Na pořádek v Praze bude dohlížet těžká tatrovka. Demonstranty rozežene vodním dělem

Nový policejní vodní stříkač na podvozku Tatra 815-7.
Speciální pořádková jednotka Praha dostane novou vodní stříkačku na podvozku Tatra 815-7. Předchozí modely už začaly rychle zastarávat.
Novinka má samozřejmě motor Tatra, pohon všech kol a převodovku Allison.
Jeden ze tří vodních monitorů s integrovaným kamerovým systémem - další jsou na střeše uprostřed a vzadu. Zobrazit 17 fotografií
Foto: Policie ČR
Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 12. 2023 15:30
Česká policie nadále modernizuje svůj vozový park. Dopravní policie se například loni dočkala nových stíhacích BMW 540i xDrive, letos pak stačila převzít třeba první kusy Kodiaqů s rámem na zastavování aut cíleným nárazem. Teď se nového vozidla dočká i Speciální pořádková jednotka Praha. Jako první dostane nový vodní stříkač na podvozku Tatra 815-7.

Právě podobný typ vozidel potřeboval v policejním vozovém parku obměnu dost možná nejvíce. Jak píše Týdeník policie, doposud byla k dispozici vodní děla především na podvozku Tatry 815, tedy modelu, který se začal dělat počátkem 80. let, jedno pak vycházelo z modernějšího Mercedesu Atego. "Čas se na těchto vozidlech neúprosně podepsal, a to i přesto, že byla postupně repasována a opravována," konstatuje odborný magazín.

Policisté - prvním kusem bude jezdit Speciální pořádková jednotka Praha - tak dostanou nová auta postavená na podvozku Tatra 815-7, který patří mezi nejmodernější v nabídce kopřivnického výrobce. V ní se objevuje od roku 2007 a kombinuje klasickou koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami s motory vlastního i cizího vývoje.

V útrobách nového speciálu pracuje vznětová jednotka právě vlastního vývoje s výkonem 280 kilowattů v kombinaci s automatickou převodovkou Allison. Poháněná jsou všechna kola. Vodní stříkač je dvounápravový, má ale řízení předních i zadních kol, a dokonce je možné, aby se pohyboval takzvaným krabím chodem, to znamená nejen vpřed a vzad, ale také do stran.

Rozhánět davy budou policisté pomocí tři vodních monitorů s integrovaným kamerovým systémem - jeden je centrální na kabině, jeden vpředu a jeden vzadu - s výkonem dva tisíce litrů za minutu při tlaku osmi barů. Dále má auto vodní čerpadlo s výkonem tři tisíce litrů za minutu při tlaku deseti barů a se 100kW motorem Deutz. Nádrž na vodu pak pojme čtyři tisíce litrů.

Vpředu nechybí rozměrná radlice, včetně ní má tatrovka přes osm metrů na délku a 2,5 metru na šířku. Provozní hmotnost je 15,6 tuny, nejvyšší povolená pak rovných 20 tun. Do kabiny se vejdou tři cestující včetně řidiče, ty chrání mimo jiné také přední ochranná mříž. Dále kopřivnickému obrovi nechybí hydraulický lanový naviják, požární příslušenství nebo diodové osvětlení včetně pátracího otočného světlometu nebo stožárového reflektoru.

Speciální pořádková jednotka z Prahy bude sice první, nikoliv však poslední, která podobné auto dostane. V následujících letech by mělo vzniknout ještě několik dalších kusů nákladního auta pro další stejné útvary napříč republikou.

 

Právě se děje

Další zprávy