Ničíte si auto a za servis platíte o tisíce navíc. Důvody, proč nekupovat velká kola

Vladislav Jasan
28. 1. 2019 6:02
Kupujete-li nové auto, budete patrně v pokušení zaškrtnout celou řadu příplatkových položek výbavy. I prodejce se nejspíš bude snažit vás přesvědčit, že pakety výbav za zvýhodněné ceny jsou neodolatelné. Některé komfortní, designové nebo bezpečnostní prvky se opravdu mohou hodit, u některých časem zjistíte, že je nevyužíváte… a některé vás mohou při provozu auta přijít pěkně draho.

V seriálu o výbavě, které je lepší se vyhnout, se v prvním díle věnujeme velkým kolům. Při výběru nového auta láká zaškrtnutí příslušné kolonky příplatkové výbavy s většími ráfky.

A to samé platí i při výběru ojetiny. Kdo by odolal, když v autobazaru stojí vedle sebe dva modely s identickou motorizací, ale jednomu to na ráfcích o větším rozměru mnohem více sluší? Jenže pozor. Velká kola totiž značně zvyšují provozní náklady a mají i další negativa. Vysvětlíme jaká.

Foto: Porsche

Ráfky větších průměrů mají smysl na sportovních vozech, které pro ně byly konstruovány. Běžná auta prodělávají většinu jízdních testů (a tedy jsou primárně nastavena) na druhých nejmenších kolech z nabídky - ostatní jsou dodatečný kompromis.

S většími koly spíš trpí a mnoho výhod nepřinesou. Pokud v nabídce ojetin narazíte na kousek s lákavými sportovními velkými koly, zkuste raději odolat. Nebo se opravdu pečlivě zaměřte na kontrolu všech komponent podvozku a při jízdě poslouchejte případné pazvuky. A připravte se, že si i při provozu připlatíte.

 

Právě se děje

Další zprávy