Vybíráme nejzajímavější Renault historie. Prohlédněte si dvanáct šílených i unikátních automobilů

Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 5. 2018 9:06
Renault letos slaví 120. narozeniny. Automobilka je to nepochybně inovativní, vždyť například první auto, které získalo pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP, na kapotě neslo logo diamantu. My jsme se z bohaté historie francouzského výrobce rozhodli podívat na když ne nejzajímavější, tak vysoce zajímavá (a někdy zapomenutá) vozidla. Vybírali jsme přitom jak ze sériových, tak i koncepčních modelů, kterým dominují ostré hatchbacky (nebo také hot hatche).

Renault Mégane RS R26.R/275 Trophy-R

Renault ostré hatchbacky umí a uměl. A uměl si také nárokovat rekordy na Severní smyčce Nüburgringu. Prvním rekordmanem kategorie předokolek se stal v roce 2008 Mégane RS R26.R. Renault v jeho případě vzal už tak ostrou verzi R26 F1 Team, a ještě ji odlehčil o 123 kg. Jak? Třeba vyjmutím zadních sedaček, odebráním téměř veškeré komfortní i bezpečnostní výbavy (zůstal jen airbag řidiče) a zvukotěsných prvků nebo výrobou zadního a bočního prosklení z polykarbonátu. Vedle toho měla verze R také karbonovou kapotu, skořepiny Sabelt, přepracovaný podvozek nebo volitelné prvky - titanový výfuk, semi-slicky Toyo a bezpečnostní klec. Dvoulitr s turbem o výkonu 169 kW zůstal, převodovka začala spolupracovat se samosvorem a výsledkem byl sprint z 0 na 100 km/h za 6 sekund a především - Ring za 8:16,90. Celkem vzniklo jen 450 kusů tohoto vozu.

Onen čas verze R26.R byl dlouho nepřekonaný. V roce 2011 se to však povedlo Méganu RS Trophy, aby jej o 36 měsíců později získal Seat Leon Cupra R. Od něj ale prakticky ihned rekord převzal Renault Mégane RS 275 Trophy-R. I to je takový ostrý hatchback na druhou - stejně jako R26.R nemá zadní sedačky ani komfortní výbavu, místo klasických sedaček jsou odlehčené skořepiny a titanový výfuk Akrapovič pomohl zvýšit výkon dvoulitru pod kapotou na 202 kW. Vedle toho má vůz i upravený podvozek, lehčí kola a lepivější pneumatiky. Výsledkem je úspora 101 kg a čas 7:54,36. Ten byl pro auta s předním pohonem rekordní, později ho ale překonal Volkswagen a nyní jej drží Honda Civic Type R.

 

Právě se děje

Další zprávy