RAC Rallye na celkově 16. místě, když porazil kromě jiných i všechny startující vozy Ford Sierra Cosworth.
WRC příliš neuspěly
Éra vozů WRC na přelomu tisíciletí Škodovce sice také nějaké dílčí úspěchy přinesla, ale byly to spíše jen první vlaštovky, které jaro neudělaly.
Proto lze říci, že právě končící rok 2010 byl pro tým Škoda Motorsport absolutně nejúspěšnější v celé jeho historii.
V sezoně 2010 získal tovární tým Škoda Motorsport titul ve značkách v šampionátu IRC a tovární jezdec Škody Juho Hänninen s Mikko Markkulou titul mezi jezdci. Navíc druzí skončili týmoví kolegové Jan Kopecký s Petrem Starým.
Celkově zvítězila Škoda v sedmi soutěžích, tři prvenství vybojoval Juho Hänninen, tři Freddy Loix a jedno Jan Kopecký.
Ve Škodovkách letos jezdilo šest mistrů z Evropy
K tomu česká značka získala s vozy Fabia Super 2000 šest titulů národních šampionů: Matthias Kahle/Peter Göbel v Německu, Pavel Valoušek/Zdeněk Hrůza v České republice, Raimund Baumschlager/Thomas Zeltner v Rakousku, Rogher Feghali/Nabil Njeim v Libanonu, Alberto Hevia/Alberto Iglesias ve Španělsku a Jozef Béreš/Róbert Müller na Slovensku.
Z výsledků je nadšen i nový šéf představenstva Škoda auto Winfried Vahland „Letošní rally sezona byla pro značku Škoda fantastická, a proto bude v příštích letech naše angažmá v motorsportu pokračovat, zdůraznil Vahland.
Účast na rallye je dobrá reklama
Úspěchy jsou skutečně cenné a ceněné. Zejména proto, že se letos vítězící vozy s okřídleným šípem na kapotě objevily nesčetněkrát v různých médiích. "Výhodou rallyového týmu, jakožto jakési výkladní skříně automobilky, která tady prezentuje svoje vrcholné technické dílo, je to, že se závody konají prakticky celý rok," vysvětlil mluvčí Škoda motorsport Karel Pokorný.
Reklama, kterou tým značce přináší, je navíc podle Pokorného jaksi samozřejmá. Prezentuje se tam auty, které vyrábí, což je pochopitelně jiný typ reklamy, než když je pouze sponzorem například cyklistických nebo hokejových akcí.
Kromě toho samozřejmě vývoj soutěžního týmu znamená i nová technická řešení. "Sice nevím, jak to nakonec dopadlo, ale vím o dvou nápadech, o které projevila zájem i sériová výroba," sdělil deníku Aktuálně.cz Pokorný.