Nové multikáry jedou i 110 km/h. Značka z NDR, která přežila

Radek Pecák Radek Pecák
3. 9. 2014 6:53
Značka Multicar zažívá v Česku renesanci, chystá se i elektrická verze. Roční produkce továrny je zhruba třikrát až čtyřikrát nižší než za socialismu.
Vozy značky Multicar zvládnou práce téměř jakéhokoli druhu.
Vozy značky Multicar zvládnou práce téměř jakéhokoli druhu. | Foto: Multicar

Praha – Úspěšné období hlásí tuzemský prodejce značky Multicar. "Vloni jsme prodali 170 nových vozidel, letos se situace vyvíjí podobně," říká Jaroslav Hrouda, vedoucí divize komunální techniky společnosti Unikont Group, která je od roku 2005 oficiálním dovozcem těchto multifunkčních vozidel do České republiky.

Největšími odběrateli jsou nyní velké úklidové firmy a městské či obecní podniky. V předchozích letech se v Česku prodávalo ročně obvykle do 150 kusů vozů značky Multicar, roky 2011 a 2012 byly slabší.

Zájem o tyto speciální vozy se podle Hroudy neřídí hlavně aktuální situací v ekonomice, ale je vázán především na dotace nebo na nová legislativní nařízení. Prodejům tak pomohl třeba takzvaný chodníkový zákon na přelomu let 2009 a 2010, který přesunul odpovědnost za úklid z majitelů přilehlých nemovitostí na vlastníky chodníků. Obce tehdy musely nakoupit dostatečné množství techniky na zimní údržbu. V současnosti pak prodejům pomáhají hlavně dotace.

Další skupinou zákazníků jsou stavební firmy, které žádají hlavně provedení s pohonem všech kol. Tato varianta se na celkových prodejích podílí více než dvěma pětinami. O prodej a servis vozidel Multicar se nyní v Česku stará šest autorizovaných dealerů.

Přežila Trabant, Wartburg i Robur

Historie továrny sahá do roku 1920, kdy byl v německém Waltershausenu založen závod ADE-Werke vyrábějící zemědělské stroje a přívěsy. V roce 1956 začala v tehdejší Německé demokratické republice výroba vozidla DK 3, předchůdce vozu Multicar 21 – samotná značka se používá od roku 1958. Nejúspěšnější typ M 25 se vyráběl od roku 1978, z více než 100 tisíc vyrobených kusů jich dodnes v Česku jezdí zhruba 15 tisíc.

Stručná historie značky Multicar

1920 - Založení závodu ADE-Werke ve Waltershausenu. Vyráběl zemědělské stroje a přívěsy.

1956 - Začátek výroby vozidla DK 3, předchůdce typu Multicar 21.

1958 - Zrození označení Multicar.

1978 - Začátek výroby nejúspěšnějšího typu M 25. Vyrobilo se přes sto tisíc kusů, dodnes jich v ČR jezdí zhruba patnáct tisíc.

1998 - Do firmy majetkově vstupuje koncern Hako, významný producent komunální techniky.

2013 - Začátek výroby typu M 31.

Současné vozy značky Multicar se od předchůdců z dob socialismu výrazně liší. "Velmi se zapracovalo na ergonomii, do výbavy přibyly komfortní prvky včetně klimatizace a povrchové díly karosérie jsou kvůli odolnosti vůči korozi vyrobeny z plastu," říká Jaroslav Hrouda.

Přestože se vozy například při čištění komunikací obvykle pohybují velmi nízkou rychlostí, dokážou nyní v případě potřeby jet až 110 kilometrů za hodinu. To je další významný rozdíl oproti jejich předchůdcům, kteří zvládali rychlost jen kolem 20 kilometrů v hodině.

Multicary se v současné době prodávají výhradně s dieselovými motory. Podle Hroudy se už ale pracuje i na elektrickém pohonu.

Kvalita se podle Hroudy výrazně zvýšila poté, co značku Mutlicar a výrobní prostory ve Waltershausenu v roce 1998 koupila německá firma Hako. Ta se primárně zabývá výrobou čisticí techniky, včetně vozíků pro úklid a údržbu zeleně.

Továrna nyní vyrobí kolem 1500 kusů ročně, což je zhruba třikrát až čtyřikrát méně než v časech bývalé Německé demokratické republiky. Největším odběratelem jsou firmy z Německa, Česká republika s odbytem kolem 10 procent patří mezi významné exportní trhy.

Auta z bývalé NDR

Koncern IFA sdružoval několik výrobců automobilů různých kategorií v bývalé Německé demokratické republice.

Známý Trabant s karosérií z duroplastu se až do začátku devadesátých let minulého století montoval v závodě Zwickau.

Výrobu "luxusnějšího" Wartburgu měl na starosti výrobní podnik v Eisenachu.

V Ludwigsfeldu se vyráběla nákladní auta a autobusy Robur a IFA W50 a L60.

