Otestovali jsme tunel Blanka z pohledu řidiče. Oproti Strahovskému jde o nebetyčný rozdíl

Radek Pecák Radek Pecák
20. 9. 2015 11:51
Člověk s třicetiletou řidičskou praxí, který má díky své profesi možnost projet různorodé dopravní stavby v desítkách zemí Evropy, musí ocenit bezpečnostní prvky a celé řešení nově otevřeného tunelu. Je opravdu na špičkové úrovni. Navíc všichni ti, kteří cestují automobilem v této části hlavního města, budou díky komplexu Blanka v cíli citelně rychleji a s menší spotřebou paliva.
Vjezdy a výjezdy z Blanky, na rozdíl od mnoha jiných tunelů, nepůsobí klaustrofobicky.
Vjezdy a výjezdy z Blanky, na rozdíl od mnoha jiných tunelů, nepůsobí klaustrofobicky. | Foto: Radek Pecák

Řidiči, kteří se potřebují dostat z jižní části města do severní a naopak, případně ti, kteří hodlají projet ze severu na západ (opačně to platí stejně tak), dostali díky sobotnímu otevření tunelového komplexu Blanka v Praze dva dárky.

Dárce sice přišly na nekřesťanské peníze, faktem ale je, že každý, kdo si projede autem celý pět a půl kilometrů dlouhý úsek nebo využije jen některou jeho část, získá časovou úsporu a ušetří na pohonných hmotách.

Ukázal to již krátký test redakce online deníku Aktuálně.cz, který měl dvě části. Nejdříve jsme v pátek v časném odpoledni otestovali  zavedenou povrchovou trasu vedoucí od Patočkovy ulice přes třídu Milady Horákové a Veletržní do úzkého hrdla v Bubenské a odtud pak na Argentinskou a most Barikádníků.

I když jsme zde v životě zažili již horší dopravní situaci, přesto jsme se ocitli v koloně již po prvních čtyřech minutách jízdy za křižovatkou se Svatovítskou před stanicí metra Hradčanská. Když jsme konečně projeli před křižovatkou s Badeniho, uvízĺi jsme v další zácpě u stadionu Sparty.

Tradiční začátek kolon na třídě Milady Horákové před Hradčanskou.
Tradiční začátek kolon na třídě Milady Horákové před Hradčanskou. | Foto: Radek Pecák

Průjezd do Veletržní trval deset minut. Na křižovatku Veletržní - Bubenská jsme pak dorazili přesně po dvaceti minutách od nájezdu na trasu u Strahovského tunelu. Kupodivu vjezd na Argentinskou a most Barikádníků byl v daný čas bez problémů, a tak jsme se po 22 minutách a 30 sekundách dostali do ulice v Holešovičkách, která je přivaděčem k teplicko-ústecké dálnici D8.

Celková délka této trasy je 6,7 kilometru a spotřeba v případě testovaného vozu Subaru Forester s dieselovým motorem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou dosáhla 9,4 litru.

Díky Blance si řidiči budou moci odpustit i průjezd touto pastí, kterou byl na trase ve směru na Ústí nad Labem tento most v úseku ulic Bubenečská-Železničářů.
Díky Blance si řidiči budou moci odpustit i průjezd touto pastí, kterou byl na trase ve směru na Ústí nad Labem tento most v úseku ulic Bubenečská-Železničářů. | Foto: Radek Pecák

Zpáteční trasa, kterou jsme jeli po stejné trase, pouze s vynecháním kritického železničního mostu v Bubenečské (místo toho jsme projeli do ulice Partyzánská, kolem holešovického výstaviště a odtud Strojnickou zpět do Veletržní), trvala o tři minuty kratší čas, naopak spotřeba byla vyšší - 9,8 litru nafty.

V neděli ráno jsme se pak vydali na průzkum všech tří velkých tunelů, které se v současné době nacházejí ve vnitřním území hlavního města - tedy Mrázovky, Strahovského, a konečně Blanky.

