První skica: Nová Fabia má za vzor Audi a závodní vůz

Radek Pecák Radek Pecák
17. 7. 2014 11:18
Třetí generace bude oproti svému předchůdci o devět centimetrů širší. Její výška se naopak sníží.
Skica vozu naznačuje, že třetí generace městského hatchbacku z produkce Škody bude mít sportovnější proporce.
Skica vozu naznačuje, že třetí generace městského hatchbacku z produkce Škody bude mít sportovnější proporce. | Foto: Škoda Auto

Mladá Boleslav - Společnost Škoda Auto zveřejnila první skicu naznačující, jak bude vypadat příď a bok třetí generace městského hatchbacku Fabia.

Kresba potvrzuje dřívější výroky šéfdesignéra Škody Jozefa Kabaně, podle něhož má být připravovaný vůz schopen daleko více oslovovat mladší zákazníky než ten dosavadní.

"Mladoboleslavští designéři touto novinkou poprvé uvedli do výroby designové prvky odkazující  nejen na studii Vision C, ale také na vozy týmu Škoda Motorsport," uvádí automobilka v tiskové zprávě.

Některé linie také připomínají současné vozy Audi, což je značka, v níž dříve působil právě Jozef Kabaň. Konkrétně jde například o ostrou hranu procházející po celé délce vozu ve výšce dveřních klik.

Podstatně mladistvější a sportovnější vzhled oproti druhé generaci fabie napovídá nejen skica, ale i zatím oficiálně zveřejněné rozměry. Z nich vyplývá, že auto bude o tři centimetry nižší, než je to současné, a především o celých devět centimetrů širší. Tím zmizí dosud často kritizovaný proporcionální nesoulad mezi šířkou a výškou. Přesto se konstruktérům opět podařilo zvětšit objem zavazadlového prostoru. Ten bude činit 330 litrů.

Z blatníků zmizí boční směrovky

Fabia dostane světla pro denní svícení v podobě pásů z LED diod zapracovaných do předních světlometů. Nebudou ale na spodním okraji jako v případě octavie, nýbrž nahoře.

Z boku vozu zmizí malá světla pro ukazování změny směru. Boční "blinkry" se přesunou do okrajů venkovních zpětných zrcátek.

Interiér je zatím největším tajemstvím. Tisková zpráva pouze uvádí, že "ve svém třetím vydání se malá rodinná škoda dočká zcela nového a všestranně individualizovaného konceptu interiéru".

Lze z toho například vyčíst, že lidé si budou moci vyzdobit vůz například díky vyměnitelným různobarevným rámečkům kolem výdechů klimatizace, různými hlavicemi řadicí páky, samolepícími fóliemi a podobně.

Oficiálně zatím není nic známo ani o technice či elektronické výbavě. Jelikož má ale auto hodně společného se svým koncernovým sourozencem Volkswagenem Polo, je velice pravděpodobné, že s ním bude sdílet stejné pohonné jednotky.

Většina motorů jsou tříválce

Nejlevnějším a současně nejméně výkonným motorem pod kapotou bude tříválec 1,0. Může být naladěn buď na výkon 44 kW, nebo 55 kW. Mezi benzinovými motory pak mají být i dvě varianty čtyřválce 1,2 TSI s vyššími výkony než dosud a zcela nový tříválcový turbomotor 1,0 TSI. Všechny zmiňované motory slibují oproti současným fabiím nižší spotřebu o deset až dvacet procent.

Fabie budou i nadále umět jezdit také na naftu. Pod kapotou se ocitne nově vyvinutý turbodiesel 1,4 TDI se třemi válci a s výkony 55, 66 a 77 kilowattů.

Stejně jako v polu se i v nové fabii objeví řada nových elektronických asistentů, které již mají yeti, octavia a superb. Novinkou je i informačně-zábavný systém s dotykovou obrazovkou - na ní se může kromě dalších údajů zobrazovat i zrcadlový obraz displeje smartphonu.

Nová generace fabie se začne prodávat zřejmě v listopadu, verze kombi pak o měsíc později. Ceny ještě automobilka nestanovila.

 

Právě se děje

Další zprávy