Octavia G-Tec naučí Čechy jízdě na plyn. Přijede v létě

Radek Pecák Radek Pecák
Aktualizováno 21. 2. 2014 12:10
Novinka mladoboleslavské Škody představí na ženevském autosalonu
Vzhled vozu je stejný jako u běžné octavie.
Vzhled vozu je stejný jako u běžné octavie. | Foto: Radek Pecák

Praha - Zhruba od června začne Škoda Auto prodávat Octavii s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Novinka, kterou představí už za pár dnů na ženevském autosalonu, ponese název Octavia G-Tec.

Spotřeba stlačeného zemního plynu v Česku loni meziročně stoupla o 44 procent, během posledních pěti let vzrostla trojnásobně. Pravý boom tohoto paliva pro automobily ale může přinést právě nová Octavia, nejrozšířenější model v Česku.

Díky nádobám umístěným pod podlahou, které tedy nijak nezmenšují velikost zavazadlového prostoru ani místo pro posádku, dokáže Octavia G-Tec ujet na stlačený zemní plyn 410 kilometrů. Řdič citlivě zacházející s plynovým pedálem tedy může absolvovat cestu z Prahy do Brna a zpět pouze na CNG a bez tankování.

Kilometr pod korunu

Spotřeba dosahuje 5,4 metru krychlového (3,5 kilogramu) CNG na jedno natankování. Cena jednoho metru krychlového CNG se nyní v Česku pohybuje v rozmezí 18 až 19 korun, ceny uváděné v kilogramech jsou zhruba 25 až 26 korun. Znamená to, že ujetý kilometr s tímto vozem přijde v přepočtu na méně než jednu korunu.

Motor vozu, kterým je zážehový čtyřválcový agregát 1,4 TSI s výkonem 81 kW, navíc dokáže spalovat klasický benzin. Nádrž na toto palivo zůstala rovněž zachována. Celkově tak může vůz schopen na palivo z obou nádrží ujet vzdálenost až 1330 kilometrů.

Na křižovatkách motor zhasne

K úspoře paliva mají napomáhat i technické prvky, například systém stop&start či rekuperace brzdné energie. To znamená, že například při zastavení na křižovatce, na semaforu nebo u železničních závor motor samočinně zhasne a po sešlápnutí spojkového pedálu znovu naskočí.

Škodovce při popularizaci tohoto vozu napomůže i současná snaha Evropské unie, připravující směrnici o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva. Ta přímo nařizuje státům EU zajistit veřejně přístupnou infrastrukturu pro dodávku CNG s přesnými vzdálenostmi mezi čerpacími stanicemi, které umožní provoz vozidel na CNG na celém území EU, a určitý počet čerpacích stanic umístěných v městských aglomeracích.

Na stlačený zemní plyn nyní v tuzemsku jezdí více než 6700 vozů. CNG se stále více využívá v organizacích a firmách. Celková spotřeba CNG pro automobily loni dosáhla kolem 22 milionů metrů krychlových.

Škoda již vloni začala prodávat i svůj nejmenší model Citigo rovněž ve verzi na CNG. Uvažuje o tom, že tento typ pohonu bude v budoucnosti připraven i pro další typy automobilů.

 

Právě se děje

Další zprávy