Lada tak bude mít v nabídce hned dvě Nivy - vedle originální verze s dodatečným označením Legend ještě tu modernější se jménem Travel, což je někdejší Chevrolet Niva. A právě původně zamýšlený zaoblený nástupce může za to, že se Niva od roku 2006 jmenuje 4×4.
Původně bylo auto, vycházející z klasické Nivy, vyvíjeno jako VAZ 2123 plně v ruské režii. Finanční problémy ruské strany si ale pro plný rozjezd výroby vynutily spojení s americkým koncernem General Motors. Vznikl tak společný podnik GM-AvtoVAZ, který získal práva na výrobu modelu 2123 a rovněž používání jména Niva. Do roku 2006 ještě vznikaly Chevrolet Niva a Lada Niva společně, ruský model ale následně přešel na prosté označení 4×4.
Se jménem Niva se lze dodnes setkat na některých exportních trzích, oficiálně z výroby se však vůz jmenoval Lada 4×4. Až tedy do ledna 2021, kdy AvtoVAZ opět sáhl po osvědčeném označení.
Důvodem byl konec společného podniku GM-AvtoVAZ. Už v prosinci 2019 Rusové koupili padesátiprocentní podíl Američanů a od léta minulého roku začali Chevrolet Niva vyrábět jako Ladu Nivu, po modernizaci z konce loňského roku přejmenovanou na Nivu Travel.
Zpátky však k modelu Niva Legend. Mimo změny jména se terénní nezmar dočkal i drobné modernizace. Tak rozsáhlá jako ta z konce roku 2019, kdy se do výbavy poprvé dostal airbag, nebo došlo na novou palubní desku, nicméně není. Přesto se může Niva Legend těšit na lepší tlumení hluku v oblasti zadních sloupků, což by mělo přinést při zrychlování i konstantní rychlosti lepší vnitřní akustický komfort.
Připomeňme, že na ruském trhu se Niva Legend nabízí ve dvou verzích - 3740 mm dlouhé třídveřové a 4240 mm dlouhé pětidveřové. Kromě toho jsou v nabídce i dvě užitkové varianty. Pod kapotou je už od devadesátých let benzinová sedmnáctistovka, v současnosti o výkonu 61 kW a v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol.
K dispozici je několik výbavových stupňů včetně luxusnějšího provedení Urban s jinými nárazníky (zkrátí délku o 100 mm) a dalšími vizuálními změnami. Ceny s trojicí dveří startují na 587 900 rublech, což je v přepočtu zhruba 170 tisíc korun. Pět dveří vyjde minimálně na 630 900 rublů, tedy asi 182 tisíc korun.
Omlazenou Nivu Travel odhalila Lada už na konci minulého roku, kdy se rozběhla i výroba. Na rozdíl od Nivy Legend však zatím není možné ji koupit. V porovnání s původní americko-ruskou verzí se novinka odlišuje inovovanou přední maskou, jinými nárazníky na obou stranách nebo novými světlomety - vzadu diodovými. Výraznější jsou také podběhy s novými designy litých kol.
Vedle standardní verze bude v nabídce i dobrodružnější provedení Off-road s plastovým obložením karoserie, terénními pneumatikami anebo takzvaným šnorchlem neboli zvýšeným sáním. Technické detaily, kromě přítomnosti stálého pohonu všech kol, Lada zatím neodhalila. Podle ruských médií ale bude pod kapotou opět benzinová sedmnáctistovka naladěná na 58,5 kW ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou.
Výrazně měnit by se neměl ani interiér, který je zaoblenější než u Nivy Legend a může být vybaven rovněž multimediálním systémem s dotykovou obrazovkou. Ceny Nivy Travel zatím zveřejněny nebyly, stávající Lada Niva začíná na akčních 664 200 rublech, to znamená v přepočtu asi 192 tisíc korun.