Nejprodávanější nový osobní automobil v Česku a osmý nejoblíbenější v Evropě, Škoda Octavia, dostane v příštím roce novou tvář a částečně i techniku. Výrazně se změní také ceny a výbavy. A právě na ně se zaměříme v tomto článku.
Když někdo z konkurentů prohlásí, že Octavia výrazně zdražila, bude mít pravdu. Škoda Auto novou nabídku v tiskové zprávě označuje za výhodnou. A také nelže. Záleží na úhlu pohledu.
Kdo touží po co nejlevnější Škodě Octavia, zaplatí po modernizaci o značných 53 tisíc korun více než před ní. Nejnižší cena současné varianty je totiž 354 900 korun, novinka začíná na 407 900 korunách. Totéž platí o kombíku, který je v základní výbavě Active vždy o třicet tisíc korun dražší. Jeho nejnižší cena 437 900 korun je mezi podobně velkými konkurenty vysokou vstupní částkou. Podívejte se na přehled všech verzí kompaktních kombíků do 450 tisíc korun.
Jenže je nutné zmínit, že v ceníku nové Škody Octavia už nenajdeme dříve základní motor 1.2 TSI/63 kW. Nabídka začíná na výkonnějším tříválci 1.0 TSI/85 kW a ten je v základní výbavě u novinky dražší jen o 12 tisíc. Navíc se standardní výbava stupně Active navýšila o klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, kola se zvětšila z 15 na 16 palců, nechybí LED zadní svítilny nebo LED denní svícení. Vylepšená multimediální soustava má displej o rozměru 6,5 palce místo dřívějších pěti. Podle Škody Auto jde o výbavu v celkové hodnotě 22 tisíc korun, takže je nová verze vlastně výhodnější.
Aktuálně nejzajímavější akční Škoda Octavia Fresh s velmi slušnou výbavou zahrnující například litá kola, parkovací senzory nebo tempomat udržující řidičem nastavenou rychlost zdražila o čtyři tisíce u základního motoru 1.0 TSI/85 kW (stojí teď 436 900 korun). Přitom si polepšila o již zmiňované LED osvětlení, lepší multimédia s větším displejem, sklápění zadních sedadel v kufru, zadní loketní opěrku nebo o deštník pod sedadlem spolujezdce.
Porovnání nové Škody Octavia Combi s konkurenty
Modernizovanou Škodu Octavia Combi 1.0 TSI Fresh jsme porovnali s nedávno modernizovaným Seatem Leon ST, který se kromě motoru 1.0 TSI i nadále nabízet rovněž se čtyřválcovým motorem 1.2 TSI. Do porovnání jsme přidali i další rodinný kombík s velkým kufrem - Peugeot 308 SW s tříválcovým bentzinovým turbomotorem 1.2 PureTech. Podívejte se zde.
Kromě motoru 1.2 TSI/63 kW neobsahuje ceník novinky ani dříve nejlevnější verzi naftového motoru 1.6 TDI/66 kW. Nejlevnější možností, jak pořídit naftovou Octavii, je motor 1.6 TDI/85 kW (silnější verze motoru 1.6 TDI před modernizací nabízela maximálně 81 kW). Zatímco dosud se tedy dala nejlevnější naftová Octavia Active pořídit za 412 900 korun, nyní za diesel zaplatíte nejméně 471 900 korun a naftový kombík už se nedá sehnat pod půl milionu.
Srovnatelný motor 1.6 TDI/85 kW je však ve stejně pojmenovaných stupních výbavy jen o jedenáct až devatenáct tisíc dražší než 1.6 TDI/81 kW před modernizací. A opět to Škodovka kompenzuje posílením standardní výbavy.
Smutnou zprávu máme i pro ty, kdo si chtěli pořídit co nejlevnější Octavii s pohonem všech kol. Z ceníku modernizované verze vypadl motor 1.6 TDI 4x4, a je tedy nutné sáhnout po dvoulitru a drahé výbavě Style. Taková verze přijde minimálně na 682 900 korun u základní karoserie a 717 900 korun u kombíku. Dosud se dala Octavia s pohonem všech kol pořídit od 544 900 korun (1.6 TDI Fresh).
Škoda se hájí tím, že vychází vstříc požadavkům zákazníků. Většina z nich totiž stejně volila silnější motory a lepší výbavy. Modernizovaná Octavia se cenou i výbavou posunuje výš a uvolňuje prostor levnějšímu Rapidu, který také příští rok čeká modernizace (a zřejmě i zatím nepříliš pozitivně přijímané dvojité přední světlomety).
Zajímavé rovněž je, že v průměru o 0,2 l vzrostla výrobci udávaná spotřeba motorů. Podle našich zdrojů z automobilky, které ale nechtějí být citované, nejde o to, že by novinka byla těžší nebo měla horší aerodynamiku. Čísla mají více odpovídat realitě a neprovokovat – což se týká i vypouštěných emisí. To je trend v celém koncernu Volkswagen, pod který Škoda patří.