Velký test Škody Octavia na zemní plyn. Jeli jsme za 99 haléřů na kilometr

Ondřej Běhal
11. 11. 2015 7:44
Čtyři a půl měsíce jsme testovali Škodu Octavia G-TEC. Ujeli jsme téměř osm tisíc kilometrů a dosáhli spotřeby 3,8 kilogramu CNG na každých 100 kilometrů. Za palivo jsme tak - při jízdě na plyn - zaplatili ani ne korunu na kilometr. Samotný proces plnění je o něco delší než běžné tankování a vyžaduje zejména u začátečníků jistou dávku zručnosti. Servis plynové Škody Octavia pak stojí víc než u benzinové verze.
Dlouhodobě testovaná Škoda Octavia G-TEC při tankování.
Dlouhodobě testovaná Škoda Octavia G-TEC při tankování. | Foto: Ondřej Běhal

Redakční test - Vyplatí se mi to? A za jak dlouho? To jsou první otázky, na které se ptá každý, kdo uvažuje o autě na plyn.

Čtyři a půl měsíce jsme testovali Škodu Octavia G-TEC, tedy auto, jehož benzinový turbomotor umí spalovat i CNG (stlačený zemní plyn). Ujeli jsme téměř osm tisíc kilometrů a spotřebovali necelých sto litrů benzinu a 242 kilogramů plynu. Dosáhli jsme spotřeby 3,8 kilogramu CNG na každých 100 kilometrů, za palivo jsme tak - při jízdě na plyn - zaplatili ani ne korunu na kilometr.

Rozdíl mezi jízdou na benzin a CNG dokázal málokdo z našich jedenácti řidičů rozeznat. Někteří z nich měli problém s technikou tankování, například s vyjímáním plnicí pistole z ventilu na autě.

Palubní počítač Octavie G-TEC ukazuje dojezd na obě paliva v nádržích.
Palubní počítač Octavie G-TEC ukazuje dojezd na obě paliva v nádržích. | Foto: Ondřej Běhal

Škoda Octavia 1.4 TSI/81 kW G-TEC stojí teď, v listopadu 2015, o 16 tisíc víc než benzinová verze 1.4 TSI, která disponuje vyšším výkonem 110 kW. Výkonově srovnatelná benzinová verze 1.2 TSI/81 kW je levnější o 58 tisíc a navíc je dostupná v akčním provedení Fresh, což znamená rozdíl 70 tisíc a ještě několik prvků výbavy k dobru.

Podle výrobce si řekne Octavia Combi G-TEC o 3,5 kilogramu plynu na 100 kilometrů. Našich jedenáct řidičů, kteří jezdili různé typy tras od městských až po dálkové dálniční, se dostalo na průměrných 3,8 kilogramu. Kilo plynu jsme tankovali v průměru za 26 korun, takže jsme za kilometr zaplatili necelých 99 haléřů.

Pokud si koupíte čistě benzinovou Octavii, počítejte u motoru 1.4 TSI místo výrobcem udávaných 5,1 litru Naturalu na 100 kilometrů při podobném stylu jízdy, jaký měli naši řidiči, přibližně se spotřebou 5,6 litru. Litr benzinu stál ve sledovaném období v průměru 32 korun, takže kilometr jízdy by přišel na 1,79 koruny. U motoru 1.2 TSI bude reálná spotřeba asi 5,5 litru (výrobce udává 4,9 litru) a cena za kilometr 1,76 koruny.

Každý kilometr na plyn tedy uspoří 80 haléřů proti motoru 1.4 TSI a 77 haléřů proti 1.2 TSI. Nutno dodat, že aktuálně jsou ceny benzinu z dlouhodobého pohledu na extrémně nízké hladině.

Servis plynové Octavie stojí víc než u benzinové verze. Nechali jsme si rozdíl vyčíslit ve Škodovce a dostali jsme se k cifře asi sedm tisíc korun na sto tisíc ujetých kilometrů. Během této ujeté vzdálenosti tedy uspoří G-TEC proti 1.4 TSI 73 tisíc korun a dávno se vyplatí, proti motoru 1.2 TSI 70 tisíc a na návratnost si musíte ještě počkat.

Foto: Ondřej Běhal

Ve svých výpočtech totiž musíte také zohlednit, že i když budete mít neustále plyn v zásobnících, auto jede po startu několik desítek vteřin na benzin, než se automaticky přepne do plynového módu. Čas od času tak budete muset i do "plyňáka" tankovat Natural. Je to ale i výhoda. Pokud míříte do končin s nízkou hustotou stanic na CNG, máte díky padesátilitrové nádrži na benzin jistotu, že nezůstanete na suchu.

Zatím jsme se bavili o cenových propočtech pro soukromé klienty vycházejících z oficiálních ceníků. Vozy CNG ale většinou nakupují firmy ve větších flotilách, kde jsou cenové relace trochu jiné, a vzhledem k nárůstu zájmu o škodovky na CNG výhodnější. 

Nádrže Octavie G-TEC pojmou přibližně 15 kilogramů plynu, což znamená dojezd na CNG kolem 400 kilometrů. Kvůli kolísavé úrovni plnicích tlaků a závislosti na teplotě vzduchu jsme ale do vyprázdněných nádrží natankovali pokaždé jiné množství plynu a nikdy to nebylo celých 15 litrů.

