EQS patří mezi nejočekávanější elektromobily nejen tohoto roku. Jedná se o první Mercedes do zásuvky postavený na specifické dedikované platformě, kterou postupně přeberou i další elektrické modely značky. Prvním na řadě je menší limuzína EQE, kterou trojcípá hvězda ukáže už za pár týdnů na autosalonu v Mnichově. Zpátky však k tomu nejlepšímu, co svět elektromobilů aktuálně nabízí.
Rozměrové srovnání
Mercedes EQS | Audi e-tron GT | Porsche Taycan | Tesla Model S | |
Délka/šířka/výška | 5216/1926/1512 mm | 4989/1964/1413 mm | 4963/1966/1395 mm | 4970/1964/1445 mm |
Rozvor náprav | 3210 mm | 2898 mm | 2900 mm | 2960 mm |
Objem kufru | 610/1770 l | 405 + 85 l | 407 + 84 l | 793 l |
Mercedes-Benz EQS má totiž na délku přes 5,2 metru a mezi nápravami 3210 mm. To je o trochu více, než má standardní třída S, a odpovídá to tak spíše modelu s prodlouženým rozvorem: ten má 3216 mm. Vrcholný Mercedes-Maybach je ale ještě citelně delší. Jak je pak vidět z tabulky výše, model ze Stuttgartu je výrazně větší než veškerá aktuálně dostupná potenciální konkurence, nemá ale třeba malý zavazadelník pod přední kapotou.
EQS má také design, který si (zatím) s jiným modelem značky nespletete. Tvar karoserie je přísně aerodynamický, koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,20 dokonce žádné jiné sériové auto aktuálně nepřekoná. Z toho vychází fakt, že auto má atypicky tvarovanou přední část a výrazně splývavé zadní partie.
Na českém trhu je elektrická limuzína dostupná od počátku ve dvou verzích. Jedna potěší milovníky pohonu zadních kol, druhá pohonu všech kol. V obou případech určuje poháněnou nápravu počet elektromotorů. Baterie obou verzí má minimálně teď na počátku prodejů stejnou využitelnou kapacitu 107,8 kWh, nicméně dorazit by měla i menší baterie s kapacitou 90 kWh, která bude znamenat kratší dojezd, ale pravděpodobně i nižší cenu. Naopak na opačný konec nabídky zamíří provedení upravené divizí AMG s výkonem kolem 560 kW, které by se mělo ukázat stejně jako EQE v Mnichově. Půjde o vůbec první sériový elektrický Mercedes-AMG.
Mercedes-Benz EQS 450+
Základ nabídky představuje provedení 450+, tedy s jedním elektromotorem a poháněnou zadní nápravou. Takový vůz má výkon 245 kW a s větší baterií by měl podle cyklu WLTP ujet až 780 km. Konkurence takovou vzdálenost neumí, jejich baterka má většinou o něco menší kapacitu. Na druhou stranu maximální nabíjecí výkon 200 kW stejnosměrným proudem někteří konkurenti dokážou překonat. Ostatně EQS 450+ jde hned od začátku především proti základnímu Porsche Taycan s pohonem zadních kol. Audi e-tron GT ani Tesla Model S se s pohonem jediné nápravy nenabízejí.
Za základní model si český dovozce účtuje 3 085 500 korun, což je výrazně více, než kolik chce Porsche za nejlevnější Taycan. Ten vychází na 2 295 000 korun, ovšem s menší baterií. Větší kapacita s využitelnými 83,7 kWh přijde na extra 162 960 korun. I tak ale bude trojcípá hvězda výrazně dražší.
Mercedes-Benz EQS 450+ | Porsche Taycan | |
Výkon | 245 kW | 240 nebo 280 kW |
Točivý moment | 568 Nm | 345 nebo 357 Nm |
Baterie | 107,8 kWh | 71 nebo 83,7 kWh |
Max. dojezd | 780 km | 431 nebo 484 km |
Nabíjení | až 200 kW | až 225 nebo 270 kW |
Zrychlení | 6,2 s | 5,4 s |
Max. rychlost | 210 km/h | 230 km/h |
Cena od | 3 085 500 Kč | 2 295 000 Kč |
Mercedes-Benz je nicméně už v základu velmi dobře vybaven. Nechybí mu až osm airbagů včetně středového vpředu, dále adaptivní tempomat, čtení dopravních značek, aktivní asistent pro jízdu v pruhu, aktivní řízení, nouzové brzdění, aktivní parkovací asistent nebo 360stupňová kamera.
