Audi rozšiřuje nabídku sportovních modelů. Letos začíná nabízet Audi S1 i Audi S3 cabrio.
Novinky prezentovala firma uprostřed Švédska v okolí města Are za počasí, které už i zde signalizovalo příchod jara. Vedle novinářů si Audi pozvalo i mistra světa v rallye z roku 1984 Stiga Blomqvista. Nechyběl ani vůz Audi Sport Quattro, s nímž Blomqvist získal titul.
Závodní Audi Sport Quattro z poloviny osmdesátých let bylo označováno jako S1 - a právě stejné jméno teď dostal nejmenší sportovní vůz, odvozený od modelu A1.
S1 není první „ostrou“ verzí nejmenšího Audi současnosti. Již v roce 2012 se objevila na trhu limitovaná edice 333 vozů, označovaná tehdy jako Audi A1 Quattro. Toto auto však mělo některá jiná technická řešení (například zadní nápravu) než nové S1, mělo však poněkud vyšší výkon. Zatímco nyní získají zájemci dvoulitrový benzinový čtyřválec s výkonem 170 kW (230 koní), tehdy to bylo o 18 kW více. Naopak S1 má větší maximální točivý moment (370 Nm versus 350 Nm).
Rychlost mu není cizí
Maximální rychlost je omezena na 250 km/hodině, na stokilometrovou rychlost automobil zrychluje za 5,8 sekundy. Ve Švédsku jsme jezdili s třídveřovou verzí modelu, v nabídce je ale i pětidveřový sportback. U něho je dynamika o jednu desetinu sekundy horší.
Standardní výbavou auta je pohon všech kol quattro s mezinápravovou spojkou Haldex. Správný přenos točivého momentu na kola v zatáčce pomáhá upravovat elektronický systém jako jakási náhrada samosvorného diferenciálu.
Auto se bude prodávat ve třech barevných odstínech – žluté, červené a zelené. Od běžného A1 ho poznáte snadno. Například díky červenému pruhu ve spodní části předních světlometů či nápisu Quattro na bocích.
Obratný a hravý
Auto jsme mohli vyzkoušet jak na vcelku nezáživné poměrně rovné švédské silnici, tak i na zamrzlém povrchu jednoho ze švédských jezer. Dostali jsme auto vybavené pneumatiky s ocelovými hroty, přesto se řidič musel v zatáčkách pořádně ohánět s volantem, aby dokázal auto udržet uvnitř vytyčené trati.
Nemělo smysl řadit vyšší rychlostní stupeň než dvojku, většinou jsme se pohybovali zhruba čtyřicítkou, přesto to byla zábava, na kterou se nezapomíná. Audi S1 na tomto poněkud netypickém povrchu prokázalo, že ani obratnost a hravost mu nejsou cizí. Tyto vlastnosti se mu budou hodit i v mnoha jiných, mnohem pravděpodobnějších situacích, jako je manévrování v městské dopravní zácpě, či při jízdě na klikatých horských silničkách.
Důkladně jsme si prohlédli i interiér. Působí dostatečně sportovně, přitom se jeho tvůrci dokázali vyvarovat kýčovitosti. Kdo chce, může si nechat zadní stranu sedaček obložit barevným plastem, stejně jako středový panel kolem řadicí páky. Její hlavice je z vroubkovaného kovu, volant pak na spodní straně zploštělý.
Manipulace se střechou až do 50 km/hod
Druhým vozem, s nímž jsme se mohli krátce seznámit, byla otevřená verze modelu S3. S plátěnou střechou je možno manipulovat do rychlosti vozu 50 kilometrů v hodině. Pokud vás tedy ve městě přepadne náhlá přeháňka, není nutno někde složitě hledat místo k zaparkování. Vše se dá vyřešit během jízdy za udiveného přihlížení ostatních řidičů
Naopak náhlé zapadnutí sluníčka za mraky nebo za obzor nemusí být v Audi S3 Cabriolet důvodem k vzdání se pocitu z jízdy bez střechy. Z horní části opěradel předních sedaček totiž po zmáčknutí příslušného tlačítka začne foukat horký vzduch. I při teplotách několik stupňů nad nulou, jaké panovaly během našeho pobytu ve Švédsku, se tak dá cestovat. Proudění teplého vzduchu ale doprovází trochu moc velký hluk.
Audi S3 Cabriolet pohání rovněž čtyřválcový přeplňovaný motor 2,0 FSI. Tentokrát ale poskytuje maximální výkon 300 koňských sil. Sprintování z klidu na stokilometrovou rychlost zvládá díky němu i pohonu všech kol za 5,4 sekundy.