Nejúspornější škodovkou je Citigo. V přepočtu na emise CO2 poráží i všechny turbodiesely

Radek Pecák Radek Pecák
26. 9. 2016 13:29
Vítězným posádkám při tradiční soutěži spotřeby Škoda Economy Run, která měla minulý víkend své již 35. pokračování, stačí v reálném provozu na tuzemských silnicích na ujetí stovky kilometrů pouhé tři litry paliva.
Nejmenší Škodovka a manželé Horníčkovi. To jsou vítězové soutěže o nejnižší spotřebu.
Nejmenší Škodovka a manželé Horníčkovi. To jsou vítězové soutěže o nejnižší spotřebu. | Foto: Škoda Auto

Malé auto s malým motorem. To je nutný předpoklad k dosažení úspěchu při soutěži o dosažení co nejnižší spotřeby. Vítězům letošního ročníku Škoda Economy Run pak stačilo na ujetí 323,3 dlouhé trasy necelých deset litrů paliva.

Škoda Citigo 1,0 MPI (44 kW) z roku 2011, se kterou soutěžili mnohonásobní vítězové tohoto podniku, manželé Horníčkovi, zaznamenala stejně jako vloni spotřebu rovné tři litry, což je o 1,4 litru méně, než je uvedená hodnota v technických datech vozu. Ta se přitom stanovuje v laboratorních podmínkách na válcové zkušebně. Posádky účastnící se economy run se přitom pohybují se svými vozy v reálném provozu.

Podrobné informace o této úsporné škodovce najdete zde.

Technici v servisním centru Škoda Auto prověřili, zda je auto v náležitém technickém stavu, například zda má dostatečnou hladinu motorového oleje a správný tlak pneumatik
Technici v servisním centru Škoda Auto prověřili, zda je auto v náležitém technickém stavu, například zda má dostatečnou hladinu motorového oleje a správný tlak pneumatik | Foto: Radek Pecák

Letošní trasa závodu vedla z Kosmonos u Mladé Boleslavi přes Nymburk, Kolín, Kutnou Horu do Přelouče, a dále do Hradce Králové, Trutnova, Vrchlabí a Semil. Závěrečná část trasy posádky zavedla ještě do Jičína a Mnichova Hradiště, odkud již pak směřovaly do cíle v Kosmonosích.

Většina trasy sice vedla po rovině, ale desítky kilometrů bylo nutno ujet i v hodně zvlněném podhorském terénu.

Kromě vozů Citigo si v soutěži dobře vedly rovněž starší generace turbodieselů namontované ve Škodách Octavia první a druhé generace. Jejich spotřeba dokonce o několik desetin klesla pod hranici tří litrů. Po přepočtu na vyprodukované emise CO2 ale nakonec s benzinovými agregáty prohrály.

Všem posádkám se před startem soutěže pečetí nádrž.
Všem posádkám se před startem soutěže pečetí nádrž. | Foto: Radek Pecák

Velmi dobrého výsledku dosáhla také posádka startující se současnou generací Škody Octavia s tříválcovým benzinovým turbomotorem 1,0 TSI. V cíli jim naměřili spotřebu 3,5 litru, tedy o litr méně, než udávají tabulkové hodnoty. 

Měření spotřeby při soutěži probíhá za pomocí certifikovaných servisních diagnostických přístrojů. Ty umí stanovit výšku hladiny paliva v nádrži před soutěží a po jejím skončení a následně dopočítat objem benzinu či nafty, který je skutečně ve voze k dispozici. Tolerance je v řádu pouhých setin litru.

Ostatní řidiči v provozu jsou před často nezvyklým počínáním soutěžících posádek varováni.
Ostatní řidiči v provozu jsou před často nezvyklým počínáním soutěžících posádek varováni. | Foto: Radek Pecák

Autor článku měl letos opět možnost zkusit si v praxi, jak úsporně zvládne jet ve stanoveném rychlostním průměru. K dispozici získal téměř novou Škodu Citigo s motorem 1,0 MPI a výkonem 55 kW. Spotřebu tohoto vozu ovšem poněkud zvyšovala namontovaná robotizovaná převodovka. I tak palubní počítač ukázal v cíli poměrně dobrou hodnotu 3,4 litru průměrné spotřeby.

Měření pak ale ukázalo, že reálná spotřeba je o desetinku horší. Ve výsledkové listině na celkové dvanácté pozici pak je ale u naší posádky uvedeno 3,7 litru. Další dvě desetinky nám totiž pořadatelé přičetli jako penalizaci za překročení maximální povolené rychlosti. Stačilo to na celkové 12. místo.

Foto: Radek Pecák

Marek Tribula a Martin Kadlec, kteří pracují ve vývojovém centru Škoda Auto a současně dlouhodobě vyvíjejí technologii pro měření spotřeby, jsou přesvědčeni, že letošní dosažené hodnoty průměrné spotřeby lze ještě snížit. "Je třeba důsledně předvídat okolnosti provozu, nepřekračovat na běžných silnicích rychlost 80 kilometrů v hodině a v maximální možné míře používat takzvané plachtění, tedy dojezd na neutrál," shodují se.

Nutnou podmínkou je samozřejmě vypnutí spotřebičů zatěžujících alternátor a mít auto v dobrém technickém stavu a nezatížené zbytečnými předměty.

 

Právě se děje

Další zprávy