Evropě uniká 50 miliard, elektroauta budou živit Asii

Tomáš Fránek
9. 9. 2011 12:46
Trh s autobateriemi pro elektroauta dramaticky poroste, starý kontinent zaostává
Foto: Aktuálně.cz

Brno - Není to dobrá zpráva pro nemocnou evropskou ekonomiku.

Trh s autobateriemi pro auta na elektrický pohon poroste až o 50 miliard dolarů a půjde o jedno z nejrychleji se rozvíjejících průmyslových odvětví na světě.

Zisky z výroby autobaterií ale půjdou především do Asie a Spojených států, kde už nyní výrobci ovládají většinu světového trhu. Evropa reaguje jenom pomalu.

Nebývalý boom výroby baterií pro elektroauta spočítali experti poradenské společnosti Rolan Berger.

Trh se mění

"Při příznivých podmínkách by se mohl do roku 2020 zvýšit objem celosvětového trhu až na 50 miliard dolarů," uvedl Wolfgang Bernhart, partner společnosti Roland Berger Strategy Consultants.

V příštích letech se tak bude vyrábět dvojnásobně více baterií pro elektromobily. "Výrobci baterií mají velkorysé plány na expanzi, důsledky cítíme na trhu už nyní. Dojde k významným změnám na trhu," uvedl Bernhart.

Společnost Samsung tak například označila baterie do elektromobilů jako jeden ze svých pěti nových nejperspektivnějších oborů. Zavázala se investovat do roku 2020 miliardy na vývoj co nejlepších baterií. Získané zkušenosti mohou být využity také v jiných oblastech, například v mobilních telefonech.

Samsung patří mezi pět výrobců, kteří podle studie ovládnou 80 procent trhu. Všichni výrobci jsou přitom v Asii (Japonsko, Jižní Korea) nebo ve Spojených státech. I v případě společného podniku německého koncernu Bosch a Samsung, ten také baterie vyrábí v Asii.

To znamená, že všechny velké evropské automobilky včetně těch českých se musí spoléhat na dodavatele z jiných světadílů. "V Evropě nebude mít v dohledné době žádného výrobce, náskok nemůže dohnat za pár let," uvedl Bernhart.

Dohánění začalo

Německé automobilky, které jsou důležitými partnery pro firmy i v Česku, se tak nyní snaží náskok dohnat. Daimler už připravuje výrobu v Sasku. Vlastník Škody, Volkswagen, založil společný podnik s Vartou a chce zahájit vývoj a výrobu v Německu.

Do výroby aut poháněných elektřinou investují všechny automobilky.

Škoda Auto tak minulý týden začala vyrábět prvních deset vozů pro testovací flotilu elektromobilů z řady Octavia Green E Line.

Na těchto autech si chce vyzkoušet, do jaké míry budou prakticky využitelné vozy s čistě elektrickým pohonem, jak jsou spolehlivé a bezpečné, uvedla firma v prohlášení k začátku výroby elektroaut.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Po nárazu auta do stromu na Litoměřicku jsou řidička a dvě děti v kritickém stavu

Velmi těžká zranění utrpěly řidička a dvě děti při nárazu Škody Fabia do stromu. Vážná dopravní nehoda se stala dnes odpoledne u Budyně nad Ohří na Litoměřicku. ČTK to řekla ústecká mluvčí policie Veronika Hyšplerová.

Řidička narozená v roce 1972 havarovala před 15:00 na silnici 246 mezi Budyni nad Ohří a vesnici Nížebohy. "Z dosud nezjištěných příčin vyjela mimo komunikaci a narazila do stromu. Ve vozidle s touto řidičkou cestovaly dvě děti," uvedla Hyšplerová.

Žena i obě děti utrpěly podle krajského mluvčího záchranné služby Prokopa Voleníka velmi vážná zranění. "Ženu jsme převezli pozemní posádkou do ústeckého traumacentra. Pro děti vzlétl vrtulník letecké záchranné služby Ústí nad Labem a pražský vrtulník. Obě děti byly transportovány do jednoho z pražských traumacenter," dodal Voleník.

Další zprávy