Přísnější kontroly aut v provozu i na STK mají další cíl: Dostat ze silnic stará auta

ČTK ČTK
14. 11. 2024 12:25
Vozový park v Česku stárne. Vláda nicméně nemá v plánu podpořit nákup nových vozů dotacemi či zavedením šrotovného. Ministr dopravy Martin Kupka věří, že aktuální kontroly v provozu, které sledují stav aut, a také zpřísnění kontrol na STK, povede k tomu, že stav vozového parku se v Česku zlepší.
Foto: Shutterstock

Vláda podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) nechystá žádné dotace na pořízení nových osobních aut ani šrotovné. Stav vozového parku chce vylepšit důrazem na kontrolu vozidel v provozu. Zaměří se proto na práci Stanic technické kontroly (STK) a Stanic měření emisí (SME) a zintenzivnění dohledu si slibuje i od zřízení Inspekce silniční dopravy (ISD). Ministr to uvedl to na čtvrtečním semináři Hospodářské komory.

"Na prvním místě chceme využít stávající právní nástroje. Z dat, která máme, vyplývá, že je tu procento STK, které dělají chyby, nebo dokonce podvádějí," uvedl ministr. Nedávné mimořádné kontroly odhalily závažné nedostatky u čtyř procent STK a SME.

Průměrné stáří osobních aut v českém registru vozidel se za posledních deset let podle údajů Svazu dovozců automobilů zvýšilo o 2,35 roku na 16,4 roku. Podle ředitele společnosti Cebia Martina Pajera je průměrné stáří osobních aut, která úspěšně absolvovala STK v posledních čtyřech letech a jsou v provozu, 13,79 roku.

"Zjistili jsme, že polovinu všech kilometrů najetých osobními vozidly za rok najedou auta do osmi let stáří," uvedl Pajer. Situace ohledně stáří vozidel podle něj není v České republice tak špatná, jak se na první pohled zdá. Skutečné stáří provozovaných vozidel má vliv i na správný výpočet emisí, kde je Česká republika podle společnosti Cebia označována za nejtoxičtější zemi v Evropě.

Podle generální ředitelky Aures Holdings Karolíny Topolové by měl stát zvážit, zda neaktualizovat poplatky za vozidla, která neplní emisní normy Euro. Poplatky se platí za první registraci nebo přeregistraci vozů neplnících alespoň normu Euro 3 a nezměnily se od roku 2009. Od té doby poplatky vynesly přes čtyři miliardy Kč.

Česko také podle ministra tlačí v Evropské komisi na zrušení sankcí pro evropské automobilky za nedodržení emisních limitů pro vyráběné portfolio vozidel. Kvůli evropskému poklesu poptávky po elektromobilech, které emisní průměr výrazně snižují, se automobilkám nepodaří plnit zpřísněné limity. "Původní odhady hovořily o růstu prodejů elektromobilů o 15 až 20 procent, nyní je to pokles mezi pěti a osmi procenty," uvedl Kupka.

Evropské automobilky by se měly podle Kupky zaměřit na to, jak budou čelit možným clům na dovoz aut a dílů do USA po nástupu prezidenta Donalda Trumpa, který nastoupí do úřadu v lednu. Připravit by se podle Kupky měly také na očekávanou větší konkurenci čínských výrobců, kteří se po zavedení cel v USA pravděpodobně více zaměří na český trh.

 
RP
Radek Pokornýpřed 4 měsíci

To je pokrok panečku. Místo, aby si běžný člověk byl schopen prací vydělat na běžný vůz, bude díky byrokratům za chvíli i bez toho ojetého. To jistě přispěje k mobilitě pracovní síly, na kterou si tady také pořád stěžujeme, ke spokojenosti lidí, ke svobodě. Ale tady je jasně vidět heslo: čím hůř, tím líp, aneb vpřed směle soudruzi spějme.

HP
Honza Pankrácpřed 4 měsíci

Hezký večer. Já mám Passat 2,8 6V benzín a je to auto v podstatě jednoduché spolehlive. Prostě bez ještě zbytečné elektroniky. 1999. Pak Audi A8L 4,2 8V benzín. Tak též v podstatě bez údržby 2001. A mám si kupovat novou sracku, která je osizena z důvodu výrobních nákladů o materiál jak kabelů tak karoserie???? Nemluvím o senzorech atd kterých je tam požehnaně a se vším musíte do autorizovaných servisů kde zamestnaji každého hňupa s výučním listem???? Lidi myslete, vždyť jim jde o byznys, ne o ovzduší a naší bezpečnost!!!!!!!

RR
Robert RRpřed 4 měsíci

Pan ministr žije v reálném světě, přece. Ví, že Ti lidé mají na ty auta, stejně jako jeho kolegové vědí, že Ti lidé mají na nové zemědělské stroje a domy a podobně. Akorát ty čísla, které tvrdí opak jim nějak nezapadají do jejich naprosto reálného obrazu. Argumentace o pochybeních v počtu cca 5 případů z 250 je opravdu přesvědčivá. Pana ministra jsem slyšel v debatě. O reálnosti obrazu pana ministra svědčí zřízení dalšího orgánu, jež bude kontrolovat STK. Nejen že přibude další spolek chytrých pánů úředníků, jež budou kontrolovat STK a SME. Dozajista přibyde celý odbor na MDCR. Vždyť my máme instituce typu ČIŽP, máme PČR, jež může kontrolovat technický stav vozidel. To by ale někdo musel upravit patřičné zákony, aby tyto instituce musely tuto činnost vykonávat. Protože v podstatě se jedná o rozšíření jejich pravomocí. Zapomněl jsem, platy mají nízké, pracovní doba dlouhá a vyčerpávající.

Právě se děje

Další zprávy