reklama
 
 

Vybíráte auto na webu? Čtyři z deseti mají stočený tachometr

Aktualizováno 19. 2. 2015 20:22
Cebia loni analyzovala 10 tisíc aut podle kódu VIN. Polovina autobazarů, které inzerují na internetových portálech, VIN neuvádí.

Praha - Více než 37 procent prodávaných ojetin na českých inzertních portálech mělo loni stočený tachometr a u 18 procent byl uvedený mladší rok výroby. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu vozidel.

Cebia loni analyzovala 10 tisíc aut na největších tuzemských prodejních webech podle zveřejněného kódu VIN. Vozidla vybírala náhodně. Prověřovala auta původem z ČR a dovezená ze zahraničí, napříč značkami, modely a různými roky stáří.

"Nejvíc překvapivé bylo zjištění, že 28 inzerovaných vozidel bylo evidováno jako odcizené v databázi Policie ČR nebo Slovenské republiky," uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.

Průměrně byla vozidla stočená o 115 tisíc kilometrů a rekordní snížení počtu ujetých km bylo zaznamenáno u Škody Octavia, a to o 285 tisíc kilometrů. Více než pětina vozidel měla záznam o pojistné škodě či detail jeho poškození.

Součástí prověřování aplikací Autotracer bylo i zjištění skutečného roku výroby a jeho porovnání s rokem výroby uváděným v inzerci. Výsledkem byla téměř pětina omlazených vozidel s průměrným rozdílem oproti skutečnosti o 1,4 roku a s rekordním omlazením o čtyři roky.

Uvádění nepravdivého roku výroby je rovněž rozšířeným podvodem při prodeji ojetin, který však není tak známý jako stáčení tachometrů. Zákazník však koupí omlazeného a tedy předraženého vozidla rovněž přichází o peníze.

Bazary VIN na web nedávají

"Bohužel zhruba polovina autobazarů, které inzerují na internetových portálech, nezveřejňuje u inzerovaných vozidel jejich VIN. Přesto i vozidla, u nichž je celé VIN v inzerátu uvedené, nejsou v pořádku a nemohli bychom je po prověření doporučit ke koupi," uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.

Z provedené analýzy je jasně vidět, že zákazník, který si auto neprověří, značně riskuje. Je totiž více než 50procentní pravděpodobnost, že si koupí auto stočené nebo omlazené a koupě ojetiny se mu tak neočekávaně prodraží," dodal Pajer.

V Česku se loni prodalo 620 tisíc ojetých osobních aut, což představuje meziroční nárůst o deset procent. Jejich hodnota stoupla z necelých 90 miliard korun na více než 127 miliard Kč. Individuálně dovezená auta tvořila 19 procent.

autor: ČTK | 19. 2. 2015 14:45

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama