Prodejci ojetin stáčejí počítadla v průměru o 130 tisíc km. Evropská komise chystá protiopatření

ČTK ČTK
30. 4. 2018 17:01
Evropská komise by mohla zavést v celé Evropské unii opatření proti stáčení tachometrů u ojetých vozidel. Zprávu o boji proti stáčení s výzvou EK přijal výbor pro dopravu evropského parlamentu a chystá její předložení europoslancům. Tvrdí to europoslanec Tomáš Zdechovský z KDU-ČSL.
Reálná hodnota najetých km od stočené se u osobních aut v průměru liší o 130 tisíc km
Reálná hodnota najetých km od stočené se u osobních aut v průměru liší o 130 tisíc km | Foto: Jiří Kaloč

Podle Zdechovského má podvodně snížený počet ujetých kilometrů pět až 12 procent prodávaných ojetých automobilů. U starších ojetin to je až 20 procent v rámci vnitrostátního prodeje a u dovážených ojetin 30 až 50 procent.

Počítadla osobních automobilů jsou v průměru stočená o 130 000 km, u dodávek se pravdivý údaj liší o více než 200 000 km. Zákazníci následně kvůli vyšší ceně vozidla se stočeným počítadlem kilometrů zaplatí v rámci celé Evropské unie o 9,6 miliardy eur ročně navíc.

"Komise byla dosud přesvědčená, že by na to stačilo národní řešení. Jenže studie ukazují, že největší problém je s automobily z dovozu, a proto je nutná spolupráce a vzájemná výměna dat mezi všemi státy," tvrdí Zdechovský.

Řešením by podle něj měl být tzv. car-pass, tedy zvláštní kartička, kam by se při každé návštěvě servisu a technických prohlídkách povinně zaznamenával stav ujetých kilometrů. Podobný systém funguje například v Belgii a letos má být zavedený na Slovensku.

Další řešení pro zamezení stáčení km by mohlo být iniciováno výrobci. V každém novém autě je dnes chráněná oblast čipu, kam se všechny manipulace s autem ukládají. Záleží jen na výrobci, jestli do tohoto prostoru umožní zanášet i tyto hodnoty. Nákladné by to rozhodně nebylo. 

Zdechovský také upozornil i na problém automobilů s nefunkčními nebo odstraněnými filtry pevných částic (DPF). Podle ÚAMK jezdí v ČR až milion aut bez filtru nebo s poškozeným filtrem. Problém se objevil zhruba před sedmi lety, kdy byly filtry první generace na konci své životnosti.

Nákup nového filtru byl totiž extrémně drahý a fakticky se blížil zbytkové hodnotě vozu. Dalším důvodem odstraňování filtrů byl cílený výkup kvůli obsahu drahých kovů.

Na to zareagovali prodejci slevovými nabídkami nových filtrů i různé profesní organizace včetně Svazu dovozců automobilů větší osvětou. Upozornili například na možnost regenerace filtrů, která není tak nákladná, i na nebezpečí nefunkčních náhražek, které se na trhu objevují.

 

Právě se děje

před 4 minutami

Ostravské letiště zprovozní v dubnu linku do Kyjeva, letenka vyjde na necelých 700 korun

Z ostravského letiště v Mošnově začne od 26. dubna létat pravidelná linka do Kyjeva na Ukrajině. Bude létat třikrát týdně, v pondělí, středu a pátek. Provozovat ji bude společnost SkyUP Airlines. V úterý to v tiskové zprávě oznámila společnost Letiště Ostrava. Na lince se budou střídat letouny Boeing B737-800 a Boeing B737-700 s kapacitou 189 a 149 míst. "Jednosměrné letenky jsou v prodeji za cenu od 26 eur (zhruba 680 korun)," uvedlo letiště, které patří Moravskoslezskému kraji.

Obchodní ředitel Letiště Ostrava Stanislav Bujnovský uvedl, že čeští cestující mohou linku využívat k turistice, zatímco opačným směrem bude sloužit hlavně pro dopravu ukrajinských zaměstnanců a jejich rodin do Moravskoslezského, ale také Olomouckého a slovenského Žilinského kraje.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 18 minutami

Uzemněné Boeingy MAX příští týden zřejmě dostanou v Evropě povolení k provozu

Letadla Boeing 737 MAX zřejmě už příští týden dostanou povolení k obnově komerčního provozu na území Evropské unie. V úterý to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad o povolení rozhoduje. Letadla nesměla do vzduchu po dvou tragických nehodách, které odhalily softwarovou chybu. Ve Spojených státech a v některých dalších zemích už Boeing povolení k obnově provozu těchto strojů dostal.

Ky uvedl, že stroje 737 MAX budou moci létat, pokud budou splňovat podmínky EASA a jeho piloti absolvují výcvik. Jednou ze změn, kterou si unijní regulátor vnutil, je nová certifikace stabilizačního systému MCAS. U něj se zjistilo, že patrně sehrál klíčovou úlohu při tragických nehodách.

Zdroj: ČTK
před 32 minutami

AC sází na veterány. Zlatana doplní Mandžukič

Vedoucí celek italské fotbalové ligy AC Milán potvrdil příchod útočníka Maria Mandžukiče. Čtyřiatřicetiletý vicemistr světa z roku 2018 s klubem podepsal smlouvu do konce sezony a součástí dohody je i opce pro následující ročník.

Mandžukič působil poslední rok v katarském Duhajlu. Předtím strávil čtyři a půl roku v Juventusu, za který v soutěžních zápasech nastřílel 44 branek, čtyřikrát s ním vyhrál ligu a třikrát národní pohár. Za sebou má také angažmá v Dinamu Záhřeb, Wolfsburgu, Atléticu Madrid a Bayernu Mnichov, se kterým v roce 2013 ovládl i Ligu mistrů.

V týmu AC Milán, který vede Serii A o tři body před městským rivalem Interem, se Mandžukič potká s jiným zkušeným útočníkem Zlatanem Ibrahimovicem. Devětatřicetiletý Švéd patří s dvanácti góly mezi nejlepší střelce dosavadního průběhu Serie A.

Další zprávy