Ceny benzinu a nafty klesly na nejnižší úroveň od roku 2009. Podle společnosti CCS činil dnešní průměr 27,22 Kč za litr Naturalu 95 a 25,30 Kč za litr nafty. Snižují se i ceny alternativního paliva - stlačeného zemního plynu CNG.
Vše o Octavii na CNG
Suverénně nejprodávanějším novým autem na zemní plyn v Česku je Škoda Octavia G-TEC. Prodává se od 448 900 korun. Podrobný test vozu v základní výbavě Active čtěte zde.
Největší prodejce CNG na českém trhu, společnost Bonett, ohlásil v úterý plošné zlevnění u všech jeho osmnácti čerpacích stanic. Došlo ke snížení ceny až na hladinu 24,50 Kč za jeden kilogram CNG. "Zlevnili jsme v rozmezí o korunu až korunu padesát na kilogram," řekl nám místopředseda představenstva Bonett Gas Investment Václav Holovčák.
Již v lednu snižoval ceny největší rival Bonettu na českém trhu s CNG, společnost RWE. Průměrná cena na jeho stanicích klesla na 17,95 Kč za kubík, tedy na 25,14 korun za kilogram stlačeného zemního plynu.
Cena CNG klesá výrazně pomaleji než cena benzinu a nafty. Začátkem listopadu se v průměru tankovalo za ceny kolem 26 korun za kilogram zemního plynu, tedy asi o korunu dráž než nyní. Benzin Natural 95 v tu dobu stál 32 korun za litr, tedy o pět korun víc než teď.
Jízda na CNG není zdaleka tak výhodná jako loni. Názorně si to můžeme spočítat na příkladu Škody Octavia G-TEC, nejoblíbenějšího nového auta na zemní plyn v Česku. Ta si podle výrobce řekne o 3,5 kg plynu na každých 100 km, což při ceně 25 Kč za kilo znamená 87,5 haléře na kilometr. Obdobná benzinová verze 1.4 TSI spotřebuje 5,1 l naturalu na 100 km, při ceně 27,22 Kč/l tedy stojí kilometr jízdy 1,39 Kč. Na kilometru jízdy na CNG tak ušetříte proti benzinu něco přes padesátník, loni v listopadu to přitom bylo 80 haléřů a začátkem loňského roku jste jezdili s CNG o korunu na kilometr levněji.
Ceny aut na CNG se přitom k těm benzinovým nepřibližují. Například u Octavie stojí benzinová verze 1.2 TSI/81 kW v akční verzi Fresh 427 900 korun. Hůře vybavená Octavia G-TEC Ambition na CNG s totožným výkonem 81 kW stojí 504 900 korun.
Rozdíl 77 tisíc korun by tak majitel auta na CNG smazal nejdříve po 150 tisíci ujetých kilometrech, spíše ale po delší vzdálenosti. Servis auta na CNG je totiž o něco dražší a na zemní plyn nelze jezdit neustále. I auta uzpůsobená na CNG totiž musí občas spalovat benzin.
Proč ceny zemního plynu neklesají tak rychle jako u benzinu a nafty? "Někteří dodavatelé totiž nakupují třeba na rok dopředu, takže kdo pořídil za loňské ceny, těžko bude zlevňovat," vysvětluje Holovčák. Také konkurence podle něj zatím není u CNG stanic tak výrazná jako u čerpaček na benzin a naftu, což se ale pomalu mění. Prvním náznakem může být přetahování Bonettu a RWE.
Menší volatilita cen zemního plynu se podle Holovčáka z nevýhody otočí ve výhodu, až začne ropa zdražovat.
Současné přiblížení cen zemního plynu a klasických paliv vede k menšímu zájmu o nová auta na CNG. Zatímco loni v lednu si Češi pořídili 219 aut na CNG (1,39 % trhu všech nových aut), letos to bylo ve stejném období jen 173 vozů (0,99 %).
Zájemcům o jízdu na CNG se letos v Česku rozšíří síť čerpacích stanic. Bonett jich chystá otevřít více než deset, o markantním navýšení píše i RWE.