Další závod se nacházel v Karl-Marx Stadtu - dnes Chemnitzu. Z výrobní linky zde sjížděly dodávky značky Barkasy.

Závod Suhl se specializoval na motocykly značky Simson.

Jediný závod bývalého koncernu IFA, který si dodnes zachoval svoji původní produkci a také značku, je Multicar ve Waltershausenu.

Multicar je tak jedinou značkou východoněmeckého koncernu IFA, která úspěšně přežila. Vedle známého Trabantu či Wartburgu už skončily i motocykly Simson, nákladní auta Robur či užitkové vozy Barkas.

Stovky možností využití

K vozu Multicar lze nyní připojit řadu dalších nástaveb a zařízení. Nejčastěji jsou připojovány zametací stroje, často se také využívá pro mytí dlažeb, jako nosič pracovních plošin nebo pro zimní údržbu. Typ M 31 umožňuje na tři různá místa připevnit přes 300 druhů nástaveb.

V současnosti prodává značka čtyři modelové řady. Nejlevnější – od zhruba milionu korun bez DPH – je typ M27 se sklopnou korbou. Na celkových prodejích vozů Multicar v Česku se podílí přibližně polovinou. Zhruba čtyřicet procent pak připadá na řadu M 31, která je v nabídce od loňského roku.

Typ Fumo, který se vyrábí od počátku tohoto tisíciletí, je už postupně z výroby stahován. "V současnosti už ročně prodáváme jen několik kusů s takzvanou dvojkabinou pro přepravu až pěti osob. Postupně však roli tohoto modelu přebírá M 31," vysvětluje Hrouda.

Posledním modelem je nosič nástaveb Tremo. Ze všech nabízených typů je nejužší (jen 132 centimetrů) a nejkratší (368 centimetrů). Navíc má řiditelné obě nápravy, díky tomu má poloměr otáčení pouze 310 centimetrů. To ho předurčuje k nasazení v opravdu stísněných prostorách, například v uličkách historických měst.

Stále dominantní postavení

Ve své velikostní kategorii speciálních nosičů nástaveb si Multicar na českém trhu stále drží dominantní postavení. Alternativou jsou například tuzemská značka Magma Alficar nebo produkty některých firem z Itálie. Jejich podíl na trhu je však v porovnání s tradičním německým výrobcem poměrně malý. Například vozů Magma Alficar se ročně prodají řádově desítky, celkově zatím jen něco přes tisíc.

"Před lety jsme zkoušeli některé konkurenční produkty, ale nakonec jsme se vrátili k multikárám," říká František Hodan, vedoucí provozu společnosti Pražské služby. Ta má v současnosti ve svém vozovém parku padesátku vozů Multicar, v minulosti to bylo až třikrát tolik. "Jsme spokojeni s jejich robustností, nenáročností na údržbu, levným provozem a také s jejich mnohostrannou využitelností," vysvětluje Hodan.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Při zásahu policie v brazilském Riu de Janeiro zahynulo nejméně 25 lidí

Při policejní akci v jednom ze slumů v brazilském Riu de Janeiro zahynulo nejméně 25 lidí. Informovaly o tom světové tiskové agentury. Policie provedla zásah v chudinské čtvrtí proti gangu Comando Vermelho, který patří k nejaktivnějším organizacím zaměřeným na distribuci drog v brazilském městě. Počet mrtvých během policejní operace patří k nejvyšším za poslední roky.

Podle agentury AFP policie zasáhla v chudinské čtvrti Jacarezinho proti skupinám, jež využívají k prodeji drog a dalším kriminálním aktivitám nezletilce. K operaci bezpečnostní síly použily vrtulníky a obrněné vozy, které posloužily k překonání barikád v ulicích. Na videozáběrech ze slumu, kde žije zhruba 40.000 lidí, jsou vidět prchající ozbrojenci a slyšet výbuchy. Agentura EFE uvedla, že operace se zúčastnilo přes 200 policistů.

"Je to nejvyšší počet mrtvých při policejním zásahu v Riu de Janeiro," uvedl šéf policie Ronaldo Oliveira. Dodal, že mezi mrtvými je jeden policista a několik vůdců drogových organizací. Podle policie drogové gangy vytvořily "takřka armádní strukturu" s desítkami ozbrojenců.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Zaorálek navrhuje, aby od 17. května mohla opět hrát divadla a směly se pořádat koncerty, rozhodne vláda

Od pondělí 10. května otevřou muzea, galerie a památky ve zbylých českých krajích, potvrdil ve čtvrtek pozdě večer ministr zdravotnictví Petr Arenberger z ANO. Jeho kolega Lubomír Zaorálek po setkání se zástupci kulturních organizací navrhuje, aby se od 17. května mohlo venkovních akcí účastnit až 700 sedících diváků a těch vnitřních maximálně 400 lidí. To by znamenalo, že v Česku po půl roce opět bude legální pořádat koncerty a divadelní představení pro diváky. "Pokud to v pondělí schválí vláda," zdůrazňuje Zaorálek.