Z komfortních prvků má auto čtyřzónovou automatickou klimatizaci, navigaci s rozšířenou realitou, audio Burmester s prostorovým zvukem, digitální budíky, multifunkční kožený volant, vyhřívaná přední sedadla, bezklíčové odemykání a startování včetně výsuvných klik, panoramatické střešní okno nebo diodová digitální světla. Standardní kola mají 19 palců, na výběr jsou ale až 22palcové ráfky. Bez příplatku jsou také metalíza a natáčení zadních kol pod úhlem 4,5 stupně (za příplatek se nabízí i úhel deset stupňů).
Nicméně základní výbavou to jen začíná, protože konfigurátor nabízí celou řadu příplatků, které zvednou cenu výrazně výše. Tak například multimediální systém MBUX Hyperscreen se třemi sdruženými obrazovkami, včetně jedné před spolujezdcem, přijde na 233 133 korun. Průhledový displej v sadě mimo jiné s dálkovým parkovacím asistentem vychází na 61 962 korun a zvolit lze i limitovanou úvodní verzi Edition 1.
Ta přijde na 324 120 korun a zahrnuje třeba 21palcová kola, obložení interiéru ořechovým dřevem s otevřenými póry, ortopedická přední sedadla, čalounění kůží Nappa nebo exteriérové doplňky z katalogu AMG. Doplňky exteriéru a interiéru od AMG lze dokoupit i zvlášť, dohromady přijdou ale na 195 572 korun.
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
Druhý dostupný model je čtyřkolka, tedy verze se dvěma elektromotory, označovaná jako 580 4Matic. Ta má vyšší výkon 385 kW, ale také nižší dojezd, byť udávaných 676 km je i ve srovnání s konkurencí stále výborná hodnota. Ostatně rivalů je ve verzi s pohonem všech kol více, přidává se i základní Audi e-tron GT quattro nebo Tesla Model S Long Range, zůstává pak Porsche Taycan 4S. Všechny tři modely mají v nabídce ještě výkonnější verze, Mercedes by však na ně měl odpovědět již zmíněnou verzí AMG.
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic | Audi e-tron GT quattro | Porsche Taycan 4S | Tesla Model S Long Range | |
Výkon | 385 kW | 350 kW | 320 nebo 360 kW | 500 kW |
Točivý moment | 855 Nm | 630 Nm | 640 nebo 650 Nm | neudáváno |
Baterie | 107,8 kWh | 83,7 kWh | 71 nebo 83,7 kWh | 95 kWh |
Max. dojezd | 676 km | 488 km | 408 nebo 464 km | 652 km |
Nabíjení | až 200 kW | až 270 kW | až 225 nebo 270 kW | až 250 kW |
Zrychlení | 4,3 s | 4,1 s | 4,0 s | 3,2 s |
Max. rychlost | 210 km/h | 245 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Cena od | 3 914 350 Kč | 2 784 900 Kč | 2 907 000 Kč | 2 649 900 Kč |
Na druhou stranu je EQS 580 4Matic také dražší než konkurence. Přijde totiž nejméně na 3 914 350 korun, zatímco e-tron GT (pravda, s o kousek nižším výkonem) na 2 784 900 korun, Model S, který má v základní verzi naopak výrazně vyšší výkon než EQS, na 2 649 900 korun a Taycan 4S nejméně na 2 907 000 korun. U něj je možnost opět zvolit větší baterku, která přijde na 157 200 korun.
Oproti slabšímu modelu má verze 580 4Matic už v základu multimediální systém MBUX Hyperscreen. Příplatky, třeba za průhledový displej nebo paket Edition 1 jsou stejné jako u slabší motorizace.
A co třída S?
V úvodu jsme nové EQS velikostně porovnávali s klasickou i prodlouženou třídou S. Jak je to ale s cenami? Začněme u verze 450+, které je výkonově nejblíže naftový šestiválec S 400 d 4Matic s výkonem 243 kW. Ten stojí od 2 845 920 korun, respektive 2 957 240 korun s prodlouženým rozvorem. Není tedy elektrickému modelu příliš vzdálený, ačkoliv je stále potřeba počítat s tím, že třída S má pohon všech kol. Výrazně slabší zadokolka S 350 d s 210 kW je o zhruba půl milionu levnější než EQS.
Model EQS 580 4Matic pak výkonově odpovídá vrcholnému provedení S 580 4Matic s benzinovým osmiválcem, kterému jako mildhybridu pomáhá elektromotor, o výkonu 370 + 15 kW (jak udává sama automobilka). Toto provedení stojí 3 236 750 korun s krátkým a 3 348 070 korun s prodlouženým rozvorem, je tedy citelně levnější než vrcholné EQS. To tak nakukuje spíše do teritoria provedení Maybach, které se stejným benzinovým agregátem začíná na 4 225 320 korunách.
Všechny čtyři elektrické luxusní limuzíny si můžete prohlédnout v galerii.