Jeep Willys či Land Rover Defender jsou opravdové legendy mezi off roady. K nim jednoznačně patří spolu s například Mercedesem G i Toyota Land Cruiser.
Její předurčení k úspěchu vzniklo vlastně tak trošku náhodou. Toyota se v roce 1951 ucházela o zakázku terénního vozu pro japonskou policii. Vzala tudíž motor z třítunového nákladního vozu i a do jednoduché karosérie naskládala řadu dílů, které pocházely z osobních automobilů, s nimiž tehdy Toyota začínala.
Policisté si nakonec vůz nekoupili, a tak Toyota přemýšlela, kde by se vůz, který byl díky výše zmíněným okolnostem pro posádku i při jízdě v terénu daleko pohodlnější než klasické speciálně pro armádní využití postavené off roady, dal uplatnit.
První LandCruiser byl nejvýkonnější off road světa
Šéfy automobilky napadla spásná myšlenka. Budeme vůz vyvážet. A tak se také brzy po zahájení sériové výroby v roce 1953 stalo. Mezitím ovšem tehdejší šéf Toyoty Hanji Umehara prosadil přejmenování vozu. Ani příliš neskrýval, že se nechal inspirovat Land Roverem a tak přišel na Křižník země.
Následující model byl tedy pojmenován Land Cruiser FJ25, a byl svého času nejvýkonnějším terénním automobilem světa.
Pod kapotou byl tehdy pochopitelně zážehový šestiválec 3.9 série F s výkonem 77 kW. Plátěné dveře nahradily kovové s posuvnými okny. Také jízdní komfort získal na kvalitě, neboť místo původního odpružení z nákladního vozu dostal vůz listová pera vyvinutá přímo na tento model.
K první modelové výměně došlo v roce 1960 se zavedením série 40, kterou později rozšířil ještě pick-up a hard top s delším rozvorem.
Postupně vznikly tři základní řady
V roce 1968 Toyota oslavila už stotisící Land Cruiser. Slavné „béjéčko" se pak vyrábělo až do roku 1984, kdy jej definitivně vystřídala nová série s označením J7.
Od roku 1969 k řadě označované Heavy-duty určené v práci pro těžkém terému přibyl i první model řady Station Wagon. Šlo o sérii 55. Od roku 1987 pak ke zmiňovaným dvěma modelovým řadám přibyla i Light-duty.
Ta začala nabírat na významu po polovině 90. let. Tehdy se představil zcela nový Land Cruiser 90, modelové řady J9. Byl odpovědí Toyoty na nově vznikající segment SUV. Krátké i dlouhé verze štíhlé karosérie opět oslovily řadu zákazníků a poprvé se v terénní toyotě objevilo nezávislé zavěšení přední nápravy.
Terénní vozy v druhé polovině devadesátých let tak nějak začaly patřit k image úspěšných podnikatelů. Proto i interiér musel projít modernizací. Airbagy, automatické klimatizace, výkonné a kvalitní audiosoustavy jsou dnes v této třídě již samozřejmostí.
SUV chtěli v USA již v 60. letech
Již ale třicet let předtím, ve druhé polovině šedesátých let, začal v USA vzrůstat zájem o prostorné a právě i luxusní víceúčelové vozy 4x4, na což Toyota reagovala větším Land Cruiserem Station, typ FJ55V. Tím se narodila nová generace velkých Land Cruiserů řady J5, které Toyota nabízela paralelně s klasickými off-roady.
Až do roku 1980 zastával robustní Land Cruiser 50 svoji službu, než jej vystřídala řada J6. Tato „šedesátka" posléze zásluhou jízdního komfortu zaznamenala jak v Americe, tak Evropě nesmírné prodejní úspěchy.
Vývoj nakonec dospěl až k současnému nabízenému vrcholnému modelu Land Cruiser V8. Ten, ač samozřejmě má, ohromující schopnosti pro jízdu v terénu, je nejčastěji vídán na městských bulvárech. Kdyby však řidič přece jen chtěl do terénu, může využít řadu pomocných systémů. Například plíživé sjíždění prudkých kopců nastavitelnou rychlostí od 1 do 5 kilometrů v hodině, může sledovat na displeji úhel natočení kol, může si zvolit speciální režim pro jízdu na štěrku, v písku či bahně, v boulích nebo po skalách.