Před padesáti lety Škoda zaspala dobu. Podívejte se, jak vítězil pohon předních kol

Petr Korbel
12. 1. 2019 7:38
Při rozhodování o titulu Evropské auto roku v roce 1968 ještě motoristické novináře i veřejnost nejvíce zaujaly sedany klasické koncepce, tedy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Titul získal Peugeot 504, druhé místo v této soutěži obsadil typ BMW 2500/2800, třetí byla Alfa Romeo 1750. Rok 1969 ale přinesl revoluci. Poprvé se stalo, že o všechny tři pomyslné medaile se v jednom ročníku podělily vozy s pohonem předních kol. Tuto koncepci ctila před padesáti lety většina úspěšných novinek.

Na trhu se pochopitelně objevily ještě i nové modely cestovních aut s motorem vzadu a například tehdy čerstvě sjednocený evropský Ford stále prosazoval klasické uspořádání. A Škoda společně s Volkswagenem trvala na motoru vzadu a pohonu zadních kol. Jaká zajímavá auta se ukázala před padesáti lety? Podívejte se na přehled všech novinek.

Foto: Jose Luis Cernadas Iglesias

Seat 1430

Seat původně vyráběl licenční fiaty, přičemž španělské verze se od italských většinou lišily jen logem. Někdy se však španělský výrobce snažil nabídnout něco navíc, a to je právě případ modelu Seat 1430 z roku 1969.

Po názvem Seat 124 se od roku 1968 vyráběl licenční Fiat 124 klasické koncepce. Španělé však nikdy nemontovali vlastní verzi většího a luxusnějšího Fiatu 125. Model Seat 1430 se v podmínkách trhu s nižší kupní silou pokusil zaujmout jeho místo.

V Barceloně vyráběný Seat 1430 měl sice karoserii z typu 124, dostal však motor o vyšším objemu. A k tomu dva páry předních světel, zapuštěné kliky dveří, chromové lišty, otáčkoměr a honosnější interiér. Převodovka zůstala jen čtyřstupňová, ale maximální rychlost se oproti typu 124 zvýšila o patnáct kilometrů na 155 kilometrů za hodinu.

Podobnou cestou se později vydal ruský VAZ s modelem Lada 1500.

 

Právě se děje

Další zprávy