Podle něj by se pak v týdnu od 24. května kapacita mohla zvýšit až na 1000 lidí venku a 500 uvnitř. Sály by ale směly být plné vždy maximálně z poloviny. "Vše samozřejmě za přísných hygienických pravidel s použitím antigenních nebo PCR testů, s ochranou dýchacích cest a podobně," říká ministr.

Jednání se kromě něj a zástupců kulturních organizací zúčastnily náměstkyně ministra zdravotnictví a hlavní hygienička Pavla Svrčinová. "Jednání končí optimisticky. Konkrétně a věcně jsme se dohodli na řešení pro jednotlivé balíčky s výhledem do začátku příští sezony. Vše ještě proberou epidemiologové a předpokládám, že vláda v pondělí rozhodne o spuštění prvních akcí," říká jeden z účastníků schůzky Jan Burian, ředitel Národního divadla v Praze.

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

K českým skokanům na lyžích se po 15 letech vrací úspěšný Slovinec Bajc

Po 15 letech se vrací k české reprezentaci skokanů na lyžích slovinský kouč Vasja Bajc, který v roce 2006 dovedl Jakuba Jandu k historickému triumfu ve Světovém poháru. Nahradí Františka Vaculíka, jenž po nepovedené sezoně u týmu skončil.

Devětapadesátiletý Bajc bude mít vedle reprezentace mužů na starosti také rozvoj mládežnických kategorií. "Jsem rád, poctěn a hrdý, že jsem opět získal možnost stát se hlavním trenérem českého skokanského týmu," řekl Bajc v tiskové zprávě lyžařského svazu.

Současná reprezentace v uplynulé zimě propadla. Kvůli problémům s kolenem prakticky neskákala česká jednička Roman Koudelka a po operaci vazů se chystá na návrat. Z ostatních se ve Světovém poháru dostali mezi třicítku jen dva - Viktor Polášek získal čtyři body a Čestmír Kožíšek dva.

"Po nevydařené sezoně jsme se rozhodli angažovat zahraničního trenéra. Po jednáních jsme se dohodli na spolupráci s Vasjou Bajcem, který dokonale zná nejen prostředí skoků na lyžích ve světě, ale i v České republice, kde před lety působil, a český skok na lyžích pod jeho vedením zažil jedny z největších úspěchů v novodobé historii," uvedl Janda, současný šéf skokanského úseku.

U českého týmu pracoval Bajc v letech 2004 až 2006 a Janda se v té době stal nejen králem seriálu SP, ale i vítězem Turné čtyř můstků a získal dvě medaile na mistrovství světa.

Nyní by slovinský kouč rád pozvedl české výsledky. "Které jsou daleko od těch z bohaté minulosti. Tradice skokanského sportu je v Česku velká, takže přijímám pozici hlavního trenéra i s vědomím, že cesta nahoru nebude snadná, což je pro mě velkou výzvou. Věřím, že společně s dalšími trenéry a novými věcmi můžeme přesměrovat křivku výsledků na pozitivní směr," uvedl.

Bajc, který umí česky díky tomu, že ho trénoval slavný Zdeněk Remsa, se jako kouč proslavil především u japonské reprezentace. Působil ve Španělsku, Nizozemsku, Švédsku, doma ve Slovinsku, Turecku, u americké ženské reprezentace a u maďarských skokanů.

Zahraniční trenér se k českým skokanům vrací po třech letech. V letech 2014 až 2018 trénoval národní výběr Rakušan Richard Schallert.

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

Hertha po výhře nad Freiburgem opustila sestupové pásmo, Darida odehrál 75 minut

Fotbalisté Herthy Berlín získali v boji o záchranu v německé lize důležité tři body za výhru 3:0 nad Freiburgem. K vítězství přispěl i český záložník Vladimír Darida, který odehrál 75 minut. Chvíli před odchodem ze hřiště obdržel žlutou kartu za faul.

O výhře Herthy rozhodli už v prvním poločase Krzysztof Piatek a Peter Pekarík, v závěru zápasu přidal třetí gól Nemanja Radonjič. Berlínský tým bodoval i ve druhém duelu po návratu z karantény, v níž byl kvůli množství případů koronaviru. Bez porážky je už pět zápasů.

Hertha opustila sestupové pásmo a z předposlední příčky poskočila na 14. místo. Navíc má k dobru utkání s posledním Schalke. Freiburgu patří devátá pozice.

Německá fotbalová liga - 30. kolo:

Hertha Berlín - Freiburg 3:0 (13. Piatek, 22. Pekarík, 85. Radonjič).

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
10. Stuttgart 31 10 9 12 52:51 39
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 31 9 6 16 31:47 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Zdroj: ČTK
Další zprávy