Nejekologičtější taxi: Nissan, který je třeba nabít

Tomáš Rybecký
4. 6. 2013 8:00
Nissan Leaf využívá čím dál více taxislužeb po celém světě

Elektromobily získávají oblibu i mezi řidiči taxislužeb. Ty nahrazují tradiční taxíky nejprodávanějším elektromobilem Nissanem Leaf.

Dva roky po zahájení prodeje tohoto úspěšného elektromobilu již taxíky Leaf jezdí v Nizozemsku, Německu, Portugalsku, Španělsku i ve Švýcarsku a Velké Británii. Mimo Evropu vozy Nissan Leaf pomáhají chránit ovzduší také v ulicích New Yorku, Rio de Janeira a řady měst v Japonsku.

Ticho a nulové emise

Amsterdamská společnost Taxi-E má ve svém vozovém parku 13 automobilů Nissan Leaf. Vozy se dvakrát či třikrát denně dobíjejí u rychlonabíjecích stanic 100% ekologickou elektrickou energii a již najezdily přes 700 000 km.

Taxíky Leaf vozí cestující také po švýcarském Curychu, který se zavázal, že do roku 2015 bude mít elektrický pohon více než 15 % místních taxíků. Pro ty je zde vybudována široká síť rychlonabíjecích stanic, které baterii nabijí na 80 % kapacity za pouhých 30 minut. Během léta curyšský vozový park rozšíří dalších deset vozů Nissan Leaf.

Foto: Nissan

Na elektromobily sázejí nejen městem řízené taxislužby, ale i soukromé společnosti. Soukromí taxikáři při volbě vozu jednoznačně přikládají největší váhu nákladům na pohonné hmoty a provoz. Každé euro se zkrátka počítá a elektrický pohon snižuje náklady až na pětinu ceny nafty za stejnou ujetou vzdálenost.

 

Právě se děje

před 46 minutami

České dráhy plánují od dubna snížit mzdy 700 administrativních pracovníků, část z nich i propustit. Důvodem je pandemie

České dráhy plánují od dubna snížit mzdy asi 700 administrativních pracovníků. Část z nich navíc zřejmě propustí. Důvodem jsou současné ztráty během koronavirové krize, které loni dosáhly přibližně čtyř miliard korun. Opatření má zatím platit rok, v příštím týdnu je projedná dozorčí rada. Snižování mezd, které by mělo být zhruba desetiprocentní, se nebude týkat všech 15 000 zaměstnanců podniku.

"Pandemie jednou skončí, pokud tedy ke snížení smluvních mezd letos přistoupíme, nebude to na vždy. Smluvní mzdy ředitelů, vedoucích a dalších pracovníků převážně v administrativě se dohodou obou stran každoročně nově nastavují. A to jak v závislosti na výkonech jednotlivých zaměstnanců, tak v souvislosti s finančními možnostmi firmy," uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Zdroj: ČTK
Další zprávy