Před čtrnácti lety to byla velká sláva. Výrobu nového modelu automobilky Škoda přijel na počátku září do Mladé Boleslavi zahajovat tehdejší prezident Václav Havel. Až letos 12. listopadu, což je podle časopisu Škodovácký odborář ono datum, kdy sjede z montážní linky závodu ve Vrchlabí poslední exemplář, asi u toho žádní politici nebudou. Ale měli by.
Tohle auto totiž vlastně automobilku Škoda zachránilo a započalo v budování její současné velmi solidní pověsti. Do té doby se totiž vyráběla jako jediný model jen Škoda Felicia, což byl vlastně stále jen modernizovaný favorit. Právě díky octavii je dnes značka Škoda skvěle hodnocena spotřebiteli ve Velké Británii, kde se do té doby o vozech s okřídleným šípem pouze vtipkovalo.
Octavia I vyjela na zcela novém podvozku připraveným pro Golf čtvrté generace. Konstrukce i design však bylo dílo Škodováků. Jízdní vlastnosti byly na tehdejší dobu nadprůměrné, líbil se design i vnitřní prostor. Zákazníci byli doslova nadšeni z gigantického kufru.
Kufr byl na úkor místa vzadu
Ten sice tak trošku obíral cestující ve druhé řadě sedadel o prostor pro kolena, což se pak řešilo až při faceliftu mimo jiné "vydlabáním" prohlubně v opěradle předních sedaček, ale to byla vlastně jen drobná piha na kráse. Vůz získal v mnoha zemích ocenění jako Auto roku a v evropské anketě Car of The Year skončil čtvrtý.
Dva roky po zahájení výroby "krátké" verze se představil i kombík, který v dalším roce získal i pohon 4x4. Nešlo pochopitelně o trvalý pohon všech kol, ale přiřaditelný pomocí spojky Haldex.
V roce 2000 přišel poměrně decentní facelift. V této podobě až na několik drobných změn v interiréru se pak vůz vyráběl až do současnosti.
Nejsilnější motor měl 180 koní
Téměř legendární se stala verze RS. Ta příšla na trh v roce 2001. Pod kapotou byl benzinový turbomotor 1,8 s výkonem 132 KW /180 koní. Vůz měl opravdu sportovní charakter.
Tento motor byl samozřejmě nejvýkonnější, jaký se kdy pod kapotou Octavie I objevil. Benzinové motory začínaly na objemu 1,4 litru a výkonu 44kW a pokračovaly přes 1,4 (55 kW), 1,6 (55kW), 1,6 (74kW), 1,8 (92 kW, 1, 8 T (110 kW) až ke dvoulitru s 85 kW. Do modelu Tour se dnes montuje už jen motor 1,6.
Podnikatelé, taxikáři i další zákazníci si ale oblíbili hlavně dieselový motor 1,9 TDI. Ten byl v několika výkonových variantách (66, 74, 81 a 96 kW). Původně byla k mání i verze bez turbodmychadla označovaná 1,9 SDI. Octavia Tour pak jezdí se středně výkonnou verzí motoru TDI 74 kW.
Octavii Tour nahradí Roomster
Od faceliftu si zákazníci mohli vůz objednat v základní výbavě LX, vyšší pak byly GLX a SLX. Od roku 2000 se jednotlivé stupně výbavy označují slovně. Základem je Classic, středním stupněm je Ambiente, již velmi slušně vybavená byla Elegance a nejvyšší úrovní byl Laurin&Klement.
Rozhodnutí o ukončení výroby Octavie Tour se dlouho oddalovalo. Jednak proto, že o vůz stále byl zájem a jednak kvůli nejasné budoucnosti závodu Vrchlabí. Jisté ale bylo, že nejpozději na konci letošního roku musí Octavie I odejít do historie. Její motory totiž neplní normu Euro V a zabudovávat do karosérie nové by se nevyplatilo. Navíc již bylo rozhodnuto, že od příštího roku se do Vrchlabí z Kvasin přesune výroba modelu Roomster.
Protože v současné době se ve Vrchlabí vyrábí už jen sto octavií první generace denně, stihnou jich dělníci do 12. listopadu smontovat jen přibližně pět tisíc.