Podle údajů Sdružení dovozců automobilů (SDA) se do Česka ročně ze zahraničí doveze okolo 140 tisíc ojetých aut. Za prvních pět měsíců letošního roku to pak bylo 65 tisíc aut. Většina z nich pochází hlavně z Německa a Francie, kde se před nedávnem odehrály ničivé povodně. Hrozí proto riziko dovozu takzvaných vytopených aut.
„V době po rozsáhlých záplavách vždy evidujeme pokusy o prodej aut, která jsou evidentně poškozena vodou. Proto pečlivě prověřujeme, kde se s vozem jezdilo. Mnohem detailněji kontrolujeme, jestli například není bahno v různých těžko přístupných místech, třeba pod čalouněním dveří. Často bývá i za těsněním kolem dveří nebo pod palubní deskou. Hodně napoví také větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru nebo zápach,“ popisuje ředitelka největšího českého autobazaru AAA Auto International Karolína Topolová.
U moderních vozů plných elektronické výbavy se musí počítat s větší náchylností k poruchám, zejména po zaplavení velkým množstvím vody. Mnoho závad může být podle odborníků i životu nebezpečných. Prakticky kdykoliv může nastat selhání elektroniky, což způsobí ztrátu ovladatelnosti vozu. Hrozí také závady na vnějších součástech auta vlivem nadměrné koroze.
„Vzhledem k situaci v Německu a Francii se dá očekávat, že se na mnoha inzertních serverech objeví větší množství aut právě z těchto zemí. Stejně tak se ale mohou objevit auta původem z Česka, kde na některých místech také došlo k lokálním záplavám,“ upozorňuje Topolová.
Odborníci proto doporučují, že by si lidé před koupí ojetého vozu měli ve smlouvě vymínit ustanovení, že vůz nebyl vytopen. V rámci reklamace by pak bylo možné žádat o kompenzaci. Více obezřetní by lidé měli být také při koupi vozu u překupníka, kde je větší riziko toho, že narazí právě na vytopený kus.