Radikálně tichý Superb. První jízda v autě, které nemá páčky na obvyklém místě

Radikálně tichý Superb. První jízda v autě, které nemá páčky na obvyklém místě
Víc na západ už to nejde. Jízdní zkoušky nového Superbu proběhly u břehů Atlantského oceánu.
Volič DSG se přestěhoval ze středového tunelu pod volant.
Vlevo se ovládají nejen směrovky, ale i stěrače.
Kufr je obrovský a má i posuvnou zábranu proti "cestování" předmětů po jeho podlaze.
Foto: Jakub Stehlík
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
13. 3. 2024 6:10
Sázka na jistotu. Tak by se dal nazvat nápad mladoboleslavské Škody uspořádat jízdní premiéru nového Superbu v portugalském Lisabonu, kde už v půlce března vládne teplé a slunečné počasí. Sázkou na jistotu je ostatně i samotné auto, které se statečně drží osvědčených kvalit, zatímco jiní utíkají do světa SUV.

Jedenácté září 2001 bylo dost podivné datum - v New Yorku šla k zemi hořící Dvojčata, pro Škodu to ale přesto byl výjimečný den. Na frankfurtský autosalon totiž poprvé ve své poválečné historii přivezla velký a pohodlný sedan.

Tehdejší Superb byl auto s takřka výstředním místem pro nohy na zadních sedadlech a detaily, které měly budit zdání honosnosti. K těm patřily například pochromované ostřikovače předních světel.

Sympatické je už to, že nová čtvrtá generace Superbu se o průhlednou hru na luxus vůbec nesnaží. Pokud jde o chromy, ty z auta zmizely docela. Dokonce i logo na volantu má matně šedou barvu, stejně jako kliky dveří nebo nápis Škoda na zádi.

Oproti předchůdci je Superb zase o trochu delší, což se projevuje hlavně na velikosti kufru. Ten je už na první pohled obrovský a jen potvrzuje starou pravdu, že rodinný kombík je těžko nahraditelnou kategorií.

Naštěstí pro Škodu si to ale spousta automobilek nemyslí a Superbu tak mizí jeden konkurent za druhým: Ford Mondeo, Opel Insignia, Renault Talisman, ti všichni už patří do minulosti. Velká škodovka je tak na nejlepší cestě vcelku bezbolestně překonat rekord svého předchůdce, kterého vyrobili v počtu 866 tisíc.

Už žádný manuál

Benzin nebo diesel? Tak zní otázka při výběru testovacího auta z nabídkové tabule v zázemí lisabonského letiště. Nakonec volíme základní naftovou verzi s dvoulitrovým motorem a výkonem 150 koní doplněnou o průměrnou výbavu Selection. Tedy auto, které má šanci stát se prodejním bestsellerem.

Už první vteřiny za volantem naznačují, že tentokrát u Superbu nepůjde jen o nenápadnou evoluci. Volič automatické převodovky se nově přestěhoval ze středové konzole vpravo pod volant, zatímco ovládání stěračů našlo místo vlevo na společné páčce se směrovkami. Takové řešení dlouhodobě používá Mercedes a není o nic horší než klasické uspořádání. Jen je třeba si na něj chvíli zvykat.

Možná proto, aby nedocházelo k nechtěné záměně za páčku stěračů, je volič převodovky v Superbu až zbytečně velký a do ruky trochu nešikovný. Na tomto místě je vhodné zmínit, že se model nadobro rozloučil s manuálními převodovkami a nabízí už jen sedmistupňové dvouspojky DSG. Naftové verze používají jejich mokrou variantu ponořenou do olejové lázně, která se dlouhodobě jeví jako spolehlivá.

Ačkoliv je Superb bezmála pětimetrové auto, za volantem panuje až komorní atmosféra. Může za to relativně nízké čelní okno a velký displej usazený uprostřed přístrojové desky, který ji opticky rozděluje na dvě části. Svislé plastové lamely v jejím středu se táhnou od levých dveří k pravým, přičemž na většině této cesty fungují jen jako dekorace. Na dvou místech se z nich ale stávají nenápadné výdechy klimatizace, což vypadá nejen originálně, ale i vkusně.

O něco zdrženlivěji lze hodnotit umístění digitálního štítu pod volantem, který je jako by napasován do kapličky původně určené pro analogové budíky. Její stříška sice poskytuje displeji stínění před ostrým sluncem, přesto takové řešení nepůsobí zrovna elegantně.

Tisíc kilometrů na jednu nádrž

S kolegou novinářem na sedadle spolujezdce se shodneme, že ticho, které vládne interiérem, nepochází od zalehlých uší po přistání letadla. Na odhlučnění interiéru automobilka zjevně nešetřila - pokud se otáčky naftového čtyřválce pohybují v pásmu okolo dvou tisíc, není motor takřka slyšet.

Ještě větší překvapení však přichází na dálnici, kde úroveň hluku od kol a větru v kabině nijak významně nestoupá. Hlavní zásluhu lze připsat aerodynamické optimalizaci karoserie, kde se konstruktérům podařilo snížit odpor vzduchu z původních Cx = 0,30 až na hodnotu 0,25.

Je to právě rychlá jízda po dálnici, kde vlastnosti Superbu vyniknou nejlépe. Auto působí suverénně a stabilně, velmi dobře si poradí i s bočním větrem, který v době jízdní zkoušky přicházel od Atlantského oceánu. Vše je navíc korunováno šestilitrovou spotřebou, na jednu nádrž s objemem 66 litrů tak lze pohodlně ujet tisíc kilometrů.

Kdo nemá rád vůni nafty, může si u Superbu vybrat z nabídky dvou benzinových motorů TSI nebo sáhnout rovnou po plug-in hybridu, který ujede až 100 kilometrů čistě na elektřinu. A k tomu ještě umí rychle nabíjet stejnosměrným proudem.

Škoda Superb Combi 2.0 TDI 110 kW

Motor: naftový čtyřválec, 1968 cm3
Výkon: 110 kW / 150 k při 3000 - 4200 ot./min
Točivý moment: 360 Nm při 1600 - 2750 ot./min
Nejvyšší rychlost: 222 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,3 s
Kombinovaná spotřeba: 4,9 l/100 km (WLTP)
Objem zavazadlového prostoru: 690 - 1920 l 
Cena: od 1 235 000 Kč

Nebyla by to ovšem Škoda, kdyby nepřišla i s několika novými "Simply Clever" řešeními. Třeba elektrické ovládání roletky zavazadlového prostoru je opravdu šikovné: Superb má dlouhý kufr a pro někoho může být její stahování mimo pohodlný dosah. Jiné věci už jsou spíš pro hračičky, příkladem budiž čistič obrazovky monitoru s vlastní přihrádkou ve středové konzole.

Výroba nového Superbu se přesunula z Kvasin do závodu Volkswagenu v Bratislavě, kde se o linku dělí s novým Passatem. Na rozdíl od něj však Superb dostane další karosářskou verzi - liftback do prodeje zamíří během letošního jara.

 

Právě se děje

Další zprávy