Někteří naši řidiči si stěžovali na fronty u čerpacích stanic. Jejich síť už je podle jejich zkušeností v Česku natolik hustá, že málokdy musíte kvůli dotankování plynu měnit trasu, ale natolik řídká, že už si někdy musíte chvíli počkat.

Plnění zemního plynu není tak jednoduché jako tankování benzinu.
Plnění zemního plynu není tak jednoduché jako tankování benzinu. | Foto: Ondřej Běhal

Samotný proces plnění je o něco delší než běžné tankování a vyžaduje zejména u začátečníků jistou dávku zručnosti. Obsluha je minulostí.

Subjektivní dojmy z jízdy na benzin a plyn se u jednotlivých řidičů lišily. Někomu připadal živější provoz na CNG, jinému na Natural. Všichni se ale shodli, že přepínání mezi oběma typy paliv téměř nezaregistrovali. Výhodou je, že naše vydavatelství vlastní moderní garáže s odvětráváním, kam mají vozy na CNG volný vjezd.

Podívejte se také na video z testování plynové Octavie.

Podrobný test modelu Škoda Octavia včetně pasáží o variantě G-TEC na CNG si můžete přečíst zde.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Erdogan změnil názor, s viceprezidentem USA Pencem se nakonec setká

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se ve čtvrtek setká s americkým viceprezidentem Mikem Pencem a ministrem zahraničí Mikem Pompeem. Informoval o tom šéf komunikací turecké vlády. Dříve totiž Erdogan setkání v rozhovoru s televizí Sky News odmítl s tím, že bude jednat pouze se svým protějškem Donaldem Trumpem a nechal se slyšet, že americkou delegaci, která chce jednat o nynější turecké intervenci v Sýrii, odkáže na jejich protějšky v turecké vládě.

Zástupci vlády USA letí do Turecka ve středu, ve čtvrtek pak mají začít oficiální jednání. Pompeo řekl, že cílem mise je najít řešení situace v Sýrii a ne rozbít americko-turecké vztahy.

před 1 hodinou

Basketbalisté Nymburka zahájili Ligu mistrů výhrou nad Bambergem

Basketbalisté Nymburka zahájili základní skupinu Ligy mistrů vítězstvím 91:71 nad Bambergem. Domácí v pražské hale Královka vykročili za výhrou nad čtvrtým celkem minulého ročníku už v první čtvrtině, kterou vyhráli o 19 bodů.

Středočeši soupeře v úvodním dějství dokonale zaskočili. Do zápasu vstoupili sérií 16:0 a Bamberg se poprvé prosadil až po čtyřech minutách. Nymburk i díky 13 bodům Jaromíra Bohačíka první čtvrtinu vyhrál 30:11. Ve druhé části německý tým výrazně přitvrdil v obraně a Středočeši o poločasové přestávce vedli o 18 bodů.

Po pauze převzal Bamberg aktivitu, Nymburku se přestalo dařit střelecky i na doskoku a po nepovedeném závěru třetí čtvrtiny se náskok domácích ztenčil na osm bodů. Závěrečná čtvrtina už ale byla opět v režii Nymburka, který zpřesnil střelbu a vzal si dvouciferný náskok zpět. Nejlepším střelcem zápasu byl Bohačík s 24 body.

Basketbalová Liga mistrů - skupina C, 1. kolo:

Nymburk - Bamberg 91:71 (30:11, 52:34, 65:57)

Nejvíce bodů: Bohačík 24, Booker 18, Dalton 14, Hankins 10 - B. Taylor 16, Harris a Lee po 11, K. Taylor 10. Fauly: 20:21. Trestné hody: 24/21 - 16/9. Trojky: 6:14. Doskoky: 44:43.

Tabulka:

1. Nymburk 1 1 0 91:71 2
2. Tenerife 1 1 0 81:67 2
3. VEF Riga 1 1 0 80:74 2
4. Peristeri 1 1 0 70:64 2
5. Mornar Bar 1 0 1 74:80 1
6. Gaziantep 1 0 1 64:70 1
7. Nižnij Novgorod 1 0 1 67:81 1
8. Bamberg 1 0 1 71:91 1
před 1 hodinou

Basketbalistky USK Praha začaly Evropskou ligy výhrou v Rize

Basketbalistky ZVVZ USK Praha vstoupily úspěšně do nového ročníku Evropské ligy a vyhrály v Lotyšsku nad TTT Riga 73:66. Nejlepšími střelkyněmi v barvách českých šampionek a obhájkyň třetího místa byly shodně se 17 body Alyssa Thomasová a Valériane Ayayiová. Další zápas čeká svěřenkyně trenérky Natálie Hejkové za týden ve Francii proti Bourges.

1. kolo Evropské ligy basketbalistek:

Skupina A:

TTT Riga - ZVVZ USK Praha 66:73 (14:20, 32:37, 43:58)

Nejvíce bodů: Drammehová 13, Harperová, Strautmaneová obě 12 - Thomasová, Ayayiová obě 17, Jonesová 12. Fauly: 18:18. Trestné hody: 21/16 - 20/13. Trojky: 6:6. Doskoky: 37:41.

Zdroj: ČTK
Další zprávy