Tunelový komplex Blanka bude na špičce z hlediska dopravní bezpečnosti. Únikové východy jsou skvěle viditelné i díky zeleným pruhům na stěnách.
Tunelový komplex Blanka bude na špičce z hlediska dopravní bezpečnosti. Únikové východy jsou skvěle viditelné i díky zeleným pruhům na stěnách. | Foto: Radek Pecák

Na první pohled je zřetelné, že dva nejdříve zmiňované komplexy již byly vybudovány dříve. Mrázovce je něco málo přes deset let, Strahovský slouží již téměř dvě desetiletí.

Největší rozdíl, který řidič projíždějící tunely v řadě za sebou pocítí, je rozdílný světelný komfort. V Mrázovce se ještě o nedostatku světla mluvit nedá, přesto je zde poměrně temno. Strahovský tunel ovšem působí skutečně depresivně. Největší část plochy stěn má černou barvu, povrch je poměrně nerovný, únikové východy označeny jen poměrně malými svítícími značkami.

Porouchané auto je možno na řadě míst bezpečně odstavit. Pomoc si můžete přivolat dokonce i tehdy, pokud je váš mobil právě vybitý.
Porouchané auto je možno na řadě míst bezpečně odstavit. Pomoc si můžete přivolat dokonce i tehdy, pokud je váš mobil právě vybitý. | Foto: Radek Pecák

V tunelu Blanka jsou dva hlavní markantní rozdíly. Tím prvním je příjemné světlo, které zajišťuje řidiči podstatně delší rozhled, a tudíž i více času na reakci na případnou nenadálou událost. Dáno je to jednak světlejšími stěnami a stropem, a také samozřejmě větším množstvím svítidel.

Ta jsou umístěna pod stropem na obou krajích jízdních pruhů. Zdrojů je tu tedy v porovnání se Strahovský tunelem a Mrázovkou minimálně dvojnásobek. Druhým hlavním smyslovým vjemem je relativní ticho. Kvalitní hladký asfalt tolik nerezonuje při odvalování pneumatik, své samozřejmě udělá i zatím stanovená nižší rychlost padesát kilometrů v hodině.

Nápisy na směrových tabulích by mohly být o něco výraznější.
Nápisy na směrových tabulích by mohly být o něco výraznější. | Foto: Radek Pecák

Při druhém a třetím průjezdu jsme si pak všimli i dalších detailů. Připojovací pruhy jsou příjemně dlouhé, řidič napojující se do tunelu například na Letné nebude stresován tím, zda se mu do proudu projíždějících aut v hlavním směru povede bez újmy zapojit.

Dalším prvkem, který sice, doufejme, nikdy nebudeme potřebovat, ale jeho přítomnost musí zkušený řidič ocenit, jsou místa na odstavení. Jejich šířka je dostatečná na to, aby i řidič mohl bezpečně vystoupit dveřmi na své straně vozidla, a hned u nich jsou takzvané "SOS pointy" s hasicím přístrojem a telefonem pro nouzové volání.

Na dodržování rychlosti je třeba si dát pozor. Čáry vymezující úseky pro průběžné měření rychlosti jsou již namalovány.
Na dodržování rychlosti je třeba si dát pozor. Čáry vymezující úseky pro průběžné měření rychlosti jsou již namalovány. | Foto: Radek Pecák

Naprosto nezpochybnitelná je také časová úspora. I při nynější "padesátce" nebude trvat průjezd celým komplexem déle než přibližně šest minut. Pokud srovnáme časy z povrchové části testu, je jasné, že jde o méně než třetinu. A spotřeba? Ta je také obrovsky rozdílná. Při cestě od Patočkovy k vyústění u Trojského mostu jsme na palubním počítači stejného vozu jako v pátek odečetli skvělou průměrnou spotřebu 3,0 litru. Při zpáteční cestě, která je samozřejmě trochu do kopce, pak vůz ukázal 5,5 litru. Navíc je cesta tunelem o více než kilometr kratší.

 

Právě se děje

Další zprávy