Před padesáti lety Škoda zaspala dobu. Podívejte se, jak vítězil pohon předních kol

Petr Korbel
12. 1. 2019 7:38
Při rozhodování o titulu Evropské auto roku v roce 1968 ještě motoristické novináře i veřejnost nejvíce zaujaly sedany klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Titul získal Peugeot 504, druhé místo v této soutěži obsadil typ BMW 2500/2800, třetí byla Alfa Romeo 1750. Rok 1969 ale přinesl revoluci. Poprvé se stalo, že o všechny tři pomyslné medaile se v jednom ročníku podělily vozy s pohonem předních kol. Tuto koncepci ctila před padesáti lety většina úspěšných novinek.

Na trhu se pochopitelně objevily ještě i nové modely cestovních aut s motorem vzadu a například tehdy čerstvě sjednocený evropský Ford stále prosazoval klasické uspořádání. A Škoda společně s Volkswagenem trvala na motoru vzadu a pohonu zadních kol. Jaká zajímavá auta se ukázala před padesáti lety? Podívejte se na přehled všech novinek.

Foto: Fiat

Fiat 130

Zatímco v roce 1968 mezi evropskými novinkami převládaly sedany klasické koncepce, v roce 1969 jich podstatně ubylo. K výjimkám patřil šestiválcový Fiat 130, který měl konkurovat manažerským limuzínám Mercedes-Benz. Samotní konstruktéři vyjadřovali obavy, zda je možné zadání naplnit, když pod značkou Fiat si každý představí lidový vůz.

Z hlediska technických parametrů se úkol splnit podařilo. Elegantní automobil, který nahradil zastaralý model Fiat 2300, jezdil maximální rychlostí 190 kilometrů za hodinu. Dostal posilovač řízení a kotoučové brzdy na všechna kola. Převodovka byla manuální pětistupňová, na přání automatická.

Fiaty 130 hojně využívaly italské vládní instituce, jinak se ale tento typ s velkým zájmem nesetkal. V roce 1977 skončil bez přímého nástupce.

 

Právě se děje

Další zprávy