Zatím jen několik stovek aut u nás využívá palivo E 85, tedy vlastně biolíh s patnáctiprocentní příměsí klasického automobilového benzínu. Většina z nich jsou přestavěné vozy. V kategorii nových vozů se jedná o necelou stovku hlavně modelů Ford FFV.
Například C-Max upravený pro spalování E 85 s motorem 1,6 je oproti klasickému stejně objemnému vozu jezdícímu pouze na klasický benzín dražší o patnáct tisíc korun.
Octavii na tento pohon prodává i Škodovka, není však v oficiálním ceníku, protože jsou vozy určeny především pro skandinávský trh. Dealeři ji však dokáží u výrobce objednat. Oproti běžné octavii s motorem 1,6 MPI má jiné vůči agresivnímu lihu odolnější palivové vedení a také jinou řídicí jednotku motoru. Ta si totiž musí poradit se stále se měnícím poměrem lihu a benzínu ve směsi přicházející do motoru. Výhodou tohoto vozu je, že může jezdit klidně i na klasický benzín, případně směs obou paliv. Octavia Multifuel má i zásuvku pro připojení do elektřiny v přední části. Ta slouží ve velkých mrazech pro předehřívání pohonné jednotky a usnadňuje starty auta s natankovaným palivem E 85 ve velkých mrazech.
Partnerem kampaně je i Škodovka
Škodovka se také stala jedním z partnerů kampaně na podporu prodeje biopaliv, které sdružení pro biomasu Biom spustilo před několika dny.
Biopalivo E 85 je v současnosti k mání zhruba u sto dvaceti tuzemských čerpacích stanic, především těch, které patří distributorům pohonných hmot. "Velké řetězce jako je Benzina, Shell, ÖMV i Agip to zřejmě zatím cítí jako konkurenci, a proto ho nenabízejí," informoval manažer kampaně JIří Trnka.
Cena za litr E 85 je oproti současným cenám benzínu Natural 95 nižší o osm až deset korun, což už může být pro řadu řidičů docela zajímavé.
"Je nepochybné, že auto jedoucí na E 85 má vyšší spotřebu než to, které spaluje benzín," připouští mluvčí českého zastoupení automobilky Ford Martin Linhart. "Paradoxně ale méně se spotřeba liší u těch řidičů, kteří vyznávají sportovnější styl jízdy než u těch, kteří se snaží pohonnými hmotami šetřit," říká. U prvního typu řidičů to jsou podle něho jednotky procent, zatímco v druhém případě až několik desítek procent.
Spotřeba závisí na jízdním stylu
Podle zkušeností pracovníků TTD Dobrovice, kde se v lihovaru biolíh vyrábí z cukrové řepy, je dlouhodobá spotřeba octavií jezdících prakticky výhradně na E 85 zhruba devět litrů na sto kilometrů.
Kapacita na statisíce vozů
Bioetanol se v areálu zdejšího cukrovaru vyrábí z cukrové řepy. Základní surovinou je takzvaný černý sirob, což je koncentrovaný cukrový roztok. Ten pak prochází fermentací a nakonec destilací. Po odvodnění vznikne 99,9procentní bezvodý líh. Ten se přímo v areálu závodu mísí s benzínem na palivo E 85. V létě je skutečně v palivu 85 dílů ze sta bioetanolu a 15 benzínu, v zimě se benzínu kvůli lepšímu startování přidává více.
"Kapacita výroby v tuzemských lihovarech je dostatečná, aby na bioetanol mohlo jezdit zhruba deset procent současného vozového parku vozů se zážehovými motory," říká ředitel TTD Dobrovice Oldřich Reinberger. To jsou tedy statisíce aut.
Musela by se samozřejmě zvýšit rozloha, na které se cukrová řepa pěstuje, ale to podle něho není problém, protože tato půda v současnosti leží ladem, a než byla omezena produkce cukru v ČR, stejně se na ní cukrovka pěstovala.
Biopaliva: Neekologická, nebo ekologická?
Reinberger také odmítá názory některých lidí, že je v důsledku výroba biopaliv neekologická, protože se při ní spotřebuje více energie, než se z biopaliva dá získat. "My máme studie, které dokazují, že energetická bilance při výrobě bioetanolu z cukrové řepy je v poměru 1,5-1,7. To tedy znamená, že na jeden díl vložené energie připadá nejméně půldruhého dílu získané energie.
Spotřeba biolihu bude však narůstat i bez většího prodeje E 85. V současnosti se totiž v České republice přimíchává do veškerého paliva necelých pět procent bioetanolu. "Do roku 2020 by se tento podíl měl zvýšit minimálně na deset procent," uvedl Trnka.
Více informací zle získat na internetových stránkách biom.cz