Jezdí maximální rychlostí 189 kilometrů v hodině a je to dvoumístný roadster. Kaipan 16 je nejnovější produkt stejnojmenné automobilky ze severočeské Smržovky, která za svoji existenci vyrobila zhruba 340 automobilů.
Všechno sportovní vozy s otevřenou karosérií.
"Důvod, proč Kaipan spatřil světlo světa je prostý - nové ekologické a technické normy, které začaly platit v Evropské unii. "Žádný výrobce nových automobilů, ani malosériový, jako jsme my, už nemůže prodávat automobily, které nesplňují emisní normu Euro 5," vysvětluje majitel firmy Michal Hradský. Navíc od listopadu jsou automobily, které se začínají vyrábět jako nový model, povinně vybavované elektronickým stabilizačním systémem ESP.
"My jsme naštěstí homologaci stihli do konce října, takže v Kaipanu 16 stabilizace nebude. Vývoj tohoto systému speciálně pro takový vůz by byl pro malou firmu příliš drahý. ESP používané ve Škodě Fabia, z níž pochází řada dílů tohoto vozu, totiž zejména kvůli jiné hmotnosti použít nelze.
Vývoj trval dva roky
Karosérie je stejně jako v případě Kaipanu 14, dílem designéra Jana Hrbka. Kaipan nový vůz vyvíjel dva roky a jen do technických zkoušek investoval kolem dvou milionů korun.
Právě kvůli novým normám musí také skončit výroba Kaipanu 15, který rovněž využíval díly z Fabie, včetně staršího motoru 1,4. Naopak ve výrobním programu zůstane Kaipan 14, protože dárcem jeho "orgánů" je Škoda Favorit a celý proces výroby je legislativně upraven jako přestavba původního vozu.
"Kaipany 16 hodláme v daleko větší míře než dosavadní modely nabízet v zahraničí," vysvětluje Hradský. Tam zákazníci moc nechtějí stavebnice, které si naopak kupují Češi toužící vlastnit Kaipan 14. Taková stavebnice přijde (bez dílů z favoritu) na 235 000 Kč.
V příštím roce chce firma vyrobit zhruba 40 vozů, z nichž zhruba polovinu už by měl tvořit nový typ.
Připravují i vodíkové auto
Cena základní verze Kaipanu 16 postaveného na klíč v továrně ve Smržovce je včetně DPH 499 000 Kč. Auto pohání benzinový čtyřválec 1,2 TSI s maximálním výkonem 77 kW a maximálním točivým momentem 175Nm.
Auto je vybaveno manuální pětistupňovou převodovkou a díky nízké hmotnosti (825 kilogramů i s řidičem) je schopné se rozjet na stokilometrovou rychlost za 7,9 sekundy. Poměrně příznivá je i spotřeba - v kombinovaném režimu 5,4 l/100 km.
"Postupně připravíme i verzi s vyšším sklem a plátěnou střechou, jednou možná přijde na řadu i takzvaný hardtop, tedy pevná laminátová střecha," informoval Hradský.
Naopak na elektromobil, přestože Kaipan již vyrobil tři prototypy, si zákazníci budou muset ještě nějakou dobu počkat. "V nejbližším půlroce to určitě nebude," sdělil Hradský. Nově firma začala připravovat prototyp hybridního automobilu, který využívá elektřinu vzniklou z vodíku v palivových článcích.
Kaipan sídlící ve Smržovce na Jablonecku se zpočátku zaměřoval na výrobu replik legendárního Lotusu 7. Těch dosud pod označením Kaipan 47 a Kaipan 57 vyrobil kolem 170 kusů. Právě kvůli emisním limitům je další osud těchto replik podle Hradského nejistý.