Evropský automobilový trh letos klesá. Podle statistiky ACEA velká část výrobců automobilů na tomto kontinentu zatím neprožívá žádné radostné období. Ve srovnání s loňským prvním pololetím se letos prodej osobních aut v Evropské unii snížil o 2 procenta. Prodeje klesají prakticky na všech velkých evropských trzích s jedinou výjimkou. A tou je Německo. Ruku v ruce s tím přichází i úspěch německých automobilových značek.
Těm výroba i prodeje rostou velmi razantně.
Lídrem evropského trhu zůstává Volkswagen. Za prvních šest měsíců letoška dokázal prodat přes 850 000 aut, což je o 40 000 více než od ledna do června loňského roku a zaznamenal tak nárůst přes pět procent.
Každé osmé prodané auto v EU je Volkswagen
Navíc dokázal zvýšit i svůj tržní podíl o osm desetin procentního bodu a znamená to, že již téměř každý osobní vůz, který se v Evropské unii prodá, má uprostřed přední části logo VW.
Naopak prodeje i procentní podíly nejvíce výrazně klesají francouzským značkám. Renault prodal o 11,6 procenta méně aut než před rokem, Citroën o 6,9 procenta a Peugeot o 7,3.
K úspěchu samotného Volkswagenu se přidaly i jeho dceřiné značky. Konkrétně Audi prodalo letos o 8,5 procenta více aut než před rokem, Seat o 0,3 procenta a Škoda o 7,2 procenta.
Podobně jako Audi se daří i dalším německým výrobcům luxusních aut, tedy značkám Mercedes-Benz a BMW. Mercedes zvýšil prodeje o více než 2 procenta a BMW dokonce o 8,4 procenta.
Bílými vránami jsou i Volvo a Alfa Romeo
Největší procentuální nárůst v žebříčku ACEA zaznamenala Alfa Romeo - téměř o 50 procent meziročně, avšak její prodeje jsou o řád níže než u výše zmiňovaných značek. Daří se také švédskému Volvu. To těží z mimořádné poptávky po modelech S60 a V60.
V navyšování tržního podílu v Evropské unii kromě německých značek pokračuje i korejská Hyundai. Za pololetí prodal již přes dvě stě tisíc aut v EU, což je meziročně o 8 procent více a tržní podíl se zvýšil o tři desetiny na 2,8 procenta. Její odstup za Škodovkou tak v tomto žebříčku zůstal stejný, protože i ta si o tři desetiny polepšila a má nyní tržní podíl 3,5 procenta.
Naopak podíl na trhu se snížil řadě tradičních značek jako je Ford, Fiat, Toyota, Honda a Mazda.
Situaci pro druhé pololetí na evropském trhu s automobily analytici také nevidí příliš optimisticky. Spotřebitelé totiž stále odkládají nákupy nových vozů kvůli úsporným opatřením řady vlád a pokud již nový vůz koupí, tak se často rozhodnou pro levnější typ auta než jaký kupovali dosud. Z toho pak těží kromě korejských výrobců také například Škoda.