Vysoké nárůsty počtu vyráběných modelů tří německých prémiových značek Audi, BMW a Mercedes-Benz z posledních let pokračují. Posledním příkladem je automobil BMW 2 Active Tourer. S vozem, který má mnichovskému výrobci získat přízeň zcela nové skupiny zákazníků (rodin), se svezl na horských silnicích v rakouských Alpách redaktor online deníku Aktuálně.cz.
V segmentu, do něhož BMW 2 Active Tourer patří, tedy středně velká rodinná MPV, dosud nikdy BMW zastoupeno nebylo. Ještě před pár lety navíc jeho představitelé o něčem podobném ani nebyli ochotni hovořit.
Ještě větší revolucí je ale pohon předních kol, který se skrývá v útrobách tohoto vozu. BMW si dlouhá léta budovalo pověst výrobce luxusních a sportovně zaměřených vozů s klasickou koncepcí. Ta spočívá v motoru umístěném vpředu a pohonu zadních kol.
Jenže, v portfoliu koncernu BMW je i značka Mini, která vyrábí vozy s pohonem předních kol a jíž se slušně daří. Proto padlo rozhodnutí, že nová platforma využitá nejprve ve voze Mini Cooper, který je letošní novinkou, se využije jak pro BMW 2 Active Tourer, tak i pro budoucí generaci BMW 1, X1 a dalších. V budoucnu má BMW prodávat až 40 procent vozů právě s pohonem předních kol (eventuálně 4x4). Celkem těchto modelů, kromě 10 typů Mini, má být do roku 2020 pravděpodobně 12. Právě technici značky Mini tentokrát inženýrům BMW předávali zkušenosti.
Svého rivala ze Stuttgartu, značku Mercedes-Benz, tak BMW následuje po více než 15 letech.
V roce 1998 Mercedes začal prodávat řadu A, která měla pohon předních kol, a v roce 2004 přidal i řadu B se stejnou koncepcí pohonu. Třetí německý prémiový výrobce Audi žádné změny v konstrukci dělat nemusel. Motory u jeho modelů vždy primárně roztáčejí přední kola, pouze se občas díky systému quattro přidává rovněž pohon zadních kol.
Stále jede jako BMW
BMW si je přesto vědomo, že se pouští trochu na tenký led. Proto nejprve představilo koncept, který se však od současného vozu lišil jen minimálně. Velkou péči automobilka věnovala ladění podvozku a celkového vyznění vozu. Současně se BMW snažilo design vozu udělat maximálně atraktivní. Hodně práce na něm udělali lidé, kteří dříve tvořili vzhled těch nejrychlejších a nejagresivnějích BMW od divize M.
První zkušenosti novinářů ukazují, že obavy budou zřejmě brzy rozptýleny. I s předním pohonem vůz stále jezdí jako typický produkt značky s modrobílou vrtulí ve znaku. Sportovněji založený řidič se tak i v BMW 2 Active Toureru může bavit jízdou v zatáčkách.
V opravdu ostrých horských serpentinách u rakouského Innsbrucku byl samozřejmě cítit trochu větší náklon karosérie, což je dáno jednak vyšším těžištěm vozu kategorie MPV a rovněž o něco měkčím naladěním podvozku. Přece jen ale platí, že bude takový vůz po velkou část své životnosti sloužit především pro převážení dětí, a ne ke sportovní jízdě.
Hodně místa pro pasažéry, méně pro zavazadla
Řidič sedí na BMW nezvykle vysoko. 12 centimetrů činí rozdíl ve výšce horní hrany sedáku oproti tomu ve voze řady 1. Jde o prakticky stejný údaj, jako je srovnání výšky obou vozů. Zatímco současné BMW 1 měří na výšku 142 centimetrů, výška Active Toureru je 155 centimetrů.
Auto ale ani při pohledu z boku nevypadá nepřiměřeně vysoké, hodně atraktivní linie lze najít na zádi. Přitom uvnitř je pro čtveřici dospělých cestujících spousta místa. Jak pro kolena, tak i pro hlavy.
Redaktor s výškou 186 centimetrů se bez problémů usadil na zadní sedadlo za řidiče, které bylo nastaveno právě pro jeho potřeby. Mohl by vzadu sedět dokonce i tehdy, pokud by zadní posuvné sedadlo bylo posunuto do polohy maximálně vpředu.
Jednoduchým zatáhnutím za páku na spodní hraně sedáků lze o desítky litrů zvětšit zavazadlový prostor, který má v základním uspořádání objem 468 litrů. To pro rodinu není mnoho.
Zatímco jiné automobilky při představování nových vozů kategorie MPV ukazují schémata s množstvím nově vymyšlených úložných prostorů a udávají jejich litrové objemy, BMW na tento aspekt poněkud rezignovalo. Pravda, nějaké odkládací prostory se kolem řidiče i ostatních cestujících nacházejí, dokonce i velkou lahev s pitím lze uložit do dveří, řada konkurentů ovšem nabízí více.
Tři motory na výběr
Chloubou BMW byly a jsou motory. Základní motorizací v nabídce bude zatím zážehový tříválec o zdvihovém objemu válců 1,5 litru s označením 218i. Má výkon 136 koňských sil. I s ním lze uhánět dvoustovkou a zrychlit z nuly na stokilometrovou rychlost za méně než deset sekund.
Naopak vrcholnou motorizací je dvoulitrový čtyřválec 225i. Výkon motoru, který je spojen výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou, je 231 koňských sil. Přesto má být agregát schopný udělit vozu rychlost 235 kilometrů v hodině velmi úsporný. Výrobce uvádí spotřebu šest litrů na sto kilometrů. My jsme ovšem ve dvoučlenné posádce v členitém horském terénu a při poněkud vyšším tempu jezdili o několik litrů "dráže".
Naopak v případě dieselového motoru (zatím jediná verze je 218d s výkonem 150 koní) se nám při klidnějším tempu normovanou spotřebu 4,1 litru podařilo přesně trefit.
Výbava je velmi dobrá
Dalším přesvědčovacím argumentem BMW pro zájemce o tento typ vozu má být při základní ceně 631 800 Kč velmi slušná výbava.
Výčet zahrnuje čelní, boční a stropní airbagy, dále kola z lehkých slitin, systém start & stop, tlačítko pro přepínání jízdních režimů, světla pro denní svícení, zadní posuvná sedadla v poměru 40:20:40 s nastavitelným sklonem opěradla, dále klimatizaci, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna a zrcátka, palubní počítač, startovací tlačítko, kožený volant a také dojezdová kola "runflat".
Auto lze dále vybavit například head up displejem nebo systémem ConnectedDrive a díky němu také internetovým připojením.