I když je letos benzín v Česku po čertech drahý a výhled do budoucna neslibuje žádnou dramatickou změnu k lepšímu, lidé se do firmy EVC Group, která se specializuje na přestavby automobilů (především Škodovek) na elektromobily, zatím moc nehrnou.
"Máme schválené hromadné přestavby na tři typy Škodovek - Fabii, Roomster a Superb", vypočítává Martin Jahn, který je v EVC zodpovědný za prodej a dodává, že vývoj a schvalovací proces stál nemalé peníze.
"Jen za zkoušky v TÜV, které například dokladují, že elektrická výbava v našich vozech neovlivňuje nic mimo ně a naopak, že nic mimo naše vozy nemůže zavinit nic nenormálního v našich vozech, jsme už zaplatili statisícové sumy," dodává Jahn.
Nejdražší varianta roomsteru ujede až 300 km na nabití
Problém je podle něho především v tom, že cena baterií je stále velmi vysoká. "V podstatě se za celé dva roky vůbec nezměnila. Pokud jsme nějakého snížení cen dosáhli, tak jen díky množstevním slevám," říká. Na druhou stranu se ale baterie vylepšují, což znamená, že auta mohou mít při stejném počtu článků větší dojezd. Nejlepší a nejdražší varianta elektroroomsteru je tak schopná dojet až do vzdálenosti 300 kilometrů na jedno dobití, což je hodnota, kterou nemá žádný z elekromobilů renomovaných značek.
Cena této varianty ale dosahuje poněkud astronomické hodnoty 1,5 milionu korun. A to je ještě cena bez DPH.
Firma tedy vlastně první skutečné nové elektromobily vyrobí až letos. Budou to tři roomstery, které si objednal pražský magistrát v rámci projektu Praha elektromobilní, další dodají pražské kurýrní firmě, která má elektromobily ve svém vozovém parku.
Kromě toho v tomto období vyrobili jeden superb a jednu fabii, které prezentují při různých propagačních akcích elektromobility.
Výměnné boxy by využily dopravní podniky
Hlavní pracovní náplň firmy tak tvořily výměny baterií ve starších typech elektromobilů (Citroënech Berlingo a Saxo a Peugeotů 106 a Partner), upravvovali také Toyoty Prius minulé generace na takzvaný plug-in hybrid schopný jizdy pouze na elektřinu až do vzdálenosti 60 kilometrů.
"Letošek a zejména příští rok by ovšem mohl být přelomový," tvrdí Jahn. Možné zákazníky vidí především v provozovatelích fotovoltaických elektráren.
Firma také v současné přestavuje jeden malý autobus. U něho je instalace baterií jednoduchá. Budou prostě tam, kde jsou normálně uložena zavazadla cestujících. Navíc je možné boxy s bateriemi i vyjímat, takže pokud by dopravní podnik měl v depu nabitý další bateriový box, mohl by řidič pouze zajet k výměně do depa a hned pokračovat na další spoj. Vozidlo by neztrácelo drahocenný čas u nabíječky.
Firma také budoucím vlastníkům a provozovatelům elektromobilů může nabídnout i další služby. Například postavení dobijecí stanice, je schopná auto vybavit systémem pro dobíjení nejen ze zásuvky 230 V, ale i 400 V, což dobu pro nabití zkrátí dvakrát až třikrát, nabízí také aplikaci do mobilního telefonu se systémem Android, která informuje o stavu nabití vozu.