Strategii pro výrobu stále ekologičtějších pneumatik představila společnost Bridgestone, která je největším světovým výrobcem pneumatika a kaučuku.
Plány jsou rozvrženy pro období až do roku 2050.
Cílem je postupně přejít na výrobu pneumatik ze stoprocentně obnovitelných materiálů.
Bridgestone již začala typovat regiony a suroviny, z nichž lze vyrábět kaučuk a také rozšiřuje škálu používaných výztužných rostlinných vláken. Dále pracuje na vývoji syntetického kaučuku, sazí a složek kaučukových směsí vyráběných z biomasy.
Pampeliška je nadějná
Podle expertů pneumatikářské firmy bude možné získávat přírodní kaučuk z rostlin pěstovaných v suchých oblastech a pásmech s mírným klimatem. Středem pozornosti výzkumu společnosti jsou nyní především dvě rostliny, guayule (Parthenium argentatum) a pampeliška koksaghyz (Taraxacum kok-saghyz).
Výztužná vlákna používaná v současných pneumatikách zahrnují vlákna z ropy, například polyesterová a nylonová, a rostlinná vlákna, například hedvábná. Bridgestone Group zahájil výzkum praktického využití nových celulózových vláken. Celulóza je přitom hlavní složkou buněčných stěn a vláken rostlin. Přibližně třetina veškeré rostlinné hmoty připadá na celulózu, která je nejběžnějším sacharidem na světě.
Podle Bridgestone bude brzy možná průmyslová výroba syntetického kaučuku z meziproduktů vytvořených z biomasy. Již se například podařilo vyrobit syntetický kaučuk z butadienu vyrobeného z bioetanolu.
Změní se i saze
Saze v pneumatikách už také nebudou muset být z fosilních zdrojů. Nahradit je lze sazemi vyrobenými z rostlinných tuků a olejů.
Japonský koncern Bridgestone byl založen v roce 1931 Shojirem Ishibashim. V současné době provozuje celosvětově více než
50 továren a zaměstnává okolo 138 000 lidí, s celkovým obratem v roce 2008 okolo 35,5 miliard USD.
Od roku 1997 do roku 2010 byl Bridgestone úspěšným dodavatelem pneumatik pro vozy Formule 1 a v současné době je výhradním dodavatelem pro závody silničních motocyklů Moto GP.