Zlín - Tři a půl tisíce lidí každý den zemře na světě při dopravních nehodách. "Devadesát procent z toho v rozvojových zemích," sdělil šéf světové automobilové federace FIA Jean Todt.
Podle něho je to způsobeno řadou faktorů. Jednak špatným stavem silnic i vozidel a jednak nedodržováním předpisů a neopatrností k sobě i k druhým. Například v Asii a Africe je typické, že tam jezdí miliony řidičů na motorkách, ale prakticky nikdo z nich nepoužívá helmu, také se jen málokterý řidič v autech poutá.
Tam musí být kampaně pro zlepšení bezpečnosti na silnicích, které FIA podporuje, samozřejmě jiné než bude ta, kterou na příštích deset let připravuje tuzemský Autoklub.
"My se chceme soustředit na přípravu návrhů a připomínek ke zkvalitnění právních předpisů upravujících , dále chceme prosadit zavedení povinnného výcviku řidičů na polygonech a chceme vést kampaně směrované především na mladé řidiče," vysvětlil šéf Autoklubu Roman Ječmínek.
Možností na krocení mladých řidičů je řada
Z toho jednoznačně vyplývá, že poo získání řidičského oprávnění nebudou mít mladí řidiči stejné možnosti či práva jako ti zkušenější. "Nehod mladých řidičů je u nás jednak velmi mnoho a jednak z velké části patří mezi ty nejzávažnější," řekl Ječmínek.
Konkrétně motocyklisté s řidičskou praxí do dvou let zaviní každou třetí nehodu v této kategorii vozidel. U řidičů osobních aut je to jen o málo menší podíl.
Podle Ječmínka je možností, jak mladé řidiče takzvaně zkrotit dlouhá řada. Navíc jsou i úspěšně odzkoušené v řadě jiných zemích. Například jde o zavedení řidičáku na zkoušku, zákazu převážet jiné osoby, povolit jim jezdit jen nižší rychlostí, případně jim zakázat usedat na silné motorky a do rychlých aut.
Také je pravděpodobné, že za spáchané přestupky budou mladí řidiči trestáni přísněji (zejména bodově) než zkušení motoristé.
Polygony by měly být povinné
"Pro zavedení výcviku na polygonech se velice přimlouvám, sám mám za sebou řadu jízd na polygonech v Mostě a České Lípě a musím říci, že i pro mě je to vždy zajímavá zkušenost," sdělil Jan Kopecký, pilot týmu Škoda Motorsport. Ten je jedním z ambasadorů kampaně, spolu s motokárovou závodnicí Lucií Panáčkovou a motocyklovým závodníkem Jakubem Smržem.
Kopecký je přesvědčen, že budoucí kampaně by se měly zaměřit i na přesvědčování řidičů k plynulé jízdě. "U nás jsem často svědkem, že se na silnici pohybuje skupina pomalých řidičů, mezi něž se pouští agresivní, rychlí řidiči," sdělil. Je potom jasné, že vzniká řada krizových situací.
Todt potvrdil, že účast závodníků při podobných akcích je velmi důležitá. "Například v Kanadě jsme organizovali akci, při níž pilot formule 1 Michael Schumacher řešil různé dopravní situace na simulátoru. Nejprve se soustředil a situace samozřejmě zvládl skvěle. Potom ale měl za úkol během jízdy posílat SMS a číst je a došlo k tomu, že i takový jezdech, jakým Michael určitě je, situaci na simulátoru nezvládl a havaroval," řekl šéf FIA.